رواية اسير عيوني جاسر وحور كاملة جميع الفصول

رواية اسير عيوني جاسر وحور للكاتبة ايه عيد هي حكاية تنبض بالمشاعر وتفيض بالصراعات الداخلية والخارجية، حيث تتقاطع الأقدار وتتشابك المصائر في قصة حب مختلفة لا تخضع للمنطق أو الزمن.في رواية اسير عيوني، يعيش القارئ حالة من الانجذاب العاطفي والتوتر النفسي، وسط أحداث متسارعة تكشف أسرارًا مدفونة وقرارات مصيرية تغير كل شيء. الرواية لا تقدم حبًا مثاليًا، بل واقعيًا، مليئًا بالتحديات والتضحيات.

رواية اسير عيوني جاسر وحور كاملة جميع الفصول

رواية اسير عيوني من الفصل الاول للاخير بقلم ايه عيد

قدام قصر جاسر 
نزل جاسر من العربية وحور فضلت قاعدة مكانها بخوف
جاسر اتنهد ولف وراح عندها وفتح باب العربية وأمسك يد"يها ونزلها من العربية
حور بخوف وهي بتحاول تبعد  ايد.ه عنها :استني، انت واخدني فين.... ارجوك سيبني وخليني امشي ومش  هتشوف و"شي تاني
جاسر أمسك ذرا*عها وقربها منه بحد"ة : ما انا لازم افكر في فلو*سي ال دف*عتها عليكي، واعمل بيكي ايه؟! 
حور بدموع :ا انا مقولتلش ليك تد*فع حاجة، انت ال عملت كدا من نفسك
جاسر مردش عليها وكان هيدخل بيها لكن هي فل"تت من ايده وكانت هتجري بس وقفت بصد"مة وخوف من رجالته ال وقفوا قدامها
خافت وبقت تاخد نفسها بصعو"بة، ورجعت للخلف واصطد*مت في جاسر رفعت رأسها ليه وبصتله بخوف
جاسر بحد"ة : يستحسن تق"للي شقا"*وة شوية
وأمسك ايد*ها بقوة.... واخدها داخل القصر
دخل وكان في مجموعة من الخد" م واقفين بأحترام ليه
جاسر بعد حور ووقفها قدامه وقال بحد"ةُ لكبيرة الخد*م : اشتري ليها هدوم، ووديها اوضة من الموجدين
كبيرة الخد*م :اوامرك يا بيه
حور بدموع :لا انا مش عايزة اقعد، ارجوك خرجني من هنا
جاسر قرب منها وبصلها بحدة : عندك كام سنة؟!
حور بخوف ور"عشة : ا انا ي يعني في تالتة ثانوي كدا
جاسر بحدة : يعني لسة صغيرة ومش فاهمة حاجة،  يبقي تسكتي خالص
حور بخوف : ب بس انا معرفكش، و ولا انت تعرفني
جاسر بهدوء : في الحالتين انتي كنتي عايزة تتحر*ري، وانا حرر*تك يبقي تقدري الجميل بقي 
حور بخوف :ب بس....
جاسر بحد"ة :مفيش بس، طول ما انتي هنا.... كلامي انا ال يتسمع مفهوم
حور بدموع : ب بس ا انا معرفك...
قاطعها جاسر بهدوء: ليكي حد تعرفيه؟!
حور  سكتت وافتكرت:ا اه انا، انا ليا عم  و واظن ا انه عايش في اسكندرية.... ل لكن معرفش فين
جاسر بص لفارس ال واقف وراه، وفارس فهم وخرج
جاسر بهدوء : خلاص لما نلاقي عمك يبقي ييجي ياخدك، لكن انا مش هسيبك تلفي في الشو*راع زي الهب*لة كدا
حور بِعند: انا مش هب*لة ، وكمان انا كبيرة وعارفة طريقي كويس مش محتاجة منك مساعدة
جاسر قرب منها بحد"ة : اقدر ار"ميكي بطو"*لة لسا*نك دي، بس لحسن حظك انا واحد صعيدي ومعند*ناش اننا نسيب حد واقع في مش*كلة خصوصا لو عيلة زيك.... وهتشتغلي عندي بلقمتك هنا
حور بصدمة : وليه بقي؟! 
جاسر : عشان الس*عر ال دفع*ته عليكي
حور بدموع :ب بس انا مق
جاسر  بص لكبيرة الخدم بحدة :خود"يها يلا
كبيرة الخدم قربت واخدت حور ال باصة علي جاسر  ودموع وحاسة انها طلعت من سج*ن لواحد تاني 
وجاسر انظاره عليها لحد ما دخلت الاوضة ال تحت، وبعدين طلع علي جناحه
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في قصر عيلة الدمنهوري في الصعيد
حمدية قاعدة وجمبها فريدة وبابتسامة وهي بتطبطب علي رجلها :ولله وحشتيني  يابت يا فريدة، وحشتيني اوي
فريدة بدلع : وانتي كمان ياخالتي، ا اومال فين باقي العيلة؟!
حمدية بابتسامة :كلهم موجدين... وجاسر جاي بعد بكرا
وغم"زت لها
وفريدة اتكسفت ونزلت عينها في الارض
جت نغم مرات حمزة بتعب : انا خلصت المطبخ ياحما"تي
حمدية بسخرية : ماشي ياختي امشي بقي
جت طفلة صغيرة ودي تبقي يارا بنت نغم وحمزة وفي الرابعة من عمرها
يارا : ممكن تلعبي معايا ياتيتة؟
حمدية بعصبية :امشي يابت من هنا بلا قر"*ف
نغم بضيق : انتي بتكلميها ليه كدا!
حمدية بصتلها بعصبية:انتي هتردي في وشي، مش كفاية انك جبتي بنت مش ولد
نغم بضيق :يعني دا بأرادتي؟!....دي إرادة ربنا
حمدية بسخرية :هه ، طب امشي بقي من هنا يا ام إرادة 
نغم اخدت بنتها وطلعت علي اوضتها بحزن
حمدية بصت لفريدة : عقبال بقي ما تتجوزي وتجيبي لينا الحفيد
فريدة بكسوف :يوافق هو بس
حميدة بثقة:انا هخليه يوافق
دخل ابراهيم :السلام عليكم، ازيك يافريدة
فريدة سلمت عليه وقعدت
حمدية :كنت فين يابراهيم؟!
ابراهيم :متنسيش اني كبير البلد، وكنت بحل مشا*كلهم في المجلس
حمدية بعو*ج :ما انا قولتلك طالما جاسر مش عايز يبقي مكانك، رجع اوسامة من السفر وخليه يبقي مكانك
ابراهيم بضيق :محدش هياخد مكاني غير جاسر، واسامة لسة بيدرس خليه يركز في دراسته ويبقي زي جاسر
حمدية بعصبية :ليه، هما عيالي اقل من جاسر في ايه؟!
ابراهيم :انا مش را"يق لكلامك دا، انا طالع انام
وطلع لفوق، وحمدية فضلت واقفة تكلم نفسها بغ*ل 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفة حمزة ونغم
دخل حمزة وشاف نغم قاعدة علي السرير زعلانة ويارا نايمة جمبها
حمزة قرب منها وحط ايده علي ايدها :في ايه تاني؟!
نغم بدموع :انا مبقتش قادرة يا حمزة، امك كل يوم بتز*ود عليا اكتر في شغل البيت.... تخلي الخدم يستريحو وانا ال اعمل كل حاجة، وغير كدا مش بتكلم يارا كويس
حمزة بضيق :انا كلمتها كتير، وهي مش بتسمع الكلام
نغم بدموع :انا ولله مبقتش حاسة بنفسي  من كتر العما*يل، ويارا لسة صغيرة ولازم اهتم بيها اكتر من كدا
حمزة بتنهيدة : حاضر، استني بس جاسر يجي... هو ال بيقدر عليها
نغم :هي مش امك انت يا حمزة، مش ام جاسر يعني عشان يقدر عليها
حمزة :عارف، بس جاسر يعتبر الكبير وكلمته بتمشي علي الكبير قبل الصغير وهو اكيد هيكلمها
نغم بضيق :اما نشوف
حمزة قرب منها بابتسامة :خلاص متز*عليش بقي
وقرب  منها وهو بيحاول تهدءتها
حمزة بعد وبصلها :انا ولله طول اليوم مع ابويا وبشوف المزارع، وبروح معاه المجلس ومشا*وير  طويل
نغم قربت منه وقعدت علي ر"جله بابتسامة : خلاص متضا*يقش نفسك
حمزة تاه فيها وحاوط بايده خص*رها وقرب منها وحض*نها
بعد وكان لسة هيقرب من وجهها 
فجاة يارا بدات تفوق وتتحرك، نغم بعدت بسرعة عن حمزة بتوتر ووقفت
يارا قامت قعدت وهي حاطة ايدها علي عينها وببراءة:انتوا بتعملو ايه؟!
حمزة بضحك : كنت بكلم ماما في حاجة يا حببتي 
يارة بأستغراب :بتكلمها في ايه؟!
حمزة ضحك بقوة، ونغم اتغا*"ظت منه وقربت من يارا
نغم :لا ياحبيبتي بابا بيهز*ر بس، احنا كنا بنتكلم شوية
يارا ببراة : بابا، هو ليه تيتة حمدية مش بتحبني؟! 
حمزة بحزن وشال يارا وحض*نها :لا يا حبيبتي بتحبك اكيد، بس هي ال مش بتعرف تعبر عن حبها
نغم بابتسامة :يلا بقي كلنا هنام في حضن بعض النهاردة
يارا بابتسامة :يلا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصباح في قصر جاسر
صحي من نومه وقام، وكان لابس تيشرت و بنطلون 
اتجه ناحية البلكونة ومسك تلفونه  واتصل علي فارس
جاسر :عملت ايه؟!
فارس :روحنا الملجا، وعرفنا ان عمها هو ال وداها الملجا اصلا... واسمه مرزوق
جاسر ببرود :اممم، طب عرفت هو عايش فين؟!
فارس :ال عرفناه انه عايش في اسكندرية، بس منعرفش فين بقي
جاسر :عرفت اسمه الكامل
فارس :اه وصورة ليه كمان في صورة البطا"قة، بس الكلام مش واضح فيها
جاسر : خلاص، خلي الرجالة يسافروا هناك ويدورا عليه
فارس :بس بقولك هو ال رما" ها في الملجا، انت مش هتقولها؟! 
جاسر ببرود :ملناش فيه، كل ال علينا اننا نوديها لعمها وهو يتصرف في بنت اخوه
فارس :اوامرك يا باشا
جاسر قفل معاه وعينه راحت للجنينة، شافها وهي واقفة وبتمسك وردة.... وكانت لابسة فستان  طويل ور*قيق باكمام واسعة  
وبعدين رمت الوردة لفوق وهي بتبسم بخفة، بس شافته واتخضت
خا"فت وجر" يت علي داخل القصر بسرعة.... وهو لاحظ خوفها منه وبعدين دخل ياخد شاور ويغير هدومه
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر تحت بعد مرور بعض الوقت
جاسر نزل وهو لابس بدلته السودا الفخمة وبكل هيبة
نزل واتجه للسفرة وقعد علي كرسيه، والخد"م حطوا الفطار
جاسر بهدوء وعينه في طبقه:هي فين؟!
الخاد*مة فهمت انه يقصد حور :في اوضتها يا بيه
جاسر :ناديها
الخاد*مة راحت لاوضة ونادت حور
بعد شوية جت حور بخوف :ن نعم؟!
جاسر وهو بياكل بهدوء :اقعدي
حور اتوترت بس قعدت في الكرسي ال علي جمبه اليمين بخوف مسكت ايدها بتوتر 
جاسر ساب الملعقة وبصلها :عرفت ان عمك عايش في اسكندرية، بس لسة منعرفش مكانه.... لحد ما الرجالة تلاقيه وتجيبه، انتي هتفضلي معايا هنا
حور بتوتر : ط طب ا انت ممكن تخليني امشي، وانا هشتغل وهبقي اعيش في مكان
جاسر بحدة :وانتي فاكرة ان حد هيشغل طفلة عنده كدا وخلاص
حور بغي*ظ :قولتلك انا مش طفلة
جاسر بهدوء : مش مهم، المهم انك بنت واكيد هيشوفكي بنظرة مش كويسة
حور سكتت وبعدت عيونها عنه بضيق، هي لاول مرة تناقش حد... مش عارفة هي لازم تقول ايه؟، وهي عارفة انها مش هتعرف تعمل حاجة لوحدها في الخارج، بس هي بتعا*ند وخلاص
جاسر قام وطلب من الخاد*مة تحطلها فطارها وبعدين قال
جاسر بهدوء : هاتيلي قهوتي علي مكتبي، وفيه ضيا"فة النهاردة جهزو كل حاجة
الخاد*مة : حاضر
جاسر بص لحور بحدة :وانتي تفطري وتدخلي اوضتك ومتطلعيش منها
حور او"مأت ب الموافقة بحزن وقلة حيلة وهي باصة في طبقها 
وجاسر دخل مكتبه، والخا*دمة حطت فطار حور، وحور اكلت لانها فعلا مأكلتش من امبارح وكانت جعانة بس اكلت خفيف عشان متبينش انها بتاكل  كتير يعني وكدا 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في مكتب جاسر
كان قاعد علي مكتبه وبيشرب قهوته، الباب خبط وجاسر سمح... ودخل فارس
فارس : الرجالة وصلت
جاسر بهدوء : دخلهم علي اوضة الاجتماعات
فارس : تمام
وخرج
وجاسر قل*ع جاكت بدلته وفضل لابس قمي*صه الاسو"د  ورفع اكما*مه
خرج واتجه لغرفة الاجتماعات
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في اوضة حور
كانت قاعدة علي السرير بضيق
حور قامت بضيق :لا بقي، ما هو مش هينفع يتح*كم فيا كدا
قعدت تاني بخوف : بس هو بيخوف، وممكن يأ*ذ" يني او يخلص عليا
قامت تاني بشجاعة :  ما هو مش هينفع اقعد في بيت واحد غريب برضوا لا وكمان اشتغل، هشتغل انا ايه عنده دا
قعدت تاني بحز" ن : بس انا معرفش حاجة  ، ومجبو*رة افضل هنا
قامت المرة دي بكل شجاعة  : طب ما هو مينفعش يكلمني بطريقته دي، المفروض كلامه يبقي احسن من كدا معايا.... كل شوية بيقول عليا اني عيله، انا لازم اتكلم معاه
وخرجت من الاوضة 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تحت في الصالة
نزلت بيان والمكان كان فاضي بس سمعت صوت من اوضة موجودة في اخر الطر*قة
اتجهت ل هناك، وفتحت الباب حاجة بسيطة
واتصدمت
لقت رجالة كتير اوي قاعدين علي تربيزة اجتماعات طو"يلة
وجاسر قاعد علي الكرسي الرئيسي وحاطت رجل علي رجل و وراه فارس ورجالته، وكان قدامهم كمية صنا*ديق الش*حنة الجديدة   
جاسر بهدوء:ها، قولت ايه؟!
منصور : قولت فل الفل يا باشا، انا موافق وعلي السع*ر ال تطلبه
راجل اخر : بس مش هيبقي صع*ب تتطلع دول برا
جاسر بهدوء:ملكش دعوة انت بالموضوع دا، انا ههتم بيه
الراجل : بس في واحد بيحاول ينا*فسك في الشغل ياباشا
جاسر ببرود:عارف
منصور : انت اكيد عارف ان عثمان المنشاوي عمل ايه في الفترة الاخيرة
جاسر بدون اهتما*م :ما قولنا عارف
منصور اتنهد :ا انا كدا كدا متأكد انه مش هيقدر عليك، اقعد بقي وانا مرتاح
جاسر بص لفارس ال امر الرجالة انهم يجهزوا الصنا*د.يق 
حور كانت واقفة وسامعة كل حاجة فجاة سمعت صوت شخص من وراها
الراجل بغضب :انتي مين وبتعملي ايه هنا؟!
حور خافت وكانت هتجري بس أمس*ك ايد"ها  :تعالييي رايحة فين، كنتي بتتج*سسي  علينا!
اخدها ودخل بيها عند جاسر والكل شافها
جاسر قام من مكانه وبص لحور بهدوء مر*عب
الراجل :دي كانت بتتص*نت علينا يا باشا
جاسر بصله بحدة :ابعد ايد"ك عنها 
الراجل بصله بتوتر وبل*ع ري"قه  وبعد ايده عن حور ال واقفة مش قادرة  تنط*ق  وبتعيط بخوف
وجاسر أمسك ا.يد.ها حور بهدوء وقربها منه 
جاسر بص لفارس  : كمل لحد ما ارجع
وبص لفارس ال او"مأ ليه ب حاضر
جاسر  خرج من الاجتماع واتجه لاوضة حور 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في اوضة حور
دخل جاسر وهو يمسك يد*يها بغضب ووقفها قدامه
جاسر بحد"ة  وهو بيقرب منها:انا مش قولتلك متطلعيش من اوضتك
حور بدموع ور" عشة وهي بترجع لورا وايدها علي قلبها  : ا ان انا م مكن
جاسر بغضب  :قولتلك ولا لا؟!
حور انكمشت وفضلت ترجع للخلف ببطيء : ا انت ان
جاسر بحد" ة : متنسيش انك ضيفة   هنا مش اكتر، يعني تلتز" مي حدو*دك  كويس، و كلامي يتسمع ويت*نفذ
حور مكانتش قادرة  تاخد  نف*سها ومكانتش عارفة تنطق
جاسر بغضب :متتكلمي، ساكتة ليه؟
فجاة حور  وق*عت علي الارض  وفقد"*ت الو*عي
جاسر اتصدم، وقرب منها ووووووووو
جاسر راح عند حور بسرعة وحاول يفوقها
نادا علي الخا"دمة بسرعة عشان تجيب الدكتورة
.......... بعد مدة
جاسر واقف وعا" قد  ذراعيه، والدكتورة بتفحص حور
جاسر :ها يا دكتورة، فيها ايه؟!
الدكتورة :دي عندها ضيق تنفس، وعلي ما اظن كدا يستحسن تروح لدكتور نفسي
جاسر بهدوء: تمام
الدكتورة قامت واعطت جاسر ورقة : دي فيها شوية ادوية مهدءة، عشان لو حصل معاها انهيا"ر تاني.... وانا عطيتها حاجة عشان تفوق بعد مدة كدا
جاسر مد ايده واخد الورقة، والدكتورة خرجت
وجاسر بص علي حور ال نايمة علي السرير ومش وا*عية لحاجة
نظر عليها شوية بهدوء وبعدين خرج
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفة الاجتماعات
دخل جاسر واكمل اجتماعه وكل واحد اخد شحنته وخرج
وجاسر قعد وفتح الابتوب وقعد يشتغل
دخل فارس:انت هتسافر الصعيد بكرا؟!
جاسر:اممم
فارس بتوتر :ا احم، ط طب ممكن اجي معاك
جاسر رفع عينه ليه برفعة حاجب : ليه بقي؟!
فارس :ا احم ا لا انا يعني كنت هاجي عشان لو احتجت حاجة
جاسر وهو فاهم هو عايز يروح ليه  :لا مش هحتاج
فارس باحبا*ط : تمام
وكان هيطلع بس وقفه صوت جاسر : بس تقدر تاخد اجازة من الشغل وتيجي معايا
فارس بصله بفرحة :بجد.... ا اقصد ماشي تمام
وخرج، وجاسر ابتسم ابتسامة خفيفة لانه عارف انه عايز يروح الصعيد عشان حب عمره
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الليل
صحيت حور وفتحت عينها وقامت قعدت  وهي بتبص حواليها بحزن بدات دموعها تنزل بهدوء لما افتكرت
ضمت رجليها وبقت تبكي بصمت
فجاة اتفتح الباب، حور اتخضت لكن لقت الخا"دمة ال دخلت ومعاها صينية
بلعت ريقها بطمءنينة، قربت منها الخا" دمة وحطت قدامها الصينية
الخا"دمة:اتفضلي
وخرجت
حور بصت للاكل ال علي الصينية بحزن ومقدرتش تمد ايدها
وبعدت عنها الصينية
الباب خبط ودخل جاسر، حور اتخضت وبصتله بخوف
جاسر قرب ووقف قدامها وبعدين بص للصينية وبصلها
جاسر بهدوء :مأكلتيش ليه؟!
حور بتوتر: م مش جعانة
جاسر بتنهيدة خفيفة :براحتك
جاسر جاب كرسي وحطه قدامها وقعد بكل هيبه وبصلها
جاسر بهدوء:بكرا هتيجي معايا الصعيد
حور بصتله :ليه
جاسر : عشان انا هروح هناك، ومش هسيبك هنا اكيد....  فا هتيجي معايا
حور بتتر: ل لا تقدر تروح انت وانا هقعد هنا
جاسر بحدة : مش هتبقي في امان هنا وانا مش موجود
حور :ليه؟!
جاسر اتنهد بحدة : انا قولت ال عندي، بكرا هتروحي معايا وانتي ساكتة
حور والدموع بتتجمع في عنيها :بس انا من حقي اسأل وانت تجاوب
جاسر قام وقف بحدة : لا مش من حقك، وقصري الكلام بقي
واتجه للباب بس وقف مرة واحدة : وخلصي اكلك
وخرج
حور اتنهدت بتعب وبعدين بصت لصينية الاكل
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في قصر عيلة الدمنهوري
العيلة كلها كانت بتتناول العشا
دخلت بنت في العشرينات بابتسامة : مسااااء الخير
حمدية بز*هق : اديها جت
شروق بابتسامة :وحشتوني اوي
ابراهيم :تعالي اقعدي معانا يا شروق
شروق اتجهت وقعدت معاهم علي السفرة بتفاءل
حمدية بعو*ج :انتي ايه ال جابك
شروق باحراج:ف في ايه يامرات عمي، جيت اسلم عليكم
ابراهيم بعصبية : حمدية، التزمي حدودك.... دي بنت اخويا وتيجي وقت ما هيا عايزة
حمدية بسخرية : اه طب وهي عايزة ايه بعد ما ابوها ما*ت، مش تنسانا بقي
شروق نزلت من عينها دمعة وقامت علي طول :ط طب انا ماشية ياعمي، امي مستنياني
ابراهيم :استني يا شروق، متروحيش في حتة 
شروق :لا ياعمي انا تأخرت ولازم اروح، هبقي اجي بكرا اسلم علي جاسر
ومشيت شروق
قام ابراهيم بغضب : اول واخر مرة تكلميها كدا
وطلع علي اوضته
ايمان بغرور :انا مش عارفة ليه لازم نعتبرها من العيلة دي اقل مننا
حمزة بغضب:ايمان خلي بالك من كلامك كدا عي*ب
ايمان مهتمتش بيه واكملت اكلها
حمدية : متتعصبش علي اختك كدا هي مغلطتش
حمزة اضايق من ردها وقام هو كمان طلع اوضته ونغم ويارا وراه
حمدية بعدم اهتمام :هه براحتكم بقي
ايمان بترجي :بقولك ايه ياماما، انا كنت عايزة شوية فلوس كدا
حمدية باستغراب:انا مش كنت لسة عطياكي اول امبارح
ايمان بتوتر: ا اصل احتجتهم في حاجات خاصة
حمدية :ايمان، انا عايزاكي تبقي شاطرة وتركزي في دراستك، امال انا بديكي الفلوس دي كلها ليه
ايمان :ا اه طبعا ياماما هذاكر ولله، بس اديني الفلوس بس
حمدية اتنهدت وعطت لبنتها ال عايزاه وكان مبلغ كبير
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في فيلا في مصر
تجلس فتاة في سن الجامعة في اوضتها
وماسكة تلفونها
ريم :وحشتني اوي يااوسامة، مش هتيجي بقي
اسامة :وانتي وحشتيني كمان، بس لسة اخلص بس الامتحانين دول وارجع
ريم: طب هتتقدملي امتا
اسامة بتوتر : ا اكيد ب بس انزل بس
ريم بحزن :هستناك
وقفلت معاه
فجاة دخل عثمان المنشاوي اخوها : كنتي بتكلمي مين؟!
ريم بتوتر:ص صحبتي
عثمان : طب يلا نامي، عشان تروحي جامعتك بكرا
ريم بتوتر :ا اه حاضر
وخرج عثمان
وهذه تكون ريم المنشاوي اخت عد*و جاسر، وبتكلم اسامة الدمنهوري من وراء اخوها بس هي متعرفش بالعد*واة ال بينهم
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصباح
في سيارة جاسر وهومتجه للصعيد  ولابس نظارته الشمسية وجمبه حور، ووراءه عربيات حراسه
حور بتوتر :ط طب ممكن تقولي انا هروح معاك بصفتي ايه؟!
جاسر مردش عليها ومكمل سوا"قة
حور بضيق : انا بكلمك علي فكرة
جاسر بهدوء : عايزة ايه؟!
حور بضيق :هتاخدني معاك بصفتي ايه؟!
جاسر : بصفتك ضيفة
حور :وهل حد هيتقبلني هناك بقي
جاسر نظر لها بهدوء : طول ما انتي معايا، ملكيش دعوة بحد
حور اتوترت منه ولفت وشها ونظرت من الزجاج بشرود
.......... بعد وقت
وصلوا الصعيد، ونزل جاسر اهل الصعيد كلهم كانوا في الخارج، وفرحوا بوصوله لانه ابن الكبير وهيكون الكبير من بعده.... وكمان  بيحل مشاكل اهل البلد لو والده فيه حاجة
دخل القصر وحور كانت واقفة وراه بخوف
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
داخل القصر
حمدية بابتسامة عريضة : اهلا بالغالي ابن الغالي
ونغ*زت فريدة من كتفها، وفريدة جريت علي جاسر عشان تحضنه..... بس جاسر رفع ايده في وشها
جاسر برفعة حاجب :حيلك، هتعملي ايه؟!
فريدة بتتحرج وترجع للخلف
حميدة :في ايه يا جاسر البت فرحانة برجوعك
جاسر : تقربلي او اقربلها، يبقي تقرب مني ليه
حميدة بتسكت بأحراج
وابراهيم بيقرب من ابنه وبيحضنه بقوة :وحشتني يا كبير
جاسر وهو يبادله الحضن : لسة بتقولها برضوا
ابراهيم بعد وحط ايديه علي كتفه :هتفضل الكبير في نظري وفي نظر اهل البلد
حمدية في سرها بسخرية: هه مفيش في عيونك غير جاسر
حمزة حضنه والكل قرب منه وسلم عليه فجاة
نغم باستغراب : مين ال وراك دي؟!
جاسر بص علي حور ال وراه، ال منكمشة في بعضها بطفولية.... كل دا كانت واقفة وراه ومحدش ملاحظها
حمدية باستغراب :مين البنية دي؟!
جاسر بهدوء :ضيفة عندنا، هتقعد فترة وبعدين هترجع بيتها
ايمان : اه، طب وليه جبتها هنا
جاسر : عشان زي ما قلت ضيفة عندي
ايمان سكتت
جت يارا بحماس وجريت علي جاسر ال ابتسم وشالها
يارا :عمو جاسر، وحشتني اوي.... جبتلي ايه معاك
جاسر : جبتلك كل ال نفسك فيه، بس اصبري شوية عشان في العربية
نغم بابتسامة : هتعودها علي الدلع تاني
جاسر بابتسامة خفيفة وعينه علي يارا: ولما ادلعهاش ادلع مين؟!
يارا نزلت من حضنه وجريت علي حور وبصتلها : مين دي؟!
حور ابتسمت ليها بلطف
جاسر بهدوء:نغم وريها اوضتها
نغم قربت من حور :اتفضلي يا سكر
حور مشيت معاها ووراهم يارا
وجاسر انظاره عليها، وحمدية وفريدة لاحظوا نظراته
ابراهيم بابتسامة: يلا يا كبير ورانا مجالس كتيرة النهاردة
جاسر بابتسامة خفيفة : علطول كدا، انت مش بتضيع وقت ابدا
ابراهيم وحمزة ضحكوا وخرجوا هما التلاتة
ايمان بعد ماشافتهم خرجوا، طلعت بالسر وخرجت هي كمان
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفة حور
نغم دخلتها وكانت اوضة كبيرة وفخمة
نغم :اسمك ايه بقي؟!
حور ردت بتوتر:حور
يارا بابتسامة : اسمك حلو اوي، وانا يارا
حور ابتسمت ليها
نغم بابتسامة:طب انا هجيبلك حاجة تشربيها بقي
وخرجت
وحور قعدت تلعب مع يارا بهزار وضحك
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المساء
في طريق ما في الصعيد بعيد عن القصر
ايمان : انا مش هقدر اجيب اكتر من كدا
رامز :يا حبيبتي ال الخمسة الاف دول مش هيكفوا، لازم تجيبي اكتر
ايمان بصدمة :انا من يوم ما عرفتك وانا بديك فلوس
رامز بخبث : مش كله عشان جوازنا
ايمان بدموع :انا مقلتش لماما لحد دلوقتي اني عدت السنة، ودفعتش مصاريف الجامعة
رامز قرب منها :يا حبيبتي جامعة ايه وبتاع ايه، انتي الاحسن ليكي انك تبقي في حضني
وحضنها وهي بتبكي
فجاة كان في عربية جاية علي الطريق، وكانت بتاع فارس
فارس شاف ايمان ونزل من العربية وقرب منهم
فارس بعصبية:انتي بتعملي ايه هنا؟!
ايمان بعدت عن رامز بصدمة وخوف، ورامز ما صدق جري وسابها لوحدها
وفارس ملحقش يمسكوا
ايمان بخوف : ف فارس
فارس بغضب : جاسر يعرف حاجة عن مشيك دا
ايمان خافت ووووووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر
رجع جاسر القصر متأخر وكان هيدخل، بس شافها في الجنينة قاعدة علي الكرسي
تقدم اليها وقعد علي الكرسي ال جمبها
حور اتخضت وقامت وقفت بسرعة
جاسر بهدوء : مش عف*ريت انا
حور اتوترت وفضلت واقفة بتوتر
جاسر :اقعدي
حور اترددت بس قعدت 
جاسر: اكلتي
حور:ا اه، نغم جابتلي الاكل، واكلت انا ويارا
جاسر بابتسامة خفيفة : هي مرحمتكيش انتي كمان
حور بابتسامة: دي حنتي عسولة خالص، لعبت انا وهي كتير مع بعض
جاسر : ما هي لقت عيله زيها تلعب معاها بقي 
حور بصتله بغي*ظ :انا مش عيله
جاسر حرك رأسه وبصلها بهدوء:امال انتي ايه
حور اتوترت من عيونه وبعدت وشها بسرعة :ا ا انا....
فجاة جت فريدة بغي*ظ : انت بتعمل ايه هنا يا جاسر
جاسر قام وقف بكل هدوء وبصلها :وانتي مالك؟!
فريدة باحراج :ا انا بس جيت اتطمن عليك
جاسر برفعة حاجب :ليه عيل صغير قدامك يعني
فريدة بصت لحور بك*ره
جاسر بص لحور :روحي اوضتك دلوقتي ونامي
حور اومأت له ودخلت داخل القصر
وجاسر اتجه للباب الرئيسي للقصر عشان يكلم حارسه في حاجة
فجاة لقي فارس جاي عليه ووراه ايمان ال بتترجاه
فارس وقف قدامه وايمان ورأه وهي بتترعش وخايفة : جاسر انا عايز اقولك حاجةوووووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
جاسر برفعة حاجب:فيه ايه؟!
وبص لايمان بحدة: انتي كنتي بتعملي ايه برا في الوقت المتأخر دا
ايمان بخوف :و ولله ا انا....
فارس بتنهيدة: دي كانت بتستقبلني برا
جاسر بحدة:وهي تستقبلك بصفتها ايه؟!
فارس :هي كانت برا وشافتني وسلمت عليا، المهم انا عايزك في موضوع كدا بخصوص الشغل
جاسر بشك : تمام، تعالي ورايا
ودخل جاسر واتجه لمكتبه
فارس لف لايمان بحدة :لو عرفت بالصدفة بس انك قابلتي الواد الصا*يع دا، هعرف جاسر بكل حاجة
ايمان بضيق :انت مين اصلا عشان تهد*ددني
فارس بحدة :اتكلمي معايا كويس، لو قولت لجاسر علي دورانك دا.... كان دفنك مكانك
ايمان خافت وسكتت
فارس بحدة :انا قولت ال عندي، لو قابلتيه تاني، متلوميش غير نفسك
ومشي من قدامها وراح لجاسر
وايمان فضلت واقفة خايفة ومرعوبة، وفجاة حطت ايدها علي بطنها وبقت تتعر*ق بخوف وبلعت ريقها
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصباح
فارس كان واقف وبيكلم احد الحراس وبيفهمه حاجة في التابلت
فجاة سمع صوت هو عارفه كويس من وراه:صباح الخير يا فارس
فارس لف بابتسامة ولمعة في عيونه :شروق، عاملة ايه؟! وحشتي..... ا اقصد ازيك
شروق بكسوف :كويسة، انت عامل ايه؟!
فارس بابتسامة : كويس، عاملة ايه في الجامعة
شروق:كويسة وبجيب علامات حلوة اوي
فارس : برافوا، شدي حيلك بقي عشان ابن الحلال
شروق بكسوف : انا لسة صغيرة
فارس بضحك :الحلاوة دي كلها ولسة صغيرة
شروق جريت من قدامه بكسوف، ودخلت جوا القصر
وفارس ضحك عليها، فاهذه حب طفولته ومستني تخلص اخر سنة في الجامعة عشان يتقدم ليها
واكمل فارس كلامه مع الراجل وبعدين دخل جوا للفطار
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الداخل
ابراهيم كان قاعد علي السفرة في الكرسي الرئيسي، وجاسر في الكرسي ال جمبه ولابس جلابيه صعيدي مبينة هيبته وفخامته
والستات بيحطوا الفطار
ابراهيم : هنروح انا وانت المصنع، خلينا نشوف احواله
جاسر :تمام
يارا :هي حور مش هتفطر معانا
جاسر بص لنغم :ممكن تناديها
نغم بابتسامة: حاضر
ومشيت نغم تنادي حور
حمدية بعو*ج :واحنا مالنا بيها، ما تفطر في اوضتها
جاسر بحدة :دي ضيفة، وعيب اوي ال بتقوليه دا
ابراهيم :جاسر عنده حق، الكل عارف اننا اهل كرم
حمدية سكتت بضيق
فريدة بكسوف:هو انت مش بتفكر في الجواز يا جاسر
جاسر مردش عليها ولا سمعها اصلا، لما شاف حور جاية ورا نغم
نغم :دي هد*ت روحي لحد ما وافقت
جاسر بهدوء :تعالي هنا
وهو بيشاور بأيده علي الكرسي ال جمبه
حور اتوترت وقربت وقعدت جمبه، وفريدة وحمدية بيبصولها بح*قد
حور كانت مكسوفة تاكل وتمد ايدها
جاسر شافها وقرب منها الاطباق
ابراهيم لاحظ اهتمامه بيها وبص لحور :كلي يابتي ماتتكسفيش
حور بصوت خافت :حاضر
شروق دخلت وسلمت علي جاسر وقعدت معاهم ورحبت بحور، وفارس دخل وقعد جمب شروق وبدا ياكل
جاسر خلص اكله وشرب قهوته  وقام وقف، بس حور مسكت في جلابيته بخوف
وجاسر بصلها، حور اتحرجت خصوصا لما شافت العيلة كلها بتبصلها بأستغراب وهي ماسكة فيه
بعدت ايدها بسرعة ونزلت رأسها في الارض
جاسر بهدوء :احم، طب انا خارج بقي
وخرج هو وحمزة وفارس
ابراهيم بص لحور : متضايقيش من سؤالي، بس هي ايه حكايتك؟!
حمدية : انا برضوا عايزة اعرف هو جابك ليه هنا؟!
حور اتوترت ومعرفتش تقول ايه؟!
شروق: خلاص يا جماعة سبوها براحتها
فريدة قامت بعصبية: ملكيش دعوة انتي، انتي بتدخلي ليه اصلا
شروق بعصبية : علي فكرة انتي الغريبة مش انا، يعني انتي ال ملكيش حق تكلميني كدا
فريدة بعفوية: لا مش غريبة، انا هبقي مرات جاسر الدمنهوري قريب اوي
حور اتصدمت من كلامها
نغم :انتي مش خطيبته اصلا، يبقي هتبقي مراته ازاي
حمدية بعصبية: نغم، متدخليش في ال ميخصكيش
ابراهيم بغضب:بسسسس منك ليها، ايه جاعدين في زر"يبة احنا ولا ايه
الكل سكت وحور قامت وراحت اوضتها ويارا راحت وراها
كل دا وايمان مش سمعاهم اصلا وعمالة تفكر بتوتر
فريدة في سرها وهي باصة علي حور بكر*ه : يا خوفي لتطلعي اكتر من ضيفة
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند ريم كانت بتكلم اسامة في التلفون
ريم بحزن : انا جالي عريس يا اسامة، ومش عارفة اعمل ايه؟!
اسامة:متوافقيش طبعا
ريم بضيق:بس هقول ايه لاخويا وتيتة دا خامس عريس ارفضه
اسامة:انا قربت انزل واتقدملك
ريم : انت عمرك ما قلتلي عيلتك تبقي مين
اسامة بتوتر: ا مش مهم، لما ارجع هقولك
ريم بضيق : هو ايه دا ال مش مهم، انت مخبي عليا حاجة
اسامة :احم، ط طب انا مش فاضي صحابي وصلوا مع السلامة بقي.... بحبك
ريم بحزن:بحبك
وقفلت معاه
زينب : بتحبي مين ياختي؟!
ريم لفت وشافت جدتها وخافت
زينب بعصبية:ما تنطقي، مين دا ال بتحبيه
ريم بتوتر :د دي صحبتي يا تيتة كنت بقولها كدا
زين :انتي فاكراني هب*لة ومش فاهمة حاجة، انا متأكدة انك كنتي بتكلمي راجل
ريم خافت وبدات ترجع لورا
زينب بعصبية :يا عثماااااان، تعاليييي شوف اختك
ريم اترعبت وجت تجري علي برا جدتها مسكتها من دراعها، ريم بقت تحاول تبعدها عنها.... وجدتها ماسكاها برضوا
فجاة ريم جت تبعد جدتها بقوة، وجدتها رجلها اتز*حلقت من السجادة ووقعت من البلكونة
ريم اتصدمت وبصت علي جدتها ال مرمية تحت وال*م حواليها وبدات تعيط
الحراس اتصدموا تحت من زينب ال وقعت قدامهم، ونادوا عثمان ال جري علي جدته واخدها علي المستشفي
وكل دا ريم واقفة فوق وخبت نفسها بسرعة، قبل ما اخوها يشوفها وقعدت علي الارض وضمت رجلها وهي حاطة ايدها علي فمها بدموع وخوف وصدمة
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفة فريدة
فريدة بغ*ل :شوفتي بيعاملها ازاي يا خالتي، دي ولا كأنها مراته
حمدية: يابتي اسكتي بقي وخليني افكر
فريدة قعدت جمبها : والنبي ياخلتي انا بحبه ورايداه
حمدية: يابنتي ما انا قولتلك هجوزهولك اسكتي بقي
فريدة :طب هتعملي ايه مع البت دي
حمدية :لازم افهم الاول هو جابها هنا ليه، ما اكيد فيه سبب
فريدة : طب وهتعمليها ازاي
حمدية : هكلمها كويس وكأني زي امها، وهي تحكي.... دي باين عليها عيله ومش فاهمة حاجة
فردة :ايوا والنبي يا خالتي، شةفي حكايتها، وبعدين شوفي حل بقي عشان جوازي من جاسر
حمدية :اهم حاجة اتقلي عليه شوية، مش تبقي مدلوقة كدا وخلاص
فريدة :هحاول
حمدية :لا متحاوليش نفذي
فريدة بضيق :حاضر 
حمدية :اما انتي بقي يا يا ضيفة، هنشوف ايه حكايتك عشان انتي ضيفة غير مرغو"ب فيها  اوي 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفة ايمان
واقفة وماسكة التلفون وبتبكي
ايمان بدموع :مش مصدقة انك هربت وسبتني
رامز :يا حبيبتي لو مسكني مكنتيش هتسمعي صوتي تاني
ايمان :انا اتحطيت في موقف با*يخ اوي بسببك
رامز : خلاص متزعليش، المهم دلوقتي مش هتيجي تشوفيني في الشقة، وحشتيني اوي
ايمان بدموع :اسكت بقي، انا بقيت في مصي*بة بسببك
رامز : مصي*بة ايه دي؟!
ايمان بتوتر ودموع :ا انا حامل
 رامز بعصبية: نعم يا رو*ح امك
ايمان :انت بتكلمني ليه كدا؟!
رامز بغضب:انا مش قولتلك تخلي بالك
ايمان بدموع :اهو ال حصل بقي
رامز بغضب :لا يا ختي، انا مش هشيل الشيلة دي
ايمان بدموع :انت بتقول ايه، هو مش دا ابنك
رامز :الواد دا لازم ينزل
ايمان بصدمة :انت اتجننت، مستحيل اعمل كدا
رامز بغضب :ما انتي لو معملتيش كدا، انا هف*ضحك  ويعرفوا بقي كمان اني قربت منك وانتي مش مراتي..... يعني في الحر*اااام
ايمان اتصدمت من كلامه مش مصدقة ان دا الشخص ال وثقت فيه وحبته
رامز : بليل تيجي عشان ننزله
ايمان بدموع :ب بس
رامز بغضب : بلا بس بلا ز*فت، هتيجي بليل يا اما فضي*حتك هتبقي بجلا*جل
ايمان بخوف ودموع :لا، ه هاجي
وقفلت معاه ووقعت علي الارض  بدموع لل عملته في نفسها
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في اوضة حور كانت بتلعب مع يارا، وكانت حاطة  طرحة علي عنيها  والمفروض انها تمسك يارا وهي مش شايفاها 
حور :طب اعملي صوت حتي، انا مش سامعة حاجة
يارا بضحك:عشان تعرفي مكاني
حور قربت من مكان الصوت وكان قريب من الباب، بس يارا جريت وراحت الحمام واستخبت جوا
حور فضلت تحرك ايدها في الهوا، وسمعت صوت عند الباب قربت
حور بفرحة :مسكتك
بس فجاة استغربت لانها لامسة شيء ضخم واطول منها  كمان
ازالت الطرحة من علي عنيها واتصدمت لقت قدامها جاسر، وهي حاطة ايدها الاتنين علي صد*ره
اتصدمت اكتر ورجعت لورا وكانت هتقع بسبب السجادة بس جاسر لحقها ومسكها من ايدها وشدها لعنده وكانت قريبة منه
نظر في عيونها الرما"دية بهدوء، وهي مبرقة فيه وبتاخد انفاسها بسرعة
خرجت يارا من الحمام  :وانا اقول اتأخرت ليه كل دا
حور بعدت بسرعة عن جاسر :ا احم، ا انا
يارا جريت علي جاسر ال شالها وابتسم ليها بخفة
يارا بطفولية : جبتلي ايه؟!
جاسر اخرج من جيبه شكولاته من النوع الغالي  ومدها ليها، ويارا فرحت واخدت الشكولاتة وبدات تاكلها
يارا : مجبتش لحور؟!
جاسر بص لحور ال اتكسفت ونزلت رأسها في الارض وبهدوء:جبت
واخرج واحدة اخري من جيبه ومدها لحور
حور باحراج :لا شكرا، مش عايزة
يارا بانز*عاج :خوديها بقي
جاسر بهدوء: خوديها
حور اتكسفت ومدت ايدها واخدتها :شكرا
يارا : ذوقيها يلا
حور فتحتها وبدات تاكل ببطيء وعينها في الارض، وجاسر عينه عليها بهدوء
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المساء
في خارج القصر
واقف فارس وشروق
فارس بابتسامة : بصراحة انا كنت عايز اتكلم معاكي في موضوع
شروق بكسوف :اتفضل
فارس : انا عايز اقابل والدتك
شروق :ليه؟!
فارس وهو حاطط ايده علي رقب*ته :يعني عايز اسلم عليها
شروق بابتسامة : حاضر، ابقي تعالي زورنا بكرا
فارس :تمام، بس صحيح انتوا ليه مش عايشين هنا ما انتوا ليكم حق برضوا؟!
شروق بحزن: مرت عمي حمدية مش بتحبنا وبتعمل مشا*كل معانا، عشان كدا عايشين في بيت جدي ابوا امي
فارس: هي فعلا بتحب تعمل مشا*كل، بس خلاص انا هاجي بقي اسلم علي مامتك بكرا
شروق: تمام
ومشيت، وابراهيم قرب من فارس وبدا يتكلم معاه في الشغل
ابراهيم :  تمام ابقي روح بكرا بقي
فارس :جاسر قالي
ابراهيم :هو انت مش ناوي تتجوز بقي
فارس بأبتسامة وهو بيفكر في شروق: قريب ان شاء الله
ابراهيم :اعملها انت بس، وانا اعملك اجدعها فرح
فارس بابتسامة : تسلم يا حج 
فجاة ابراهيم شاف بنتوا ايمان بتتسحب وبتخرج من الباب الخلفي
ابراهيم بيشك في تصرفاتها، وبيمشي وراها
فارس :انت رايح فين؟!
ابراهيم : شاكك في البت ايمان بقالها يومين مش مظبوطة، تعالي معايا
ومشيوا وراها وركبوا العربية وهي في التاكسي  لحد ما شاوفوها وقفت قدام عيادة صغيرة ونزلت ووقفت..... وفجاةخرج رامز من العيادة وبصلها واخدها معاه جوا وابراهيم خرج من العربية بغضب وراح وراهم ووووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
استووووووووب
ايمان دخلت هي ورامز غرفة العمليات
ايمان بخوف :ا انا خايفة اوي يارامز، ارجوك خلينا نرجع
رامز بضيق :اسكتي بقي، انا مش هشيل الليلة دي
ايمان بدموع : ب بس انا خايفة، ومش انت قولت انك هتتجوزني
رامز بسخرية: هه، وانتي فاكرة ان اهلك هيوافقوا عليا
ايمان :خلاص تعالي نهرب ونتجوز ونعيش بعيد عنهم
رامز :ومين ال هيصرف عليا
ايمان كانت لسة هتتكلم بس الدكتور دخل
الدكتور :يلا يامدام نامي  علي السرير
ايمان بصت ل رامز برجاء، لكن رامز بصلها بعصبية ومسك ايدها وشدها للسرير :ما يلاااا ياختي، بلا دلع
ايمان قعدت علي السرير بدموع، والدكتور قرب منها ب ابر*ة المخد*ر
فجاة الباب اتك*سر ودخل فارس بغضب
ايمان اتصدمت، لكن اتصدمت اكتر لما شافت ابوها داخل وراه
ايمان بصدمة وخوف: بابا
ابراهيم قرب منها بغضب  وضر*بها ك*ف قوي ومسكها من طرحتها بغضب : بقي انتي يابنت ال **** تعملي فيا كدا وتحطي رأسي في الطين
رامز كان هيهرب بس فارس مسكه بقوة وغضب: انت فاكر اني هسيبك زي المرة ال فاتت
وهوب ضر*به في وشه بقوة ووقعه علي الارض، وبعدين مسكه من ياقة تيشرته
ابراهيم :هاتوا معاك يا فارس
وبص لبنته بغضب :اما انتي بقي تعالي معايا، عشان اتصرف في المصي*بة ال حطتينا فيها
ايمان بدموع : سامحني يابابا، مش هعمل كدا تاني.... انا غلطت وهصلح غلطتي
ابراهيم ضر*بها تاني :اخر*سي، احمدي ربك ان جاسر معرفش، والا كان قت*لك دلوقتي انتي والو*سخ ديه .... من كتر  ما دلعناكي بو*ظتي  وفضحتينا، تعالي يا تربية حمدية
واخدها وطلع برا، اما فارس اخد رامز واخده علي مخزن من ورا جاسر
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر
 في اوضة حور كانت قاعدة في امان الله، فجاة الباب خبط
قامت فتحت ولقت حمدية
حمدية بابتسامة :ازيك يا حبيبتي عاملة ايه؟!
حور بتوتر وصوت خافت :كويسة
حمدية بعدتها ودخلت جوا بسرعة :الله علي صوتك شوية متتكسفيش
قعدت علي الكنبة وبصت لحور: انتي لسة واقفة، تعالي اقعدي جمبي
حور اتوترت بس قعدت جمبها، وحمدية لز"فقت جمبها 
حمدية :قوليلي بقي يحلوة، اسمك ايه؟!
حور بتوتر: ح حور
حمدية :الله، ايه الاسم الحلو دا لايق عليكي
حور :شكرا
حمدية :لاه انا مش بجاملك، انا بجولك الحقيقة.... بسم الله ماشاء الله حلوة وجس*مك حلو، وعيونك الملونة دي كمان
حور اتوترت اكتر من كلامها   :ش شكرا
حمدية بابتسامة :هه بتتكسفي، المهم بقي كنت عايزة اسألك سؤال
حور : اتفضلي
حمدية : هو انتي اهلك فين؟!
حور :في اسكندرية
حمدية باستغراب : امال انتي عايشة عندنا ليه، ا اقصد يعني انتي مش هناك ليه دلوقتي
حور :انا ضيعت منهم، وجاسر لقاني وقالي انه هيساعدني
حمدية :اممم، طب وهتفضلي هنا لحد امتا بقي
حور :ما انا قولتلك لما جاسر يلاقيهم 
حمدية بعو*ج : جاسر، هه طب من هنا ورايح تقولي جاسر بيه.... هو اكبر منك برضوا
حور بتوتر: حاضر
حمدية قامت وقفت بتنهيدة وبصت لحور بحدة : ووبصي بقي اياكي  تقفي جمب جاسر كتير ، كدا عيب وهو راجل ياختي وانتي بنت ومينفعش تقفي مع راجل غريب عنك.... فاهمة
حور بضيق :حاضر
حمدية بصت لحور من فوق لتحت بجبر*وت : وكمان هيتجوز ان شاء الله بنت اختي قريب، فريدة وهتبقي مراته.... فا ابقي ابعدي عنه عشان هي بتغير علي زوجها المستقبلي
وبعدين خرجت 
وحور قعدت علي السرير ، وهي حاسة بضيق في قلبها من كلام حمدية
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفة ايمان
ابراهيم دخلها من دراعها بقوة وحمدية شافته وراحت وراه، ودخلت وقفلت الباب
ابراهيم رمي بنته علي السرير بغضب وهي بتعيط، حمدية قربت من بنتها بخوف وحضنتها
حمدية بصت لابراهيم بعصبية : في ايه ياراجل، مالك ماسك البت كدا ليه
ابراهيم بغضب :اخر*سي انتي كمان، ازاي تكلميني كدا
حمدية :طب فهمني ايه ال حصل بس، والبنية بتعيط كديه ليه
ابراهيم بغضب :شوفي تربيتك الز*بالة هببت ايه من ورانا
حمدية بصت لبنتها :عملتي ايه يابت؟! انطجي
ايمان بدموع :ا انا و وولله يا ماما انا....
ابراهيم بغضب :هتقولك ايه ولا ايه، من كتر دلعك فيها با*ظت ولفت علي حل شعرها
حمدية :طب فهموني ايه ال حصل طيب
ابراهيم :الهانم مشبت مع واحد وكانت بتقابله، وبقت حامل منه في الحرا*م
حمدية اتصدمت وبعدت عن بنتها :انتي عملتي كدا بجد يابت
ايمان سكتت وفضلت تعيط
حمدية اتجننت وقربت منها وعطتها ك*ف قوي
حمدية بانهيار : الله يحر*قك فضحنتينا، انا عملتك ايه.... دا انا كل شوية اعمل ال انتي عايزاه وبديكي اكتر من ال بتطلبيه
ابراهيم بغضب: كله بسبب دلعك البا*يظ، شوفي بقي هتتصرفي ازاي قبل ما جاسر يعرف
حمدية بصتله بخوف:ل لا والنبي ما تقول لجاسر، دا ممكن يخلص عليها دا مش بيشوف حد قدامه لما يتعصب
ابراهيم بغضب :لولا انها بتي، لكنت دفن"تها بالحيا 
حمدية بسرعة: ط طب حد عرف غيرك بالموضوع دا
ابراهيم :فارس
حمدية بخوف:يلهو" ي فارس، دا دراعه اليمين لجاسر وممكن يقوله
ابراهيم :ما انا حلفته بحياتي انه ميقولوش، وهو اخد الصا*يع بتاع الهانم عشان يعلموا الادب
حمدية :ط طب طالما الواد دا معاكم
انت تجيبه وتخليه يتقدم للبت، وبعدين يبقي يطلجها بعد ما تولد
ابراهيم بغضب : عايزني اجوزها للو*سخ ديه
حمدية :امال هتعمل ايه يعني، هتسيبها كدا لحد ما بطنها تبان وجاسر يعرف
ابراهيم بتنهيدة :خلاص، هشوف وهكلم فارس وبعد يومين نبقي نجيبه
حمدية :ماشي
ابراهيم بص لايمان :الوا*طية تفضل اهنيه لحد ما تتجوز وتغو*ر من وشنا، واياكي تخرجيها من الاوضة
حمدية بخوف :حاضر ، اهدي انت بس وانا هعمل ال تقول عليه
وخرج ابراهيم
حمدية لفت لبنتها بدموع : حسبي الله فيكي ياشيخة، وطيتي رأسي قدامه.... كنت عايزاكم تبقوا احسن من اي حد ربنا ينت*قم منك
وخرجت حمدية بعد ما قفلت الباب
وايمان انهارت من العياط
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصباح
كان اليوم دا في شغل كتير في القصر وكل الستات والخدم  مشغول 
وجاسر كان في الجنينة ولابس تيشرت اسود وبنطلون اسود وماسك قهوته وبيكلم بعض رجال الاعمال، ال سافروا مخصوص الصعيد عشان يتكلموا معاه
حمدية بعصبية من المطبخ : نغم 
جت نغم بسرعة:ايه
حمدية  : كنتي فين كل ديه، خدي اخلصي ودي العصير للرجالة ال مع جاسر
نغم اخدت الصينية، وفي هذا الوقت طلعت حور من اوضتها وهي بشعرها، لانها متحجبتش قبل كدا
نغم شافتها وبسرعة :حور والنبي ودي الصنية دي عند جاسر في الجنينة، عايزة اطلع اشوف يارا بتستحمي
حور بتوتر لما افتكرت كلام حمدية : ب بس انا.....
قاطعتها نغم ال حطت الصينة في ايدها :معلش، مش هتاخدي وقت
وطلعت علي فوق بسرعة
حور بصت للصينية وبعدين بصت علي الجنينة بتوتر
واتحركت واتجهت لهناك
بس فريدة كانت مرقباها وراحت من الباب الخلفي واتجهت للجنينة وفتحت بيت كلا*ب الحراسة وجريت علي طول
اما حور كانت ماشي ورايحة علي جاسر، ولان الجنينة واسعة فا بتاخد وقت
فجاة سمعت صوت غريب وراها بصت ولقت اربع كلا*ب كبار او ال بيقولو عليهم بوليسي
اتر"عبت والصينية وقعت من ايدها وبقت ترجع لورا وهي بتاخد نفسها بصعوبة
لفت وشافت جاسر وجريت عليه :جااااسر
جاسر انتبه للصوت وشافها، واتصدم من الكلا*ب ال بتجري وراها
حور وهي بتجري وقعت علي الارض بصت عليهم لقتهم متجهين ناحيتها
عيطت بخوف وغمضت عينها، فجاة لقت حاجة بتحاوطها بقوة
وسمعت صوت عوا*ء الكلاب قل، وبعدين سمعت جاسر وهو بينادي بغضب علي الغفير : انت يا بنيييي ادم، تعاليييي خد الكلا*ب  دي من هناااا
فتحت عينها ببطء.... لقت جاسر نازل لمستواها في الارض وواخدها في حضنه،لدرجة انها مش شايفة غير من جزء بسيط، يعني يعتبر كان دا*فنها في حضنه ....مكانتش عارفة حتي تحرك دراعها.... كان محاوط اسفل كتفها وخص*رها
شافت الكلا*ب وهما بيبعدوا عن جاسر.... وكأنهم عارفينه ومش هيقدروا يأ*ذوه، انما هي غريبة عشان كدا جريوا وراها
فريدة جريت علي جاسر بقلق:جاسر انت كويس؟!
جاسر مردش عليها وابعد يديه قليلا عن حور ال ماسكة في باطراف صوا"بعها  بخوف
جاسر بهدوء:انتي كويسة؟!
حور اومأت له، لكن هو لسة حاسس برجفتها
احد الرجال قرب من جاسر:في حاجة ياجاسر بيه حصل حاجة، المدام كويسة؟!
جاسر بعد شوية عن حور ومسكها ووقف وقومها معاه وبهدوء :اه كويسة
الراجل : دي مراتك؟!
فريدة بعصبية : مرات مين يا جدع انت، انت ازاي......
قاطغها جاسر بغضب : الزميييي حدودك، ازاي تكلميه كدا.... هي دي التربية يابنت الناس
فريدة سكتت باحراج وضيق
جاسر بحدة :ادخلي جوا، مشوفش وشك هنا
فريدة بصتله بعتاب ودخلت علي جوا
جاسر بص للراجل : متأخذنيش علي كلامها، دي مجرد ضيفة عندنا
الراجل بص علي حور ال ماسكة في دراع جاسر زي الاطفال وبتترعش ومستغرب انها مش مراته وبعدين بص علي جاسر  : ولا يهمك يا جاسر بيه، طب انا هستناك هناك بقي
ومشي الراجل
جاسر نزل عيونه لمستوي حور وبهدوء:انتي كويسة دلوقتي؟!
حور اتوترت وبعدت ايدها عنه رغم رعشتها : ا اه كويسة، ا اسفة اني ضا"يقت حضرتك
جاسر برفعة حاجب :ايه ال بتقوليه دا
حور بصتله بغي*ظ و بطفولية : انا مش عارفة ليه اصلا بتخلوا عندكو كلا*ب زي دي، دا واحد منهم بس يقدر يبلعني
جاسر ابتسم ابتسامة خفيفة علي كلامها :دي للحراسة
حور : يعني كل الرجالة ال برا دي مش مكفية دول ياكلوا
 الز"لط
جاسر ابتسم ابتسامة جانبية :وعرفتي الكلمة دي منين
حور بصتله :في الملجأ
جاسر حط ايده في جيبه واتنهد بابتسامة :اممم، شكلهم علموكي سلو*كيات مض*رة للاطفال
حور بغي*ظ : قولتلك انا مش طفلة بقي
جاسر ابتسم بخفة وقرب ايده منها ورجع خصلة شعرها لورا 
وحور اتوترت
كل دا وحمدية وفريدة كانوا فوق في اوضة حمدية وشايفين كل حاجة من البلكونة ومصدومين، وفريدة هتو*لع
حمدية بصدمة وعو*ج :ياختي شوفي البت، دا انا اول مرة اشوف جاسر بيتكلم مع حد وبيضحكله كدا
فريدة بغي*ظ:دي اكيد عملاله ع"مل
وبصت لحمدية :انا مش هرتاح غير لما جاسر يكون جوزي، انتي مش شايفة البت دي سح*رته ازاي
حمدية :يا بنتي اصبري بقي، لحد ما نشوف هنعمل ايه
اما عند جاسر تحت
حور اتوترت من لمسته وخدودها بقت حمرا
جاسر بهدوء: كنت عايز اقولك حاجة، بس انا شايف اني معنديش حق
حور باستغراب :ايه؟!
جاسر بهدوء : يعني كنت عايزك تتحجبي، علي الاقل هنا لان في رجالة غريبة عنك
حور بتفهم :حاضر
جاسر بابتسامة خفيفة  : ياريت تسمعي الكلام كدا علي طول، مش زي اول مرة
حور بكسوف :ما انا مكنتش اعرفك وقتها
جاسر :المهم، هخلي حد من الخدم يشتري ليكي طرح وفساتين
حور بخجل :ماشي
جاسر : ادخلي ارتاحي جوا يلا
حور دخلت، وهو راح للرجالة يشوف شغله
فريدة من فوق بغ*ل :انا عايزة اخلص عليها، ايه البت الما"يعة دي
حمدية :ايوا اعملي معاها مشاكل وخلي جاسر يعرفك مقامك وقتها
فرسدة بتسكت بغي*ظ لكن بتتوعد لحور في سرها وبتفكر بش*ر
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في منزل شروق
فارس كان قاعد مع والدتها سماح
فارس بابتسامة: وحشتيني يا خالتي
سماح بابتسامة : وانت كمان يا فارس، يعني مبقتش تزورنا خالص
شروق : ما البيه نسينا بقي، وشغله واخد كل وقته
فارس بصلها  بابتسامة :وهو انا اقدر انسي ال جايبني لورا
شروق اتكسفت ونزلت عينها
سماح بضحك : انت بتعاكس البت قدامي
فارس :اعمل ايه بس مبقتش قادر استحمل كسوفها دا ولله
سماح :طب بس بقي احترم نفسك
فارس :احم، طب انا بقول ادخل في الموضوع بقي
سماح :اتفضل يابني
فارس بابتسامة : انا طالب ايد شروق منك
شروق اتصدمت واتكسفت، وقامت جريت علي اوضتها
فارس بحماس :طالما هي اتكسفت وجريت، يبقي موافقة
سماح بضحك:يا بني مش لما تاخد رأيي الاول
فارس قرب ومسك ايدها :ما انتي اكيد مش هتكسفيني
سماح بضحك : خلاص يابني انت هتعيط ولا ايه، موافقة ياعم يلا صدقة وخلاص
فارس فرح وقام وبا*س رأسها وعلي صوته :الف مبروك يا عروووووسة
شروق جوا وكانت سامعة كل حاجة
فارس اتفق مع والدتها ميعاد الخطوبة والفرح، بس لما يقول لجاسر
فجاة جاله تلفون من الرجالة ال في المخزن ال حارسين فيه رامز  فتح الخط وكلمهم
واتصدم وبغضب :انتوا اتجننتوا ازاييييي.... خلاص انا هتصرف اقفلللل
وقفل معاه واتجه للقصر بسرعة
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في اوضة ايمان
كانت قاعدة بتبكي
وابراهيم وحمدية قاعدين معاها، فجاة الباب خبط
ابراهيم فتح ولقي فارس دخله وقفل الباب
ابراهيم :في ايه؟!
فارس بضيق :في مش*كلة كبيرة
ابراهيم :ايه هي؟!
فارس :ال اسمه رامز، جه يهرب من الرجالة وطلع علي الطريق، وفي عربية ضر*بتوا جامد
ايمان وحمدية اتصدموا
حمدية بصدمة :ط طب وهو عايش؟!
فارس :للاسف....ما*ت
ايمان بدموع:ايه، ر رامز..... ل لا م مستحيل م مينفعش يسيبني انا بحبه
ابراهيم سمع كلامها وقرب منها بغضب وهو ك*ف اخر علي وجهها
ابراهيم بغضب :بعد ال عمله فيكي لسة بتحبيه يا قليلة الر*باية
حمدية بخوف :ط طب وهنعمل ايه دلوجتي، احنا كدا هنتفضح
ابراهيم بغضب :شوفي بقي حل ياختي، دا كله بسبب دلعك البا*يظ
فارس :اهدوا يا جماعة خلينا نشوف حل
حمدية بصت علي فارس نظرة غريبة : انا عندي الحل
ابراهيم بسرعة :ايه هو، انطجي
حمدية بتنهيدة :فارس يتجوزها
ابراهيم اتصدم هو وايمان
وفارس بصلها بغضب ووووووووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
فارس بغضب :انتي بتقولي ايه؟ اتجوز مين!
ايمان بدموع:انا مستحيل اتجوز البني ادم دا
حمدية بعصبية :اسكتي انتي مسمعش صوتك
وبصت لفارس وقربت منه :فارس انت لو وافقت، هيبقي جميل عمري ما هنساه
فارس بص لابراهيم بغضب :ما تتكلم يا عمي، انت ساكت ليه؟!
ابراهيم كان قاعد علي الكرسي شارد وعليه ملامح التوتر والتردد
حمدية برجاء: فارس، هو دا الحل الوحيد يابني.... استر عليها
فارس بغضب :وانا ايه ال يخليني اوافق، واشيل شيلة مش بتاعتي
حمدية ملامحها اتبدلت واتكلمت بحده: عشان كل ال عملناه معاك، وصر"فنا عليك وانت صغير.... واتربيت وسطينا احسن تربية
فارس بذهول وغضب:انتي بتذ*ليني؟!
حمدية :لا مش بذ*لك، انا بفكرك بس ب ال احنا عملناه، وانت لازم ترد ال الجمايل.... ولا هتن*كر الجميل يا فارس
فارس بغضب : انتي ازاي كدا؟! ازاي بالجبر*وت دا كله
ابراهيم قام وقف وقرب منه واتكلم بك*سرة : ل لو سمحت يابني.... وافق
فارس بذهول : انت بتقول ايه، انت موافق علي كلامها دا؟!
ابراهيم بحزن:مفيش حل غير دا، ا انت مننا وسطينا وعرفت ال حصل.... محدش هيساعدنا غيرك
فارس بغضب:مقدرش، في بنت بحبها ومقدرش اعمل فيها كدا واجر*حها
ابراهيم قرب منه وبدموع وكان هيبو*س ايده، بس فارس بعدها بسرعة
فارس بذهول: انت بتعمل ايه؟! دا انت الحج اراهيم الدمنهوري.... وكبير البلد
ابراهيم ودموعه بدات تنزل :مش هبقي الكبير لو اتفض*حت، محدش هيحترمني.... هتذ*ل ومش هقدر ارفع رأسي قدام الناس، انت الوحيد ال تقدر تساعدني
فارس بتوتر وهو بيفكر في شروق بحزن: مش هقدر
ابراهيم بدموع:اتجوزها يابني وبعد ما تولد طلقها.... بس وافق والنبي.
فارس بصله وبعدين بص علي حمدية وايمان ال قاعدة تعيط.... بيفكر ومش عارف يعمل ايه او يقول ايه، ابراهيم ليه فضا"يل كتيرة عليه، دا هو ال رباه من وهو عيل لما ابوه اتو*في، وصر" ف عليه ودخله شغل العيلة، وكان عايز يردله الجميل بس مش بالطريقة دي .... وبيفكر في نفس الوقت في شروق ال هيتك*سر قلبها لما تعرف دي البنت الوحيد ال حبها ومش هيحب غيرها
حمدية بصتله برجاء:قول يابني محدش هينجدنا غيرك.... واحنا هنعمل ال انت عايزه، بس وافق
فارس بص علي ايمان بغضب وكان نفسه يروح يخلص عليها، لانه هيد*فع تمن غلطتها وتهو*رها
ابراهيم قرب منه بحزن :ارجوك يابني، اعتبره معروف هتعمله ليا أنا
فارس سكت
حمدية :رد المعروف ال عملناه معاك وانت صغير
ابراهيم بصلها بغضب : اسكتي متقوليش كدا، فارس لو هيعمل كدا.... هيعمله عشان بيعتبرني ابوه وبيحترمني
وبص لفارس برجاء :قولت ايه يابني
فارس بصله بعتا*ب وحزن وتردد :م موافق
حمدية اخدت نفسها وارتاحت وقربت منه وحطت ايدها علي كتفه : صدقني مش هتند*م، وشكرا ليك يابني
فارس بصلها بضيق
وايمان بصتله بصدمة من انه وافق، وسكتت عشان خايفة من ابوها
ابراهيم بحزن :سامحني يابني....بكرا هنتكلم مع جاسر في الموضوع 
فارس بصلهم كلهم بضيق وغضب وخرج من الاوضة
حمدية قربت من بنتها بحده : اياكي اسمع صوتك، بكرا هيبقي كتب كتابك
ابراهيم بحدة:مش هينفع، لازم عشان محدش يشك نعمل خطوبة فترة صغيرة كدا
حمدية بصتله : ما ممكن يبان عليها انها حامل
ابراهيم بجمود : هنخليها خطوبة لمدة اسبوع او اقل كمان.
حمدية :ال تشوفه ياخويا
ابراهيم بص لبنته بقر*ف : انا بقر*ف لما بشوفك، حسبي الله فيكي
ايمان بكت بصمت وو*جع
وخرج ابراهيم من الأوضة
حمدية بصت لبنتها وقربت وقعدت جمبها :بس يا يا هب*لة، دا في مصلحتك
ايمان بدموع :في مصلحتي ازاي بقي؟!
حمدية :هتق*هري البت شروق بنت عمك، ما هي بتحب فارس وهو بيحبها.... مش كفاية انها بتطلع الاولة في الجامعة وانتي لا
ايمان سكتت بدموع وحزن
وحمدية قعدت تتكلم معاها.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصباح
في فيلا عيلة المنشاوي
كان واضح ان في عز*اء
وعثمان واقف بحزن عند باب الفيلا والناس بتدخل وتسلم عليه
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
اما عند ريم في اوضتها، كانت منها"رة من العياط
ومسكت تلفونها واتصلت ب اوسامة
ريم بدموع:كله بسببك، انا جدتي راحت بسببك.
اوسامة :طب اهدي طيب، وانا ذ*نبي ايه؟!
ريم بدموع: جدتي راحت بسببك يا اوسامة، لو مكنتش بكلمك مكنش حصل كل دا.
اوسامة بضيق : ريم، قولتلك مليش ذ*نب.... جدتك ال كانت عايزة تفض*حك يبقي انا مالي!
ريم بدموع :ب بس ا انا ال وقعتها يا اوسامة
اوسامة :اناي ملكيش ذ*نب انتي بتقولي هي وقعت لوحدها بالغلط
ريم بانهيار :لااااا، انا ال وقعتها ما*تت بسببي..... جدتي راحت بسببي انا
اوسامة :طب اهدي، اهدي دلوقتي انا اصلا نازل مصر بعد يومين كدا وهبقي اجي اشوفك
ريم بدموع :انا محتاجاك جمبي، انت لازم تنزل فورا.... انا مش قادرة اعيش.
اوسامة بضيق :ماشي هتصرف، مع السلامة دلوقتي
وقفل معاها وهيا كملت بكاء علي جدتها
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في قصر عيلة الدمنهوري
جاسر كان قاعد في المكتب ومعاه ابوه وفارس ال قاعدين قدامه 
جاسر برفعة حاجب :في ايه؟!
ابراهيم بتوتر :ف فارس متقدم لاختك ايمان وعايز يتجوزها
جاسر بص باستغراب لفارس ال قاعد ورأسه في الارض بضيق :الكلام دا صح
فارس بضيق وبيحاول يبين العكس :ا ايوا، انا عايز اتجوزها
جاسر بحدة:هو دا لعب عيال، انت مش كنت بتحب شروق
فارس بحزن :لا، ا انا بحب ايمان بس يمكن انت فهمت غلط
جاسر بحدة : شروق كلمتني وقالتلي انك روحت امبارح واتقدمتلها، يبقي ايه معناه الكلام دا؟! 
فارس بلع ريقه وبص لابراهيم
جاسر بغضب :متتكلم
فارس : ك كنت فاكر اني بحبها هي، ب بس طلعت بحب ايمان
جاسر قام وقف بغضب : كنت فاكر؟! ليه عيل صغير انت ولا ايه!
ابراهيم بسرعة :اقعد بس ياجاسر خلينا نتكلم
جاسر بغضب :انت مش سامع بيقول ايه! 
ابراهيم :انا وافقت اصلا
جاسر بغضب :انت بتقول ايه؟! بقولك بيحب شروق، في حاجة غلط الموضوع دا اكيد
ابراهيم وقف بعصبية: لا مفيش حاجة غلط، هو اتقدم لاختك وانا وافقت.... وكدا كدا هي بنتي وانا حر فيها
جاسر بغضب : متنساش انها اختي
ابراهيم بغضب وعفوية : بس مش من امك، دي بنت ابوك بس.... يعني لو حد ليه كلمة عليها يبقي اخوها حمزة من ابوها وامها علي الاقل
جاسر بصله بحده وغضب :بقي كدا، تمام براحتك.... او*لعوا في بعض بقي
وخرج من المكتب بغضب وقفل الباب وراه بقوة  واتجه للخارج وحور شافته وراحت وراه
فارس بص لابراهيم بضيق : مكنش لازم تكلمه كدا
ابراهيم بضيق :طلعت علي لسا"ني بالغلط.... المهم انا هعرف اهل البلد انك هتخطب ايمان النهاردة
وخرج ابراهيم، وفارس قعد علي الكرسي وايده علي رأسه بحزن وغضب
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
امام القصر
جاسر كان واقف جمب العربية بغضب، وضر*ب كو" تش العربية بقوة وغضب
حور بتوتر من وراه :انت كويس؟!
جاسر لف وبصلها بغضب : روحي لمي هدومك يلا، هنرجع القاهرة
حور باستغراب : دلوقتي؟! 
جاسر بغضب :ايوا دلوقتي يلا، اخلصي
حور خافت منه وكانت هتمشي من قدامه، بس جاسر مسك ايده
جاسر بتنهيدة وضيق : استني، مكنتش اقصد انا بس مضايق شوية
وبعد ايده عنها
حور بتوتر:ولا يهمك، بس انت مضايق ليه؟! 
جاسر بضيق :مفيش حاجة
حور فهمت انه مش هيقولها، وحست انها بتدخل في حاجة متخصهاش
جاسر :المهم، جهزي هدومك يلا
ودخل جاسر القصر ووراه حور  
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
داخل القصر جاسر كان طالع علي اوضته، بس وقفه ابوه
ابراهيم بحزن :رايح فين يا جاسر؟!
جاسر بغضب: رايح في ستين دا*هية
ابراهيم بحزن:ليه كدا يابني، دا انا مليش غيرك. 
كل العيلة سمعت الصوت واتجمعت في الصالة حتي ايمان وفارس
جاسر بغضب :انا سايبلك القصر، وهمشي من هنا عشان ترتاح انت وعيالك
فريدة اتصدمت وبصت لحمدية 
ابراهيم بحزن:ليه كدا يا جاسر، دا انت الغالي عندي
جاسر بغضب : عايزني اقعد ازاي وانا مليش كلمة هنا
ابراهيم بسرعة:ازاي يابني، دا انت الكل في الكل.... وكلمتك      سيف  علي رقب*تنا
حمدية بتوتر:لا يا جاسر اوعي تمشي يابني خليك معانا هنا
حمزة : طب قولي حصل ايه لكل دا؟! 
ابراهيم :ال حصل اني عايز اجوز ايمان لفارس
حمزة بص لفارس بصدمة: انت مش بتحب شروق؟! 
فارس بضيق :لا، وهتجوز ايمان قريب
فجاة
شروق وهي واقفة عند باب القصر بدموع:انت بتقول ايه يا فارس؟!
فارس اتصدم من وجودها، وبصلها وكانت شايلة علبة مغلفة في ايدها وواضح انها هدية
ابراهيم بجمود :ايوا يا شروق، فارس هيتجوز ايمان
شروق بصت لفارس بعتا*ب وك*سرة، وفارس عينه عليها بحزن
جاسر بصله بسخرية وغضب :اتصرف بقي يابيه. 
فريدة بصت لحور ال واقفة ورا جاسر بكر*ه
فريدة بصت لحمدية وقربت منها وهمست:خالتي، انا هيجرالي حاجة لو جاسر رجع القاهرة من غير ما يتجوزني
حمدية :اهدي يابت، لما نشوف هيحصل ايه؟ 
شروق بدموع :ليه كدا يا فارس؟!
فارس نزل عينه في الارض بحزن وضيق
حمدية بعو*ج:في ياحبيبتي، ما خلاص هيتجوز بنتي فيه ايه بقي و....
قاطعها جاسر ال بصلها بحدة :حد قالك اتكلمي؟ 
حمدية سكتت باحراج وضيق
نغم قربت من شروق بحزن: اهدي يا شروق، تعالي ارتاحي
شروق بعدت عنها بانهيار وبصت علي فارس : لا مش هرتاح، حرام عليك ليه تو*جع قلبي كدا.... طب طالما عايزها هي جيت ليه امبارح عشان تتقدم ليا، انا عمري ما هسامحك في حياتي.... انت واحد انا*ني 
حمدية قربت من بنتها بحدة : ما تتحركي يابت واقفي جمب خطيبك
ايمان بصتلها بضيق، وقربت من فارس ومسكت ايده
ايمان : خلاص يا شروق، بلاش تهيني نفسك اكتر من كدا.... واطلعي برا دا خطيبي دلوقتي
فارس بصلها بحدة وبعد ايده عنها، وشروق باصة عليهم بحزن وقهر
جاسر قرب منها ومسك درا*عها بقوة :وهو بقي خطيبك عشان تقربي منه كدا.... ولا انتي التربية عندك با*ظت خالص
ايمان خافت منه وبصت لامها ال قربت منها بخوف:خلاص ياجاسر مش هتعمل كدا تاني سيب البت. 
جاسر بعد عنها بحدة وبص لفارس : وانت تخلص، وتشوف عايز مين فيهم؟! انطق
فارس وهو باصص علي شروق بحزن وبتردد :ا ايمان.... ال هتجوزها
ايمان ابتسمت من جواها وهي مش عارفة ليه
شروق بصتله بدموع وزعل، وهو مكانش قادر يرفع عينه في عينها..... وخرجت فورا من القصر
ايمان طلعت اوضتها، وفارس باصص عليها بغضب وبيتو"عد لها
ابراهيم بص لجاسر بحزن :هو ال قال اهو يا جاسر انه عايز ايمان ، والنبي يابني خليك هنا متسبنيش دلوقتي
جاسر اتنهد وبص لوالده بغضب :اما نشوف اخر الحكاية دي ايه؟!
واتجه للسلم ورايح علي اوضته، وحور بعفوية كانت رايحة وراه عشان تكلمه
بس فريدة قربت منها ومسكتها من طرحتها بقوة :ايه ياختي، طالعة وراه رايحة فين؟! ليكون عجبك الو"ضع
حور بأ*لم :اه، ابعدي عني
جاسر لف وشافهم ونزل بسرعة وبعد فريدة عن حور ووقفها وراه
جاسر بغضب:انتي اتجننتي، ماسكاها ليه كدا؟!
فريدة بغ*ل:دي كانت عايزة تطلع وراك الاوضة
جاسر بغضب :وانتييي مالك؟! حد اشتكي ليكي!
فريدة سكتت باحراج
ابراهيم :انتي فعلا بتمسكيها ليه كدا، دي ضيفة وعيب ال عملتيه دا
حمدية قربت منها :خلاص يا جاسر، يلا يافريدة غو*ري علي اوضتك دلوقتي
فارس استغل انهم مش مركزين معاه وطلع علي اوضة ايمان بغضب
فريدة بصت علي حور بغضب، وراحت اوضتها
حور بعدت عن جاسر والدموع بتتجمع في عينها وتوتر :ا انا اسفة
 وجريت علي اوضتها
وجاسر بص عليها بضيق وراح وراها 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في اوضة حور
دخلت وقعدت علي السرير بدموع، فجاة لقت ال دخل عليها وكان جاسر
جاسر قرب منها ووقف قدامها بحدة:بتعيطي ليه؟!
حور وقفت وهي بتمسح دموعها :ا انا اسفة اني بعملك مشا*كل. 
جاسر حط ايده في جيبه وبحدة : مشا*كل ايه دي؟!
حور نزلت رأسها وسكتت بحزن
جاسر بحدة :اتكلمي. 
حور بصتله بضيق:انت بتكلمني ليه كدا؟!
جاسر :يعني اضايقتي من كلامي ومحستيش بالضيق لما مسكت شعرك بالطريقة دي
حور سكتت
جاسر قرب منها وبص في عيونها وبحدة :تاني مرة لو عملت معاكي كدا، تك*سري ايدها
حور اتوترت من كلامه ورجعت خطوة لورا
جاسر امسكها من ذرا*عها وقربها : مترجعيش، اتعلمي تقفي قدام مشا*كلك..... هتفضلي ضعيفة لحد امتا؟! 
حور دموعها بدات تتجمع وساكتة خالص
جاسر اتنهد وبعد عنها ولف وعطاها ضهره وبحده: مش عايز اشوف دموعك دي، مش هتفيدك في حاجة
حور بدموع:ي يعني اعمل ايه
جاسر بخدة: تاني مرة، متسكتيش لاي حد هنا، واعرفي اني في ضهرك..... محدش هيأذيكي طول ما انتي في حمايتي
حور رفعت رأسها وبصتله وهديت، وحست بحاجة بتتحرك جواها
جاسر : اتعودي ما تسكتيش، لازم تتكلمي الدنيا دي بتدوس علي الغلبان والض*عيف..... انا مش هبقي معاكي علي طول
وخرج من الغرفة، وهي انظارها عليه..... ولاول مرة بتحس بالثقة من كلامه
وحطت ايدها علي قلبها وابتسمت بهدوء 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في اوضة ايمان
كانت قاعدة علي الكرسي، فجاة الباب اتفتح بقوة ودخل فارس وقفل الباب وراه
ايمان بتوتر من شكله :ف في ايه يا فارس
فارس قرب منها بغضب ومسكها من طرحتها بغضب :قسما بالله، ان ال حصل تحت دا اتكرر تاني لكون دافنك مكانك يا بنت الدمنهوري
ايمان بأ*لم ودموع : ا انا عملت ايه؟!
فارس بغضب :انا عارف انك مسكتي ايدي قدامها قصد، عشان تخليها تتضا*يق اكتر
ايمان بخوف :ا انا لا، ا انا مكنتش اقصد
فارس بصلها بفضب وقر*ف : مش كفاية اني هستر علي فضي*حتك المقر*فة دي
ايمان بدموع :كفاية بقي، كلكوا جايين عليا، انا معملتش حاجة غلط
فارس اتعصب وضر*بها ك*ف محترم  بغضب وقوة : بعد كل ال عملتيه وشايفة انه مش غلط، انتي مبتفهميش....  دا انتي حامل في الحر*ااام
ايمان بدموع : ا انا مكنتش اقصد، ه هو ال ضحك عليا
فارس بغضب :وقسما بالله، لاندمك كل يوم علي ال عملتيه دا..... دا غير انك دبستيني فيكي
ايمان بدموع : انا هخلص علي نفسي وارتاح بقيييي
فارس بنبرة مخيفة : دا انا هخليكي تتمني المو*ت كل يوم، ان ما دف*عتك التمن ميبقاش اسمي فارس
ورماها علي الارض وخرج، وهي ضمت رجليها وقعدت تعيط
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند جاسر في اوضته كان واقف في البلكونة وفي ايده سيجا*رة وبينفث الد*خان
فجاة تلفونه رن
جاسر ببرود :ها؟!
الراجل :لقيناهم يا باشا، وقولنالهم بنتكم عندنا وعايزين يشوفوها
جاسر بلع ريقه وحس بنغ*زة في قلبه بس اتكلم ببرود :تمام، عرفهم ان  بنتهم بكرا هتبقي عندهم 
الراجل : تمام يا باشا
وقفل معاه
جاسر رفع رأسه للسما واتنهد : يا ترا هقدر اسيبك تمشي ولا لا... انا عايزك تفضلي جمبي 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في بيت شروق
دخلت وهي بتعيط، وجريت علي اوضتها
سماح راحت وراها بقلق :في ايه يا شروق؟!
شروق ساكتة وهي قاعدة علي السرير منهارة من العياط
سماح بخوف:يابنتي قلقتيني، قوليلي ايه ال حصل؟!
شروق بدموع وشهقات وهي قاعدة قدامها :ف فارس ه هيتجوز ايمان يا مامااااا
سماح بصدمة:دا ازاي دا، هو مش جه اتقدملك انتي؟!
شروق بدموع: م مردش عليا، س سكت ووسابني وافقة مك*سورة
سماح بعصبية :دا ازاي يعمل كدا، هو لعب عيال ولا ايه؟!
سماح كانت هتلف وتخرج بس شروق مسكتها من ايدها، وحضنتها من وس*طها بدموع وق*هر:خليكي جمبي يا ماما، ا انا قلبي واج*عني اوي.... والنبي يا ماما متسبنيش
سماح قربت من بنتها وقعدت جمبها ومسكت ايدها بحزن :طب اهدي متعيطيش طيب.
وحضنتها
شروق بانهيار :ك كنت بحبه اوي، و ووله كنت بحبه.... ا انا م مش قادرة اخد نفسي، انا شوفتها واقفة جمبه اااااه قلبييي. 
سماح دمعت علي بنتها وبقت تمسح علي طرحتها بحزن
شروق بدموع:ليه كدا يارب، ليه يعمل فيا كدا.... يارب خفف و*جع قلبي يارب. 
سماح با*ست علي رأسها بدموع وحزن عليها 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المساء
كل اهل البلد موجود
وتم خطوبة ايمان وفارس
وفارس كان مضايق ومش قادر يكلم حد، وجاسر متكلمش معاه من الصبح
حمدية مسكت ايد بنتها بفرحة :مبروك يا قلب امك.
ايمان :تسلمي ياماما
حمدية بغر*ور : بعيدة عن الح*سد يا حبيبتي ان شاء الله.
حور كانت واقفة بعيد من فوق عشان تشوف اوضح  وباصة عليهم، وعلي تقاليدهم الصعيدية 
حمزة كان واقف مضايق وشايل يارا، نغم قربت منه
نغم باستغراب: في ايه ياحمزة مالك مضايق لي كدا؟!
حمزة بضيق :يعني انتي مش شايفة ال بيحصل.
نغم : انت مش فرحان لاختك؟!
حمزة بصوت خفيف وعصبية :هفرح ازاي بس، انتي شوفي وش فارس وهتعرفي كل حاجة.... اكيد في حاجة في الموضوع دا.
نغم باستغراب :زي ايه مثلا؟!
حمزة بتنهيدة:مش عارف، بس قريب الحقيقة هتبان.
جاسر كان واقف مع بعض الرجال، عينه لمحت حور
ساب الرجالة وطلع  وراح عندها، واخدها من ايدها وطلع لاوضته
اما ايمان كانت قاعدة جمب فارس ميلت وهمست بتوتر : ا انا اسفة
فارس بغضب مكتوم وصوت خفيف:انتي تخر*سي خالص، مش عايز اسمع صوتك.
ايمان سكتت بضيق وبعدت
فجاة دخلت سماح بجمود، وقربت من فارس ال اتصدم
سماح بغ*ل: مبروك يا فارس، مبروك يابن الناس علي الخطوبة.... ابقي العب بقلوب بنات الناس كويس تاني. 
فارس قام وقف بضيق:خالتي، انتي مش فاهمة حاجة خليني اشرحلك.
سماح برفعة حاجب: هتشرحلي ايه تاني اكتر من ال عملته!
ابراهيم قرب منهم وبضيق :في ايه يا سماح؟!
سماح بثقة:ولا حاجة يا حج، كنت جاية ابارك بس.... واقولكم انت بنتي الحمد لله جالها عريس النهاردة واحنا وافقنا، وقريب اوي الفرح.
فارس بغضب وعفوية: انتي بتقولي ايييه؟! مين دي ال جالها عريس.
ابراهيم مسك كتفه بقوة:اهدي يا فارس، الناس سمعونا يابني. 
فارس سكت وهو باصص لسماح بغضب وبيا*كل في نفسه
حمدية بح*قد :خلاص يا سماح قولتي ال عند؟ اطلعي بقي.
سماح بسخرية :علي اساس اني طا*يقة اجعد في مكان انتي فيه يا حمدية.... انا طالعة ياخيتي.
سماح كانت هتخىج بس لفت وبصت لايمان من فوق لتحت بقر*ف : طول عمرك بتغيري من بنتي عشان هي احسن منك في كل حاجة.... بس متفتكريش ان حاجة هتكمل معاكي
ايمان بصتلها بضيق وغ*ل وسكت خوفا من فارس
وخرجت سماح
ابراهيم بص للمعازيم : ا يلا يا جماعة، مفيش حاجة كملوا. 
فارس كان واقف وقا*بض يديه بغضب، ساب المكان وخرج من القصر خالص
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
فوق عند جاسر
دخلت حور معاه ولاول مرة تشوف جناحه ال كان واسع وفخم اوي واحدث ديكور
جاسر ساب ايدها ووقف قدامها بجمود
حور باستغراب:في ايه؟!
جاسر بهدوء :لقينا عمك.
حور حست قلبها اتق*بض
جاسر بهدوء غر*يب: هاخدك بكرا اسكندرية.
حور نزلت رأسها وبصوت خفيف :ب بس....
جاسر :بس ايه؟!
حور بعفوية ومرة واحدة جريت وحضنته ورأسها علي صد*ره، وجاسر شعر بدموعها
حور بدموع وهي مغمضة عينها :م مش عايزة، مش عايزة اروح
جاسر بعدها عنه بهدوء:ليه؟!
حور كانت منزلة رأسها وبتعيط، جاسر قرب منها ورفع وجهها بأصبعه.... وشاف دموعها
جاسر: انتي عايزة ايه؟!
حور بدموع :ع عايزة ا اقعد هنا.... م معاك.
جاسر بهدوء:مينفعش، لازم ترجعي لاهلك.
حور دموعها بدات تذيد :ب بس انا معرفهمش، خ خايفة منهم..... خ خايفة تسيبني
جاسر:مش هسيبك، بطلي عياط بقي.
حور موقفت عياط ونزلت رأسها تاني، حست انها مش مهمة بالنسباله.... بس هي اتعلقت بيه.
جاسر بهدوء:جهزي نفسك بكرا، هنروح اسكندرية
حور بدموع :بس انا مش عايزة.
جاسر اتعصب وقرب منها وامسك كتفها بقوة وميل ليها بحده :امال عايزة تقعدي فين، ليكي حد تاني تروحي ليه.... انا واحد غريب عنك.... مش هيبقي كويس تعيشي معايا، دا غير اني بعيش في القاهرة اكتر من الصعيد.... يبقي اخدك تعيشي معايا وانا راجل وانتي بنت.
حور كانت بتترعش وبتعيط بصوت مكتوم وخايفة منه.
جاسر بص عليها شوية وبيفكر، انه مش عايزها تتعلق بيه.... هو بدا يحس بمشاعر ناحيتها ومش عايز مشاعره دي تكمل، عشان مش عايز يحب، ويكون ليه نقطة ضعف بسبب شغله التاني .... حتي لو هيزعلها منه
حور بدموع : خ خلاص، همشي
جاسر بعد عنها ولف نفسه وعاطيها ضهره وايده في جيبه :اجهزي عشان نتحرك بكرا بدري
وخرج بكل برود 
وهي قعدت تبكي، وخايفة هي عارفة ان ليها عم، لكن عمرها ما اتعاملت معاه ومش فاكرة شكله كمان.... كانت واثقة في جاسر انه مش هيسيبها بس هو خلاها  دلوقتي تتأكد انها  متثقش في حد تاني.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند بيت شروق
كانت قاعدة في اوضتها وضامة رجلها وسانده رأسها عليها، وملامحها عليها الحزن والتعب
فجاة لقت ال بيخبط علي الباب، قامت وكانت فاكرة انها امها
بس اتصدمت لما لقت فارس قدامها، غص*ب عنها قلبها دق
وبصوا لبعض شوية وبعدين فارس اتكلم
فارس :م ممكن اتكلم معاكي شوية؟!
شروق افتكرت ال حصت وكانت هتقفل الباب بس هو مسكه بسرعة :شروق، ارجوكي خليني اتكلم معاكي شوية
شروق بعتا*ب وعصبية : ابعد ايدك كدا.
فارس :انا عايز افهمك ال حصل.... انا بحبك انتي
شروق وقفت قدامه بعصبية:لا يا فارس، انت بتحب ايمان مش انا..... مش دا كلامك برضوا؟!
فارس :ك كنت مجبو*ر ولله،و.....
قاطعته سماح من خلفه: انت بتعمل ايه هنا؟! ازاي تيجي هنا وتقابل بنتي وهي لوحدها في البيت
فارس بصلها :ولله ياخالتي انا عايز افهمك بس.....
جاء صوت خشن واحد من خلفه  : في حاجة ولا ايه يا خالتي سماح؟!
سماح بصتله وكان بحر ابن جارتهم وكان واحد صعيدي ولابس جلابية
فارس بصله بضيق: وانت مالك انت؟!
بحر بصوت خشن :الله، ما تتكلم عدل يا بلدينا.
فارس بعصبية:وانا جيت جمبك، انت ال مين اصلا؟! 
سماح فكرت بسرعة وقررت انها تخلي كد*بتها حقيقة : دا بحر خطيب بنتي دلوقتي، يغني تكلمه عدل.
فارس اتصدم، حتي بحر وشروق.... وبحر ابتسم بخبث لانه اصلا كان عايز يتجوزها من زمان بس هي را*فضة
فارس بغضب :انتي بتتكلمي جد؟!
بحر اتحرك ووقف قدام سماح وقصاد فارس :هي مش قالتك اني خطيب بنتها، يبقي انا راجل البيت دلوقتي.... ومينفعش تدخل وانا مش موجود.
فار اتعصب ومسكه من ياقته بغضب :دا انا اخلص عليك وانت واقف.
سماح قربت منه وبتحاول تبعد ايده :اوعي يافارس، ابعد كدا.... ولله لو ما بعدت لاتصل بالبو*ليس
سماح بعدت فارس عن بحر بصعوبة، وبصتله بحده :انت مش خلاص هتتجوز وهتشوف حياتك، يبقي بنتي هي كمان تشوف حياتها.
فارس بص لشروق بغضب :انتي مش هتبقي لحد غيري، حتي لو هخ*طفك منهم. 
شروق بدموع وهدوء:امشي يا فارس.... امشي.
فارس بصلها شوية وهو قلبه مو*جوع علي فرا*قها
وبص لبحر بغضب، وبعدين مشي من قدامهم
بحر بص لسماح :احم، بما كدا بقي.... انا بقي طالب ايد شروق منك
شروق بعصبية:امشي من هنا، انا مستحيل ابصلك....دا انت واحد حرا*مي
بحر :وليه بس طولة اللسا*ن دي
سماح بصتله بقر*ف وهوب قل*عت الشبشب من رجلها :انا لو لمحتك معدي من قدام البيت بس، دا هيكون علي دماغك.... امشي من هنا يالااااا
بحر بعصبية: بقي كدا يا حماتي، ماشي اما نشوف.
ومشي من قدامها، وسماح اخدت بنتها ودخلت.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصباح الباكر
خرجت حور من اوضتها وهي حزينة ورأسها في الارض ومعاها شنطة هدومها
رفعت رأسها، ولقت العيلة كلها متجمه وجاسر واقف بجمود وايده في جيبه وباصص للباب وعاطي ضهره للعيلة
نغم قربت منها بحزن:هتوحشيني ياحور ولله.
حور حضنتها ،وقربت من يارا ونزلت لمستواها
يارا بزعل :انا زعلانة من يا حور، عشان عايزة تمشي وتسبيني
حور رفعت عينها علي جاسر وبعدين بصت ل يارا بصوت مبحوح: انا اسفة.
وقامت وقفت ودموعها بتتجمع في عينها وهي بتحاول متعيطش
حمدية بشما*تة :ولله هتوحشينا يا حور، دا انا حبيتك اوي
فريدة قربت ومسكت شنطة هدومها بغ*ل : مش الهدوم دي جاسر ال جابها ودا*فع تمنها.... يبقي تاخديها ليه.
جاسر لف وبص لفريدة بحده: ابعدي ايدك.
فريدة اتوترت وبعدت ايدها عن الشنطة، وجاسر قرب ومسك الشنطة وبص لحور: ورايا
واخد الشنطة وخرج من القصر
ابراهيم :مع السلامة يابنتي.
حور بصوت خافت :مع السلامة
فريدة وقفت قدامها وبصتلها من فوق لتحت :يا ريت ماترجعيش تاني.
حور رفعت رأسها وبصتلها بثقة ولاول مرة : مش بمزاجي، ولا بمزاجك..... دا بمزاج جاسر
فريدة بح*قد :انتي مجرد ضيفة كنتي قاعدة معانا هنا
حور :علي الاقل انا قاعدة لسبب، مش زيك الكل عارف انتي بتجري ورا ايه.... وقاعدة هنا ليه.
فريدة كانت هتقرب منها بعصبية، بس حمدية مسكتها بحده:بس يا فريدة... يلا ياحور جاسر مستنيكي برا اطلعي.
حور بصت لفريدة من فوق لتحت، وخرجت
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
خرجت حور ولقت جاسر واقف جمب العربية مستنيها
حور وقفت قدامه ورفعت رأسها ليه بحزن
جاسر اخرج من جيبه علبة وكان ايفون
جاسر بهدوء: خلي دا معاكي، عشان ابقي اطمن عليكي.... انا سجلت رقمي عندك عشان لو احتاجتي حاجة
حور اخدت منه ال فون بحزن وهي باصة علي العلبه وبعدين رفعت انظارها وبصت لجاسر ودموعها بتتجمع في عينها
وفجاة حضنته وبقت تبكي
حور بدموع :ارجوك خليني هنا، انا خايفة ومش عايزة اروح هناك
جاسر مقدرش يتكلم ولا يبادلها الحضن، كان واقف بجمود
لكن قلبه كان وا*جعه وبيند*مه انه عايز يسيبها
جاسر بهدوء: حور، مينفعش كدا.
مردتش عليه كانت متشبثة في زي الاطفال، وحركت رأسها بمعني لا.
جاسر اتنهدي وبعدها عنه بحده:قولتلك مينفعش.
حور بكت قدامه بحزن واحراج ونزلت عينها 
مسكها وفتح باب العربية وركبها، ولف وقعد الناحية الاخري وبدا يسوق ببرود، وهو بيحاول يبعد عيونه عنها
اما هي لفت وجهها للشباك وهي بتكي بصمت، ومش عارفة مصيرها ايه؟!
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
بعد عدة ساعات طويلة وصل جاسر وحور وكان واقف قدام بيت عيلة رضوان
حور مسكت في دراع جاسر بخوف وهي داخلة معاه، ووراه واحد من رجالته شايل الشنطة
دخلوا البيت ال كان كبير ولقوا قدامهم العيلة
حامد بفرحة خبيثة : بنت اخوي حبيبي، وحشتيني
ولسة هيقرب عشان يحضنها بس استخبت ورا جاسر
حامد باحراج :هه، مش مشكلة عادي..... ما انتي لسة مش فاكراني
جت ست في عمر حامد تقريبا عليا : حبيتي ياحووور، وحشتيني يا بت.
حامد بابتسامة :اهلاي يا جاسر بيه.
جاسر ببرود :اهلا
حامد بص لحور :مينفعش كدا، عيب تمسكي في واحد غريب يابنتي
جاسر بص لحور، ال واقفة خايفة وبتترعش وبتتنفس بصعوبة
جه شاب في العشرينات ودا سليم ابن عمها : وحشتيني يابنت عمي
جاسر بصله من فوق لتحت، وقلق علي حور
جاسر بص لحامد بجمود : بنتكم عندكم اهي، انا عملت الواجب وكفاية لحد كدا.
حور كانت سامعة كلامه وبتعيط بصوت مكتوم اكتر، وهي فاكرة انه مش بيطي*قها.... متعرفش ان الكلام من ورا قلبه
سليم قرب ومسك ايد حور بحده :انتي هتفضلي كدا، ما تبعدي عنه شوية.
جاسر حط ايده علي ايد سليم بغضب وبعد ايده عنها عنها
جاسر بصله بحدة وهو بيض*غط علي ايده :الاحس يبقي في مسافة بينكم.
سليم اتوتر من نظراته وبعد
حامد :متقلقش، بنت اخوي هتبقي في عنيا
جاسر بعد عن حور، وقرب من حامد وحط ايده علي كتفه وهمس بحده : يستحسن متعملش ال عملته من خمس سنين.... يا ممكن ال ارميك فيه وتجرب الحياه هناك. 
حامد بخوف :ا ل لا، لا يابيه ممستحيل اعمل كدا تاني ابدا.
جاسر بعد عنه وكان هيخرج بس حور مسكت في ايده بدموع، جاسر بصلها شوية وبعد ايده عنها بهدوء واتجه للباب
حور بدموع براءة :جاسر
جاسر وقف ثانية لما نطقت اسمه ومقدرش يلف ويبصلها ..... وبعدين اتحرك وخرج من البيت
علياء قربت من حور ومسكتها بحده:يلا ياحبيبتي تعالي اوديكي اوضتك
واخدتها وطلعت علي فوق وحور بتعيط بصوت مكتوم
سليم بص لابوه :انا عايزها يابا
حامد : انا كدا كدا هجوزهالك، عشان فلو*سها تنتقل لينا بقي، كنت بدور عليها من اربع سنين....وكل شوية مديرة الملجا تقولي دي ما*تت اتاريها كانت بتكد*ب  عليا.... بس خلاص هي جت برجليها لينا اهو، هنقدر ناخد ورثها من البنك دلوقتي.... لما تبقي مراتك وتحت طوعك
سليم بابتسامة خبيثة :انا هجيب المأذون بكرا، واتجوزها.... وبصراحة البت حلوة برضوا، بقي تخبي عني الحلاوة دي كلها..... دا انا عايز اكلها دلوقتي، ومش قادر استني لبكرا. 
حامد :بس يابني عشان متخافش مننا  ،وانا هقول لامك عشان تجهز البت وتفهمها انها هتتجوزك بكرا. 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الطريق جاسر كان ماشي بالعربية، فجاة حس بالضيق
وقف العربية ونزل منها ووقف يشم هوا، وهو بيفكر في حور
ضر*ب كو*تش العربية بقوه : ما خلاااااص بقي، هي ملهاش غير اهلهاااا..... يتصرفوا فيها، انا مالييي
حس انه مكنش لازم يسيبها
جاسر بتردد :م معقول.... معقول اكون حبيتها
اخد نفس طويل وبعدين بدا يفكر فيها ولما كان بيتكلم معاها
فجاة وبتلقاءية ظهرت ابتسامة جانبية علي وجهه
استوعب انه ابتسم لما فكر فيها، واكتشف انه اخد نصف المسافة علي الطريق
مسك تلفونه واتصل علي احد رجاله
جاسر :عابزك تراقب البيت كويس، وتعرف مين ال خارج وال داخل 
الراجل :اوامرك ياباشا
قفل واتنهد واقنع نفسه، انه خلاص حكايتهم خلصت، وكفاية لحد كدا 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند فريدة
فريدة :يارب ما يرجعها تاني، يارب
حمدية بضحك :يابت ما خلاص، مشيت ومش هتشوفيها تاني
فريدة بقلق :مش عارفة مضايقة برضوا، وحاسة انها مش هتمشي
حمدية : لا خلاص انتي بس عشان لسة بتفكري فيها.
فرسدة :يمكن؟! المهم هنعمل ايه بقي عشان جاسر يتجوزني؟!
حمدية بخبث :بصي مفيش غير حل واحد
فريدة بسرعة :ايه هو، قولي بسرعة
حمدية :لما يرجع هنبدا الخطة، وبعدين نقول انه قرب منك وكدا.
وغم*زت لفريدة وفريدة فهمت قصدها وضحكت
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند حور
دخلت مرات عمها وهي شايلة كوباية عصير
حور كانت قاعدة علي السرير بتعيط بصوت مكتوم
علياء بسخريه: يوه، انتي لسة بتعيطي من ساعتها....وكأننا خاط*فينك
قربت وقعدت جمبها وحطت كوباية العصير علي الكمود
علياء :بصي بقي ياحبيبتي، احنا كنا بندور عليكي من زمان.... بس معرفناش نوصلك
حور بدموع :ب بس انا كنت في الملجأ.... ازي معرفتوش توصلوا ليا
علياء بحزن مصطنع :الولية بتاعت الملجأ دي، كانت بتقولنا انك مو*تي
حور سكتت بحزن
علياء ابتسمت بخبث :المهم يا حبيبتي، انتي خلاص كبرتي وبقيتي عروسة.... وبصراحة كدا عايزنك لابننا سليم
حور بصتلها بصدمة وقامت وقفت :ايه؟! سليم مين! ا انتي بتقولي ايه، لا طبعا مش موافقة.
علياء اتنهدت وقامت وقفت قصادها بش*ر :وماله سليم يا حبيبتي، راجل ملو هدومه.... انتي بس لسة متعوديش عليه.
حور بدموع :ل لا ا انا كنت فاكرة انكم هتخلوني اكمل تعليمي، مش تجوزوني ابنكم.
علياء بسخرية:هه تعليم ايه ياحس*رة وهو حد بياخد حاجة من التعليم.
حور بعصبية :اوعي كدا، ا انا طالعة من هنا
وكانت هتخرج بس رجعت لورا لما لقت عمها وليم داخلين
حامد بابتسامة خبيثة :رايحة فين يابنت اخويا
حور بخوف :اانا عايزة اطلع من هنا
حامد بحده:واحنا زعلاناكي في حاجة؟!
حور بدموع :ا انت عايز تجوزني ابنك، وانا مش موافقة.
حامد :ومتوافقيش ليه؟! دا ابن عمك برضوا، ومفيش حد هيكون امين عليكي غيره
سليم بخبث : متخافيش، انا حنين اوي ولله.
حور خافت منه وبقت ترجع للخلف، علياء مسكتها :يلا ياعروسة بقي لازم تجهزي نفسك... المأذون جي بكرا.
حور بعدتها عنها :اوعي كدا، انا مستحيل اتجوزه.... انتي مش شايفه بيبصلي ازاي!
علياء بحده :واحد بيبص لخطيبته، فيها ايه دي؟!
حور راحت للكومود ومسكت تلفونها :انا هتصل بجاسر ييجي ياخدني من هنا.... ه هو اكيد مش هيتخلي عني
كانت لسة هتتصل بس سليم اخد منها التلفون بسرعة :عيب، كفاية لحد كدا تع*بنا الراجل معانا
حور وهي بتحاول تاخد التلفون :ابعد، و وهات التلفون.
سليم قرب منها وهي رجعت للخلف
فجاة ضر*بتوا ك*ف محترم... الكل اتصدم من ال عملته
حامد بغضب :انتي بتضر*بي ابني يا بنت ال ****
وقرب منها وضر*بها بالق*لم
سليم قرب ومسكها من طرحتها بقوة وغضب  : كل شوية جاسر جاسر، ايه حكايتك انتي وجاسر دي؟!
حور بدموع :ابعدوا عني، انتو مستحيل تكونوا اهلي ابدا.
وبصت لسليم بتحدي :واه هقول جاسر، عشان بحبه.... ايه! هتتجوز واحدة بتحب غيرك.
سليم كان لسه هيضر*بها زي ابوه، بس هي زقته بقوة وجريت من الاوضة
وخرجت وهما بيجروا وراها بس سليم مسك ايدها وكانت لسة هتنزل من علي السلم
سليم بنظرة ش*ر : وانا بقي هك*سر رجلم دي عشان متوصليش ليه.
ومرة واحدة وقعها علي السلم وهي اتصدمت... وابوه وامه اتصدموا اكتر وووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المساء
رجع جاسر البيت وهو مضايق، وطلع علي اوضته
دخل وقل*ع التيشرت ورماه ووقف قدام البلكونة، واخرج سيجا*رته وبدا ينفث الد*خان
كان بيفكر في حور وهو مضايق، بيحاول يطلعها من عقله ومن تفكيره ومش عارف
جاسر بحده لنفسه : ما اكيد دا مش حب، يمكن انا بس عشان لسة حاسس انها مسؤوليتي.... هي عند اهلها واكيد هيبقوا احسن مني، يبقي مليش دخل بيها.
طفي السيجا*رة ولف واتجه للداخل واستلقي علي السرير وذراعه علي جبينه
فجاة لقي الباب بيتفتح، قام قعد وبص ناحية الباب
لقي فريدة داخلة وشايلة صينية اكل، ولابسة عباية ضي*قة
فريدة بدلع : انا جبتلك العشا، تلاقيك جعان ياحبة عيني.
جاسر قام ولبس التيشرت ووقف قدامها قبل ما تدخل 
جاسر بحده: اطلعي برا.
فريدة بأحراج :في ايه يا جاسر، جبتلك حاجة تاكلها
جاسر بغضب :انا طلبت منك؟! اطلعي برا انا مش طا*يق حدددد
فريدة اتخضت من صوته وخرجت بسرعة وهي مضايقة لان خطتها با*ظت
جاسر اتعصب وهو مش عارف ايه السبب، رمي المزهرية علي المراية ال اتك*سرت الف حتة
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عن حور
كانت في اوضتها وبتعيط وقاعدة علي السرير، ومكانتش قادرة تقف علي رجلها ال اتك*سرت، دا غير علا*مات الضر*ب علي وشها
عمها وابنه مرحمو*هاش وضر*بوها عشان توافق علي الجوازة
دخلت مرات عمها
علياء بغر*ور : عشان تاني مرة تسمعي الكلام
حور بدموع :ا ارجوكي و ودوني للدكتور، ا انا رجلي وج*عاني اوي
علياء بسخرية :هتروحي للدكتور ياختي، بس بعد ما تتجوزي
حور بدموع :حر*ام عليكم بقي انا مش عايزة.
علياء :عنك ما عوزتي، احنا عايزين.... دا احنا هنفرحوكي يا شابة
حور خافت عيطت اكتر :انا مستخيل اوافق.
علياء بحده :شكلك عايزاني انادي حامد، يشوف شغله معاكي.
حور عيطت اكتر بصوت مكتوم وسكتت
علياء قربت منها ومعاها كريم :تعالي بقي نظبط وشك دا، مينفعش يشوفو العروسة كدا.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصباح عند جاسر
كان واقف في مكتبه مضايق وتلفونه في ايده، وبيحاول يتصل بحور بس مش بترد
بعدين اتصل بالراجل بتاعه
جاسر :ها في اي حاجة؟!
الراجل :لا يا بيه، محدش خرج ولا دخل خالص
جاسر :فتح عينك كويس.
الراجل :حاضر يا باشا
وقفل معاه
فجاة دخل فارس
جاسر بحده:نعم، عايز ايه انت كمان ؟! 
فارس بحزن :جاسر ممكن اتكلم معاك؟!
جاسر :انا مش فاضي دلوقتي ورايا شغل.
فارس بضيق :تمام، طب كنت عايز اعرفك ان الشحنة هتوصل النهاردة.... ولازم نستلمها بليل
جاسر ببرود :تمام
وخرج من المكتب
وفارس وقف مضايق، فجاة دخلت ايمان
ايمان :فارس، انت كويس؟!
فارس بعصبية:ملكيش فيه
ايمان بحزن :طب انت بتعاملني ليه كدا؟!
فارس بغضب :عايزاني اعاملك ازاي بعد ال هببتيه.
ايمان بدموع :قولتلك غلط، وعرفت غلطتي.... مش لازم تفكرني كل مرة.
فارس : لا لازم تفتكري، انتي دمر*تي حياة اربع اشخاص.... اولهم نفسك وانا وشروق والعيل ال في بطنك
ايمان بدموع :ا انا كنت طا*يشة، ومش فاهمة حاجة.
فارس بغضب :وبسبب طي*شك دا بقيتي حامل في عيل بالحر*ان
يارا من وراهم ببراءة : عمتوا ايمان حامل؟! يعني في نونة جاية
ايمان اتصدمت ولفت لها بسرعة، وجريت عليها ونزلت علي ركبتها
ايمان بخوف :ل لا يا حبيبتي عمو فارس بيهزر، اوعي تقولي كدا قدام حد
يارا ببراءة :ماثي
وخرجت يارا وهي بتفكر انه الكلام هزار، يبقي مش هيحصل حاجة لو هزرت بيه قدام حد
ايمان بصت لفارس بضيق :عاجبك كدا، كان زمان كل حاجة اتكشفت
فارس قرب منها بحده :ياريت، علي الاقل كان زماني انا ارتاحت
وخرج من المكتب بغضب، وهي بصت عليه بحزن وحطت ايدها علي بطنها
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند فريدة وحمدية
فريدة بعصبية : دا ولا بص في وشي حتي
حمدية : ما انا ماعرفش انه هيتصرف كدا.... انا قولت راجل زي اي راجل وهيتشد ناحيتك
فريدة :واهو متشدش ولا حاجة
حمدية :خلاص اتهدي بقي، انا نفكر في حل تاني
فريدة بدموع :انا حاسة انه مش هيتجوزني
حمدية :يابت اسكتي بقي، انا مش قولتلك هجوزهولك.... اسكتي خليني افكر دا هيرجع القاهرة بعد يومين، ووقتها مش هتشوفيه غير بعد شهر.
فريدة بسرعة وخوف :ل لا والنبي ياخالتي، شوفيلي حل..... انا مش هقدر استحمل المدة دي كلها
حمدية بعصبية :يبقي اسكتي بقي خليني افكر، انا ما صدقت البت حور دي مشيت.... كانت حاسة ان جاسر اتشد ليها.
فريدة بعصبية :دا انا اقت*لها
حمدية بتنهيدة :ما خلاص مشيت بقي، يعني جاسر بقي معاكي انتي وبس.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في بيت عيلة رضوان
دخل سليم ولقي ابوه قاعد علي الانتريه
قعد جمبه وبصله :في راجل واقف برا عينه علينا
حامد بدون اهتمام وهو بيشرب الشاي : تلاقيكبس بتتو*هم
سليم :لا، انا اتأكدت انه بير*اقبنا.
حامد بتنهيدة :يابني انت كتب كتابك النهاردة، المفروض تهتم بقي بالمعازيم والضيوف.
سليم بتنهيدة :خلاص ماشي.
جت علياء :البت دي دماغها نا*شفة اوي.
سليم وقف بغضب :اقوم واك*سرها دلوقتي.
علياء قعدت بتنهيدة :لا خلاص ما هي وافقت من الخوف
سليم قعد :طب انا اتصلت بالمأذون وهيوصل النهاردة بليل.
علياء :تمام، وانا هتصل بالمعازيم بقي.
سليم بضيق :لازم يعني معازيم.
علياء :مش كفاية اني هخليك تتجوز البت دي، يبقي اعمل بقي ال انا عايزاه.
حامد :خلاص يا سليم، سيبها تعمل ال هي عايزاه.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند جاسر
كان واقف في مكان مجهول او يعتبر زي الميناء
كان لابس بدلته السودا ونظارته الشمسية وايده في جيبه
ووراه رجالته
السفينة وصلت، والرجالة نزلوا الشحنة
جاسر كان بيتفحصهم كويس وبهدوء
فارس وصل ووقف معاهم
تلفون جاسر رن، اخرج تلفونه ورد
جاسر :اممم
الراجل :في حاجة غر*يبة يابيه، في ناس كتيرة عمالة تدخل البيت، دا غير انهم بيعلقوا زينه وانوار بتاعتة الفرح دي، حوالين البيت.... انا سألت حد من ال دخل وقال في كتب كتاب الليلة.
جاسر اتصدم وقام بسرعة
فارس باستغراب :في ايه؟!
جاسر : عندي مشوار مهم دلوقتي
فارس :والشحنة؟!
جاسر بحده :مش مهم
وبص لرجالته بغضب :تعالوا ورايا
جري وركب عربيته وانطلق، ورجالته وراه في العربيات 
وفارس واقف مستغرب، بس اهتم هو بموضوع الشحنة.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المساء
المعازيم كلهم وصلوا
والمأذون قاعد علي الكنبة، وسليم واقف رايح جاي.
سليم ميل علي ابوه :هي فين الز*فته دي؟!
حامد بضيق :تلاقي امك لسة بتحايل فيها، انا طالع لها.
سليم بش*ر :لا خليك انا هطلعلها
وطلع سليم علي اوضة حور
فتح الباب بعصبية، لقي امه عمالة تشد في حور عشان تخرجها من الاوضة
وحور بتعيط ولابسة فستان فرح ستان
حور بدموع وعصبية:ابعدي عني بقي، قولتلك مش موافقة.
قرب منها سليم وضر*بها علي وشها بقوة، لدرجة انها وقعت علي السرير
بصتله بدموع وايدها علي خد*ها
سليم بغضب :نعم يا رو*ح امك! دا انا اد*فنك مكانك.
حور بدموع وعِند :مستحيل اوافق عليك.
سليم بابتسامة خبيثة بص لوالدته :طب اطلعي انتي بقي يا ماما.... طالما هي مش عايزة تتجوزني، يبقي انا اعمل معاها ال بيعمله كل اتنين متجوزين.... ومن غير جوز
حور اتصدمت وبقت ترجع لورا، وسليم ق*لع جاكت بدلته
حور بدموع :ل لا خ خلاص، خلاص والنبي
سليم بحده :هتوافقي ولا....
حور بدموع وقلة حيلة :ه هوافق.
سليم مسكها من دراعها بقوة :طب يلاااا بقي.
واخدها ونزل علي تحت
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تحت في الصالة
نزل سليم وهو ماسك حور، ال دايسة علي رجلها بالعافية وبتعيط من تحت الطرحة ال مغطية وشها
سليم قعدها علي الكرسي بحده
وبعدين قعد جمب المأذون :يلا يا حضرة المأذون، اكتب.
المأذون :مين وكيلها؟!
حامد قعد جمبه :انا يا شيخ.
المأذون :يبقي علي بركة الله، خلينيبس اسأل العروسة قبل ما نبدا.
وبص لحور :انتي موافقة يا بنتي؟!
حور ساكتة وبتعيط ومش عارفة تقول ايه؟
علياء داست علي كتفها بقوة، عشان تتكلم
حور افتكرت كلام جاسر لما قالها متسكتيش لحد.....قامت وقفت وهي ساندة علي الكرسي، وازا*لت الطرحة من علي وجهها
حور بتعب :م مش موافقة.
سليم قام وقف بغضب
المأذون بص لحامد باستغراب : العروسة مغص*وبة ولا ايه يا حامد؟!
حامد بتوتر :ا د دي بتتدلع يا شيخنا.
حور بدموع : لا مش بتدلع، الناس دي ضر*بوني عشان اوافق علي ابنهم، الفا*شل.
سليم بغضب :اناي اتجننتي يابت، ازاي تقولي علياكدا!
وبدا يقرب منها عشان يمد ايده تاني عليها، وحور خافت وغمضت عينها بدموع.... ودعت ربنا انه ينجدها 
بس فجاة وقف بصدمة مش هو بس، بل كل ال في المكان اتصدموا لما سمعوا صوت جهوري مليء بالغضب
جاسر بغضب جح*يمي :حوووووور
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
جاسر بغضب جح*يمي : حوووور
الكل اتصدم، وحور فتحت عينها وبصت ناحية الصوت حست ان روحها رجعت تاني لما شافته
جاسر كان واقف بغضب وفي ايده مسد*سه.... ووراه رجالته ال ماسكة الاس*لحة
حور اتنفست بسرعة ودموع وبعدت سليم عنها بسرعة، وجريت علي جاسر وهي بتمشي بصعو*بة وراحت عنده وواترمت في حضنه بدموع وخوف وهي متشبثة فيه زي الاطفال
حور بدموع :اتأخرت ليه؟! د دول عاملوني و*حش اوي.
جاسر بعد وشها وحاوطه باديه وهو شايف علا*مات الضر*ب الحمراء علي وشها
جاسر رفع عينه وبص ل لسليم نظرة مخيفة، ساب حور وقرب من سليم بسرعة ال اتر*عب من قربه
وهوب ضر*به بقوة علي وشه، لدرجة انه وقع علي الارض ون*زف
كل الستات بقت بتصر*خ بخوفوبعدت عن سليم
جاسر قرب من سليم ومسكه من ياقة بدلته ووقفه
جاسر بغضب : دا انا ان ما حر*قتك انت وابوك وانتوا عايشين، ميبقاش اسمي جاسر الدمنهووووري
حامد قرب منهم بخوف :س سيب ابني يا جاسر بيه، ه هو معملش حاجة غلط.... دا كان عايز يتجوز بنت عمه.
جاسر بغضب : بقي انا ارجعها واقولك خلي بالك منها، تقوم عامل فيها كدا..... ولا كمان عايز تجوزها لابنك الصا*يع.
علياء بخوف علي ابنها : س سيب ابني ياجدع انت، هي كانت ع....
قاطعها جاسر بغضب : لما انا اتكلم، يبقي مسمعش نفس حد فيكم.
وبص لحامد بحده : قسما عظما لاندمك انت وابنك، علي اللحظة ال فكرت تمد ايدك عليها.
حامد رجع خطوة وهو مر*عوب
وجاسر ضر*ب سليم تاني بقوة، ووقعه علي الارض
سليم كان هيهرب بس رجالة جاسر وقفوا حواليه ومسكوه بقوة 
جاسر قرب من حور ومسك ايدها، وبص لحامد : ابقي قابلني لو خليتك تشوف ابنك تاني، واصبر عليا بس عشان مش هسيبك انت كمان. 
حامد بخوف وعصبية : مينفعش تاخدها، تقربلها ايه انت عشان تاخدها كدا؟ 
المأذون بص لجاسر : انا سمعت كتير عن عيلتك، وانكم مش بتقبلو بالفضا*يح.... وانت مينفعش تاخدها وانت مش قريبها.
حور مسكت في دراع جاسر بقوة ورفعت رأسها ليه بدموع وخوف  :و والنبي خدتي معاك، متسبنيش هنا.
جاسر نزل عينه عليها وبصلها وهي بتترجاه
بص للمأذون بكل هيبة : بس جوزها ينفع ياخدها.
الكل اتصدم من كلامه وبهمسوا لبعض بمعقول يكون جوزها.... حتي حور كانت مستغربة من كلامه. 
حامد بعصبية :وانت اتجوزتها امتا اصلا؟! 
جاسر بصله نظرة غر*يبة :متجوزتهاش، بس هتجوزها. 
وعلي نبرة صوته بغضب : هتجوزها قدامك انت وابنك دلوقتي.... وانا عايز حد يقف في وشي بقي.
حامد بصدمة :ايه، وانت فاكر اني هسكتلك
جاسر بحده  :ال عندك اعمله، وانا واقف مكاني اهو..... وعايز اسمع صوتك بقي. 
حامد مقدرش يتكلم وهو باصص ليه بصدمة وخوف واضح في عنيه
جاسر بص للمأذون : يلا ياشيخنا ابدا.
المأذون : بس محتاجين وكيلها.
جاسر اخد حور وقعد جمب المأذون، وقعدها جمبه وهي لسة ماسكة في ايده بخوف.
جاسر رفع عينه ل حامد بابتسامة خفيفة ولكن خبيثة :متقلقش، وكيلها موجود.
حامد بعصبية :انا مستحيل اعمل كدا، او اوافق علي الم*سخرة دي.
جاسر بصله بحده وبعدين بص لواحد من رجالته ال ماسكين سليم
وهوب الراجل ضر*ب رصا*ضة علي رجل سليم ال ص*رخ بقوة وا*لم
الكل خاف واتصدم من ال عمله ورجعوا خطوتين للخلف، وعلياء صر*خت علي ابنها.... وحور ال انكمشت في جاسر وغمضت عينها بخوف. 
جاسر رفع انظاره لحامد بحده :هاااا
حامد اتخض من صوته واتوتر، قرب وقعد علي الكرسي جمب الماذون من الناحية الاخري.
جاسر بحده :اكتب يا شيخنا.
المأذون بتوتر : ط طب العروسة موافقة؟!
جاسر نزل رأسه وبص لمستوي حور، ال اتوترت ومش عارفة تقول ايه؟
رفعت راسها وبصت لجاسر، وبعدين بصت لحامد
اكتشفت انها مش هتقدر تعيش مع عمها اكتر من كدا، بصت تاني لجاسر في عيونه
لقت بيبصلها بجمود..... والكل مستني رأيها.
الماذون :اتكلمي يابن....
قاطعه جاسر وهو لسة باصص لحور :ششش، تاخد الوقت ال هي عايزاه.
حور بصتله شوية وركزت في صوته وكلامه وهي حاسة براحة في قلبها وحاست انها مش خايفة طول ما هو معاها.... وحاسة بالامان وهي قريبة منه
حور بصت للشيخ ببراءة :موافقة.
المأذون : يبقي علي بركة الله
وبدا يكتب الكتاب
وكل دا وحور باصة لجاسر، ال باصص للمنديل بكل جمود وهو بيردد الكلام ورا المأذون
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
بعد مدة خلص المأذون، وجاسر اخد الورقة عشان يسجلها هو  في المحكمة واخد رقم المأذون
وقام وقف
حامد بصله بضيق :  اتجوزتها وخلصنا، سيب ابني بقي.
جاسر قرب منه ووقف قصاده وبحده :دا فاحلامك، انا هخليك انت وابنك تلفوا حوالين بعض زي المجانين.
وبص لرجالته، ال فهموه وقربوا من حامد
حامد بخوف وهو بيرجع لورا : ا انا هتصل بالبوليس.
جاسر بابتسامة جانبية خفيفة وبغر*ور : اعملها، انا واقف مستني.
حامد اتوتر خصوصا من نظراته ال كلها ثقة، وواضح ان الشرطة مش هتعرف تعمل معاه حاجة
علياء بعصبية :وانت فاكر ان محدش قد......
سكتت لما لقت جاسر حرك عينه ناحيتها بحده، وخافت
المأذون بتوتر  :مينفعش كدا يابني.
جاسر بصله بجمود :انا عارف انا بعمل ايه كويس.
و وجه كلامه لرجالته بأمر:يلاااا
الرجالة مسكت حامد وابنه واخدوهم للخارج
حامد بصر*اخ :سبووووني، اتصلي بالبوليس يا علياااااء
علياء اتوترت وخبت تلفونها
جاسر مهتمش لكلامه وقرب من حور ومسك ايدها وجه يمشي بيها لقاها مش قادرة تمشي علي  رجليها
بصلها وهي بصتله بأحراج وتعب
اقترب منها وشالها، وهي اتصدمت وبلعت ريقها بتوتر
والكل المعازيم بيتهامسوا في ودان بعض
جاسر اخدها وخرج وركبها  عربيته وركب هو كمان وانطلق للصعيد
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند ريم
كانت ماسكة التلفون وبتكلم اوسامة فيديو كول
اوسامة بابتسامة خبيثة :انتي وحشتيني اوي علي فكرة.
ريم بخجل :عيب يااوسامة بس بقي.
اوسامة بضحك :اومال لما نتجوز هتعملي ايه، ال ما*نعني عنك التلفون.
ريم بحزن :مش لما تنزل وتتقدم الاول
اوسامة :ما خلاص بقي، قولت هنزل بعد بكرا
ريم :اما نشوف.
اوسامة :المهم، عاملة ايه دلوقتي؟!
ريم بحزن :لسة زعلانة علي تيتة، مش قادرة انسا اني السبب في مو*تها
اوسامة بهزار :دي كيحت من العيشة.
ريم غ*صب عنها ضحكت
فجاة الباب اتفتح وكان عثمان، دخل لما سمع كلام اخته وضحكها
ريم اتخضت ورجعت لورا
عثمان قرب منها بغضب ومسك التلفون، وشاف ال بتكلمه واتصدم
اما اوسامه شافه واتخض وقفل المكالمة علي طول
عثمان بص لاخته بصدمة وغضب :اوسامة الدمنهوري؟!
ريم بخوف :ع عثمان، ه هفهمك اهدا
عثمان فجاة مد ايده عليها وضر*بها، ووقعت علي السرير بدموع
عثمان بغضب :بقي مدوراها مع ابن الدمنهوريييي يا سا*فلة.
ريم بدموع :ا انا بحبه وهو بيحبني، وهييجي يتقدم ليا قريب
عثمان بغضب :وانتي فاكرة اني هوافق اصلا، هوافق تتجوزي اخو عد*وي
ريم بدموع واستغراب : ع عد*وك ازاي يعني؟!
عثمان قرب ومسكها من شعرها بقوة :انطقي يابت، جدتي ما*تت بسببك ازاي. 
ريم بدموع :ا انا مليش ذ*نب.
عثمان بغضب وهو بيشد في شعرها اكتر :انطقييييي.
ريم بدموع وصر*اخ :عرفت اني بكلم اسامة، وكانت هتقولك..... ب بس و وقعت من البلكونة وانا بحاول اوقفها.
عثمان اتصدم ومرة واحدة ضر*بها تاني علي وشها بقوة
عثمان :شكلك عايزة تتربي من اول وجديد يا بنت الشناوي
واقترب منها وبدا يمد ايده عليها اكتر........
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر
وتحديدا في غرفة نغم وحمزة
كانت نغم بتروق الاوضة، وحمزة مستلقي علي السرير بيلعب مع يارا
حمزة بضحك : يابنتي دي بتتحط هنا.
يارا بغضب طفولي : لا انا عايزاها هنا، انا بحبها هنا.
حمزة :بس لعب الليجو مش بتترتب كدا
يارا بطفولية :انا هغير القواعد، وهخليها هنا..... خلي بالك بس من السومو. 
حمزة بضحك :حاضر
نغم بضحك عليهم: انتي تعبتي بابا معاكي اوي.
حمزة بغم*زة :ما انا قولتلك نجيب اخ بقي تلعب معاه.
يارا ببراءة :وهتجيبه ازي؟!
حمزة بضحك : هتقول يا سمسم، وهيبقي في نونو في بطنها.
نغم بغ*يظ : حمزة، بس بقي.
يارا بتلاقية : يعني هتكون حامل في نونو بالحر*ام.
وبدات تضحك
حمزة ونغم اتصدموا وبصوا لبعض، وبعدين بصوا ل يارا.
نغم بعصبية:ياراااا، ايه ال بتقوليه دا؟!
يارا خافت وقربت من حمزة والدموع بتتجمع في عينها.
حمزة :اهدي يا نغم، اكيد سمعت الكلام دا في مكان.... ما انتي عارفاها بتردد  اي حاجة تسمعها.
وبعدين بص ليارا :قوليلي يا حبيبتي، سمعتي الكلام دا فين؟!
يارا بزعل : من عمتو وعموا فارس.
حمزة ونغم استغربوا
نغم باستغراب :ازاي يعني؟!
يارا كانت لسة هتتكلم بس سمعوا صوت صر*اخ عالي من الاسفل
حمزة ونغم قاموا بسرعة ونزلوا علي تحت
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تحت في القصر
نزل حمزة ونغم واتصدموا
لقوا العيلة كلها موجودة، وفريدة واقفة بعصبية
وجاسر واقف عن الباب وشايل حور ال لافة ايدها حوالين رق*بته ودافنة وشها فيه.
ابراهيم بغضب :انت شايلها كدا ليه ياولدي؟!
فريدة بعصبية: مش دي حور برضوا؟ وشايلها كدا ليه وايه ال هي لابساه دا!
حمدية : هو فيه ايه؟! انت مش كنت خلاص رجعتها لاهلها.
جاسر مردش عليهم ودخل وحط حور علي الكنبة، ال قعدت متوترة وخايفة ومنزلة رأسها.
نغم راحت عندها عشان تتطمن عليها وقعدت جمبها
حمدية :فهمنا بقي انت جبتها هنا ليه، مش كفاية ال قعدته معانا.... كل شويةهتجيبها عندنا بصفتها ايه؟!
فريدة بسخرية : بصفتها ضي.....
قاطعها جاسر بجمود : مراتي.
فريدة من الصدمة بقت تسعل بقوة..... والكل اتصدم من رده
ابراهيم باستغراب وصدمة : مراتك ازاي يعني؟!
جاسر ببرود :زي ما قولتك، مراتي.. واتجوزتها النهاردة.
حمدية بصدمة :ا انت اكيد بتهزر صح؟!
جاسر بصلها بحده :وانتي تعرفي عني الهزار.
فريدة بصتله بعصبية:ما اكيد ال بتقوله دا جنووون، مستحيل تتجوزها م مينفعش. 
جاسر بغضب وصوت عالي :وطيييي صوتك، اياكي تعلي صوتك قدامي بالطريقة دي تاني...... فاهممممة.
فريدة اتخضت من صوته وسكتت وهي باصة لحور بش*ر، قربت منها بعصبية وكانت هتمسكها من شعرها.... بس جاسر مسك ايدها  وز*قها بقوة.....وحور كانت مخضوضة وخايفة
جاسر بغضب :لو فكرتي بس تقربي منها، يبقي متلوميش غير نفسك.....دي تبقي حرم جاسر الدمنهوري، يعني تبقي علي رأسك وعلي الراس الكل. 
ابراهيم بغضب :طب فهمني طيب، اتجوزتها ليه؟!
جاسر بضيق : هقولك بعدين.
حمزة :طب فهمنا طيب!
جاسر بحده :قولت بعدين.
محدش قدر يتكلم او يناقشه، الكل سكت
جاسر قرب من حور وشالها وطلع بيها علي اوضته
وفريدة واقفة بتاكل في نفسها.
بصت لابراهيم بعصبية :انت هتسكتله، انت مش شايف عمل ايه؟!
ابراهيم بغضب :اتحددتي وايايا عدل، علي اخر الزمن هتيجي واحدة زيك تعلمني اتكلم مع ابني ازاي.
ومشي من قدامهم وطلع اوضته
فريدة اتضايقت وبصت علي حمدية :ال كانت واقفة متعصبة وبتاكل في نفسها.
حمزة بص لنغم وبعدين طلعوا اوضتهم
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند جاسر في جناحه
دخل اوضته وهو شايل حور
قعدها علي السرير، وبعد شوية وق*لع جاكت بدلته
واتنهد وراح ناحية الكومود واخرج علبة اسعافات اولية
وقرب من حور
ورفع الفستان من عند رجلها شوية
حور اتخضت ونزلت الفستان بسرعة
جاسر بصلها بجمود :عايز اشوف رجلك مالها؟!
حور بتوتر :ا انا هشوفها.
جاسر اتنهد بحده وبعد ايدها وشاف رجلها من عند الر*كبة والكعب كانو متو*رمين جدا، ولونهم متغير
جاسر بصلها بذهول وحده :انتي ازاي مستحملة كدا لحد دلوقتي، مش تقوليلي واحنا في العربية كنت اخدك للدكتورة.
حور سكتت بحزن
جاسر بحده :متصلتيش عليا ليه؟! هو انا عاطيكي التلفون لعبة.
حور بدموع وعصبية: متكلمنيش كدا، ه هما ال اخدوا مني التلفون.
جاسر سكت واتنهد بضيق : حاولتي تهربي؟!
حور بدموع :يعني انت اع*مي مش شايف رجلي وا*رمة ازاي.
جاسر بصلها بابتسامة جانبية خفيفة ومخيفة :واحدة غيرك كنت دف*نتها مكانها علي الكلام دا..... لسا*نك مشبيطول غير قدامي انا بس ولا ايه!
حور سكتت بتوتر
جاسر مسك رجلها وبدا يحط عليه مر*هم
حور بأ*لم :خف ايدك دي شوية.
جاسر اتنهد وشدها من رجلها لعنده وبص في عيونها
جاسر بحدة :قولت مش عايز طولة لسا*ن.
حور بخوف وا*لم  :طيب ماشي، هسكت خالص.
جاسر بعد عنها ووقف وايده في جيبه : بكرا هتصل بالدكتورة تيجي تشوفك....غيري بقي الفستان دا.
حور بصتله :ا انا مجبتش معايا هدوم.
جاسر اتنهد :هتصل بنغم تجبلك حاجة من عندها.
مسك تلفونه واتصل بنغم بس مردتش
جاسر اخد نفس بضيق، واتجه لدولابه وجاب لها تيشرت طويل من عنده
قرب وحطه قدامها :البسي دا.
حور بذهول :ب بس.....
قاطعها جاسر وهو يتجه للحمام   :اخلصي.
حور بصت للتيشرت بتردد، وبعدين قررت تلبسه
.............. بعد مدة خرج جاسر وهو لابس تيشرت اسود وبنطلون ابيض. 
خرج ولقي حور نامت من كتر التعب، قرب منها وغطاها كويس...... ركز في ملامحها الطفولية وبتلقاءية عينه نزلت علي شفا*يفها الوردية
بتلقاءية لقي نفسه بيبلع ريقه، استوعب واتضايق من نفسه وبعد عنها بغضب 
مسك تلفونه ووقف قادم البلكونة
جاسر :ها؟!
الراجل :علمناهم الاد*ب ياباشا.
جاسر :تمام، سيبهم بقي لحد ما انا اسلم عليهم بنفسي بكرا.
الراجل :اوامرك ياباشا
وقفل معاه
جاسر بص لحور، واتجه واخد مخدة وراح للكنبة ونام عليها وعينه علي حور.
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في الصباح
صحي جاسر علي خبط الباب
حور فتحت عينها بصدمة، وقعدت تبص للاوضة باستغراب.... بعدين استوعبت ال حصل امبارح وافتكرت هي جت هنا ازاي.
جاسر بص عليها بسخرية وبعدين  قام وقف واتجه للباب وفتحه
جاسر باستغراب: حمزة، عايز ايه علي الصبح؟!
حمزة : البوليس تحت وبيقول انك خا*طف اتنين رجالة من اسكندرية.
حور كانت جوا وسامعة كل حاجة واتصدمت وقامت من السرير بس فجاة صر*خت ووووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
جاسر بهدوء :انا نازل اهو.
اومأ له حمزة ونزل.
دخل جاسر، ولقي حور واقعة علي الارض بتتا*لم من رجلها.
قرب منها وشالها علي السرير :انتي مبتتهد*يش كدا خالص.
حور : ك كنت عايزة اشوف في ايه؟
جاسر مردش عليها وقام مسك التلفون واتصل بالدكتورة.
جاسر : عشر دقايق وتكوني هنا.
الدكتورة :حاضر.
وقفل معاها وبس لحور.
جاسر بهدوء:هبعتلك نغم تقعد معاكي شوية.
واتجه للحمام غير هدومه عشان ينزل تحت.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تحت في القصر
كل العيلة متجمعة تحت ومستغربية مجموعة الضباط الموجدين.
نزل جاسر بكل هيبة وبص لنغم :اطلعي اقعدي مع حور
نغم بسرعة:حاضر
وطلعت فوق
وجاسر راح ووقف قدام الضابط بجمود:اتفضل.
الظابط :جالنا بلا*غ بأن حضرتك، خط*فت حامد رضوان وابنه!
جاسر قعد علي الكنبة بكل هبية ووقار : وهو انا اعرفهم اصلا؟! 
الظابط:ال عرفناه انك اتجوزت بنت اخوه امبارح.
جاسر بهدوء:اه، قصدك عم مراتي... ايوا اتجوزتها امبارح فيها حاجة دي؟!
الظابط : زوجة حامد اتصلت بينا، وقالت انك خط*فت جوزها وابنها.
جاسر برفعة حاجب: انا! وانا هعمل ليه كدا يعني؟!
الظابط: بتقول عشان ابنها كان هيتجوز بنت عمه، بس انت جيت واتجوزتها قبله.
جاسر بهدوء: مظبوط.... بس دا كان سو*ء تفاهم، وحليناه مع بعض
الظابط :ازاي؟ دي بتته*مك انت.
جاسر بجمود : اصلا كان فيه معازيم، تقدر تسألهم.
الظابط بصيق:سألناهم، ومحدش رضي يتكلم.
جاسر ببرود :يبقي انت في المكان الغلط، انت المفروض دلوقتي تروح تدور عليهم.
الظابط اتنهد :تمام.... بس اعرف اني ممكن اجي تاني.
وخرج الضباط
ابراهيم بص لجاسر :انت عملت كدا بجد.
جاسر بهدوء:انت تعرف عني كدا؟!
ابراهيم بشك:واعرف اكتر من كدا.
جاسر قام وقف بضيق.
فجاة دخلت الدكتورة، جاسر بصلها وطلع فوق وهي طلعت وراه
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
فوق عند حور
نغم حطت قدامها صينية الفطار
نغم : هو انتي بجد يعني، اتجوزتي جاسر.
حور باستغراب:اه، ليه؟!
نغم :اصل بصراحة اتصدمت، يعني دا جاسر دا معروف عنه ان مفيش بنت بتعجبه بسهولة.... كنا بنقول انه مش هيتجوز اصلا.
حور : طب وليه ميتجوزش.
نغم اخدت نفس : دي حكايته هو بقي، انا مليش علا*قة.
بعدين نغم بصت علي حور وعلي ال لابساه
نغم بغم*زة : بس ايه التيشرت الحلو دا!
حور اتكسفت واتوترت :ا اصل ل لسة مجبتش هدوم ليا.
نغم بضحك :متقلقيش دا جاسر موصي ليكي علي شوية فساتين ودريسات انما ايه!
حور نزلت عيونها بخجل.
فجاة الباب اتفتح ودخل جاسر، ووراه الدكتورة
نغم بعدت والدكتورة قعدت جمب حور علي طرف السرير.... وجاسر واقف وايده في جيبه.
والدكتورة بقت تفحص رجل حور، وبدأت تعمل شغلها ولفت شاش في الاخر.
الدكتورة وهي ماسكة ورقة وقلم : هي كويسة الحمد لله، بس محتاجة يومين راحة علي الاقل.
ومدت الورقة لجاسر: وتجبلها الادوية دي والح*قن  عشان التو*رم يخف اسرع.
جاسر اخد منها الورقة :تمام.
قامت الدكتورة وبصت لحور بابتسامة :الف مبروك يا عروسة.
حور نزلت عينها بخجل.
نغم بضحك:الله يبارك فيكي يا دكتورة.
خرجت الدكتورة، ووراها نغم.
وجاسر اخرج تلفونه وكان بيشوف حاج بخصوص الشغل.. وحور فضلت باصة عليه.
فجاة جاسر حرك عيونه ناحيتها بجمود، حور اتحرجت :ولفت وشها الناحية التانية بسرعة.
جاسر بعد تلفونه وبصلها :انا خارج.
وطلع من الاوضة، وهي فضلت قاعدة وخدوها حمرا.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفة حمدية
كانت قاعدة في الاوضة وبتفكر هتعمل ايه مع حور
فجاة الباب اتفتح ودخلت ايمان
حمدية :عايزة ايه؟!
ايمان :هو ممكن اخرج شوية.
حمدية وقفت بعصبية:انتي عبي*طة يا بت، عايز تخرجي بعد المص*يبة ال عملتيها.
ايمان بضيق:انتو كل شوية بتفكروني ب ال عملته، وخلاص ما انتوا حلتوها وهنتجوز انا وفارس بعد يومين.
حمدية بعصبية:احمدي ربنا انه وافق بعد ال عملتيه، ولا ال في بطنك دا.
ايمان بدموع : ما خلاص بقي، انا تعبت.
فجاة الباب اتفتح ودخلت فريدة وهي بتبتسم بخبث.
حمدية اتخضت هي وايمان وبتوتر:ف فريدة ع عايزة ايه؟!
فريدة قربت من ايمان:في ايه يا خالتي، جيت اطمتن علي اختي حبيبتي.
ايمان بتوتر: ش شكرا يا فريدة.... ط طب انا طالعة بقي.
وكانت هتمشي بس وقفت بصدمة لما سمعت فريدة بتقول بدلع : طب خلي بالك من البيبي احسن يوقع.
وضحكت ضحكة مستف*زة.
حمدية بصتلها بتوتر:ب ايه بيبي ال بتجولي عليها دي.
فريدة بصتلها بابتسامة خبيثة:ما انا سمعت كل حاجة خلاص يا خالتي.
ايمان بخوف:ا انتي سمعتي غلط، ا اكيد اتوهمتي.
فريدة بكبر*ياء :انا مش بتوهم يا بنت حمدية.
حمدية بصتلها بضيق :عايزة ايه يافريدة.
فريدة بضحك :ايوا كدا بدأتي تفهميني.
حمدية بعصبية :انطقي؟
فريدة بخبث : جاسر، يكون جوزي خلال يومين بس.
حمدية بعصبية:انتي هب*لة يا بت، ودي اعملها ازاي دي؟
فريدة بعصبية: زي ما عشمتيني طول عمري، اني هبقي مراته ومبقتش اهو.... وعمالة تقولي هفكر وهخطط وانتي ولا بتهب*ببي حاجة، بس كفاية لحد كدا هما يومين لو جاسر مبقاش جوزي وطلق ال اسمها حور دي في خلال يومين بس.... يبقي متز*عليش مني، لما اكشف سر بنتك.
حمدية بصت لايمان بضيق وتوتر.
حمدية بضيق :هحاو..
قاطعتها فريدة بش*ر : هتنفذي، م هتحاولي.... انا مش فاضية لدلعك دا.
حمدية بصتلها بعصبية : طيب، هشوف هعمل ايه.
فريدة ابتسمت :برافوا يا خا.... يوه قصدي ياحماتي هههه.
وجت تخرج بصت علي ايمان بدلع : خلي بالك من النونو، ومن فارس....هه
وخرجت
وايمان بصت لامها بخوف، وحمدية قعدت علي السرير وهي ماسكة رأسها بضيق.
ايمان بحزن:هتعملي ايه؟!
حمدية بضيق :هقول لابوكي، وهو يحاول بقي يقنع جاسر يطلق حور.
ايمان :بس جاسر مش هيرضي، ما انتي عارفاه.
حمدية وقفت بعصبية:اومال اعمل ايه؟! اسيبها تفض*حنا بسببك.
ايمان بكت وخرجت من الاوضة بسرعة.
وحمدية قعدت تفكر تتط*فش حور ازاي!
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند فارس وشروق
فارس اتصل بيها واترجاها كتير انها تقابله، وراحت قابلته بعد ما خلصت الجامعة
وقابلته في كافيه.
شروق ببرود وعيونها بعيد عنه :نعم؟! اتفضل قول عايز ايه! 
فارس بحب :وحشتيني.
شروق بصتله بضيق : لو سمحت متقولش الكلام دا تاني، مبقاش ينفع.
فارس بحزن:انا عارف انك ز*علانة مني بسبب ال حصل.
شروق بصتله بذهول :ز*علانة، انت فاكر ان بعد ال حصل انا زعلت بس.... انت مش عارفة انا بحس بأيه ل يوم و....
قاطعها فارس بسرعة:تتجوزيني.
فريدة اتصدمت واتكلمت بعصبية :انت مجنون بقي، مرة عندي ومرة عند ايمان ومرة تاني عندي..... دا ايه العب*ط دا!
فارس :ولله انا بحبك وعايزك انتي.
شروق قامت وقفت بضيق : للاسف ال اتك*سر مش بيرجع زي الاول.... وغير كدا كمان، مش هقبل ان ايمان تتظ*لم زيي حتي لو كانت هي السبب في كل ال حصل.
ومشيت من قدامه بسرعة قبل ما تعيط قدامه.
فارس قام وقف بغضب، وخلاص قرر انه مش هييتحمل وهيقول الحقيقة لجاسر، ويرفض طلب ابراهيم.... قلبه بقي عليه ثقل مش قادر يتحمله اكتر.... مبقاش عارف ينام من كتر التفكير.... حياته وحبه اتد*مروا، بسبب موافقته ل ابراهيم وحمدية. 
قام واتجه لعربيته.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند حور
قامت وقفت بتعب وصعو*بة وقررت تتمشي شوية في الاوضة عشان زه*قت من القعدة
وقفت وسندت علي الحيطة، وبقت تتحرك ببطيء ناحية شاشة التلفزيون الكبيرة
وقربت وبقت تحاول تتدور علي الريموت ومش لاقياه شافت الرف ال فوق عليه الريموت حاولت تجيبه ومش عارفة. 
فجاة الباب اتفتح ودخل جاسر وهو ماسك كيس صغير في ايده  وفي الايد التانية اكياس كتيرة، بص علي السرير واستغرب لما ملاقهاش.... بص حواليه وشافها وهي بتحاول تجيب الريموت ومدياه ضهرها، ولابسة تيشرته الاسود ال واصل لحد ركبتها.
حط الاكياس الكتيرة علي السرير وقرب منها بهدوء وجاب هو الريموت، وهي اتخضت ولفت بسرعة وخوف.
حور بخوف:خضتني.
جاسر بصلها  بهدوء:ايه ال قومك من السرير؟!
حور بتوتر: ز زه*قت من القعدة، فا قولت اتحرك شوية.
جاسر :الدكتورة قالت لازم ترتاحي.
حور سكتت بضيق طفولي.
جاسر قعد قدامها علي الكنبة، واخرج بعض الادوية من الكيس وحطها علي التربيزة.
حور باستغراب :هو ايه دا كله؟!
جاسر مردش عليها واخرج ابر*ة من الكيس وحور اتصدمت.
جاسر وهو بيعبي الحق*نة من المادة وبهدوء:تعالي.
حور بخوف :ا اجي فين، ه هو انا ه هاخد البتاعة دي؟!
جاسر رفع عينه عليها :بتاعة؟ اممم طب تعالي طيب.
حور بخوف :ل لا م مستحيل اخدها، ا انا بخاف منهم ولله.
جاسر اتنهد و قام وقف وقرب منها :انا مش عايز دلع.
حور والدموع بتتجمع في عينها : و ولله مش بدلع انا بخاف منها بجد.
جاسر اتنهد وبهدوء : هخفف ايدي شوية،متخافيش.
حور بدات تهدا شوية وبتوتر : ب بس دي هاخدها فين؟!
جاسر بصلها وظهر التردد في ملامحه :احم، دي لازم عضل.
حور بصدمة :ايه؟!
جاسر بهدوء :الدكتورة ال قالت كدا. 
حور بتوتر: ط طب نادي نغم تديني هي.
جاسر باحراج :نغم مش بتعرف، وممكن يجيلك حسا*سية لو اخدتيها غلط.
حور بتوتر : وانت يعني ال بتعرف؟!
جاسر :اممم.
حور وهي بترجع لورا :ل لا ططب ا انا هستني الدكتورة لما تيجي طيب.
جاسر قرب منها بحده : بلاش حجج، دا ميعاد اول حق*نة.
حور بصدمة :اول حق*نة، هو لسة في تاني.
جاسر كان عايز يضحك علي منظرها ورعشتها بس تمالك نفسه.
حور بخوف :ط طب ممكن تتأجل لوقت تاني، ا او ا انا هاخدها بنفسي. 
جاسر بحده خفيفة : بس يابابا.
حور خافت و بقت ترجع لللخلف ببطيء وهي بتعر*ج وكانت هتقع بس جاسر لحقها وحاوطها من خص*رها وشدها لعنده
جاسر : هي شكة بسيطة مش هتحسي بيها.
حور خافت اكتر وبقت تاخد نفسها بسرعة، وحاولت تبعد عنه لكن هو شدها اكتر لحضنه.... وهو بيجهز الإ*برة، واصلا هو فاهم كويس في الحاجات دي لانه اتعلمها لما كان في سن الجيش. 
وخلاص رفع التيشرت ال هي لابساه حاجة بسيطة، وهي اتر*عبت ورفعت  نفسها  وحاوطت رق*بته بخوف ودفنت وشها في ر*قبته... وهي واقفة علي اطراق اصابعها.
جاسر عطاها الحق*نة وهي لسة في حضنه واول ما حست بشكة صرخت وعيطت.
جاسر خلص اصلا وهي لسة عمالة تعيط،وبقي يمسح علي ضهرها بهدوء :خلاص خلصت، اهدي.
حور برضوا مش موقفة عياط ومنهارة.
جاسر ابتسم ابتسامة جانبية بسخرية: كل دا من ا*برة، امال لما تاخدي الباقين هتعملي ايه؟!
حور بعدت عنه بدموع وضيق: اوعي كدا، طب ولله انت و*حش.... ومش هخليك تعمل كدا تاني.
جاسر بهدوء:لسا*نك.
حور بعدت عنه وهي حاطة ايدها مكان الابر*ة بأ*لم، ورجعت للخلف.
حور ودموعها لسة علي خدها : اتفضل امشي بقي.
جاسر وهو حاطط ايده في جيبه و برفعة حاجب :دي اوضتي واقعد فيها براحتي.
حور بصتله بغي*ظ وسكتت.
جاسر بهدوء : في شوية هدوم ليكي علي السرير، روحي غيري..... والباقي هيوصل بليل.
واتجه للبلكونة ومسك تلفونه.
وهي وقفت بكي، وسندت علي الحيطة وراحت للسرير، وشافت انه جايب لها دريسات وطرح وبيجامات كتيرة حلوة وعجبوها جدا ...... اخدت منهم بيجامة وراحت علي الحمام، وخدوها حمرا بعد ما استوعبت ال حصل،بصت عليه وبعدين دخلت جوا. 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تحت في الاسفل
الكل متجمع والدنيا تمام، بس ابراهيم مش موجود
وحمزة واقف بيكلم نغم في حاجة.
وحمدية قاعدة بتخيط حاجة.
نزلت ايمان وقعدت مع امها.
يارا شافتها وبتلقاءية: هو النونو هيجي امتا ياعمتو؟!
ايمان ااصدمت وخافت، وحمدية بصت ليارا بخوف..... وحمزة ونغم ركزا في كلام يارا.
حمزة قرب من بنته باستغراب:نونو تاني! هو في ايه بقي.
يارا وهي بتشاور علي بطن ايمان :ايوا، عموا فارس قال ان في نونو حر*ام في بطنها.
حمزة اتصدم وبص ليمان، ال الخوف كان واضح عليها.
حمدية بتوتر وعصبية:لم بنتك يا حمزة، ا ايه اله*بل ال بتقوله دا.
فارس دخل من الباب بجمود : دا مش هب*ل دي الحقيقة.
حمزة بصدمة :انت بقول ايه يافارس؟!
فارس :انا عايز اكلم جاسر ناديه.
ايمان اتر*عبت ورجعت لورا ببطء. 
حمدية بعصبية: فارس، اخر*ص خالص.... اياك تتكلم.
فارس بغضب:لا هتكلم، انا مبقتش قادر اكمل....... يا جاااااسر.
ايمان قربت من فارس ومسكت ايده بخوف ودموع :ل لا والنبي يا فارس، والنبي ما تقوله..... ا انا ال هتأذي، وحياة اغلي حاجة عندك ما تقوله.
حمزة بغضب:انتي بتكلميه ليه كدا، وبتترجيه ليه اصلا..... هو في ايه؟! 
فجاة جاسر نزل من علي السلم :في ايه؟!
ايمان اتخضت من صوته، ووقفت ورا فارس وهي ماسكة دراعه بخوف ودموع.
فارس بصلها، وصعبت عليه بس افتكر شروق ومقدرش يخبي.
جاسر بحده :ما تتكلم، في ايه؟!
يارا بعفوية وبراءة: عمتوا ايمان حامل في نونو في الهرام.
جاسر بص ليارا بذهول وبعدين بص لايمان   ال منكمشة ورا فارس.
جاسر بص لايمان بغضب جحي*مي ومستنيها تتكلم او تن*كر  الكلام دا ، بس هي سكتت
وحمدية اتر*عبت ووقفت بخوف علي بنتها ووووووووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
جاسر بغضب : انطقيييي، الكلام دا صح ولا لا؟!
حمدية بخوف :ج جاسر، د دي عيله يابني متردش عليها و....
جاسر بصلها بحده:انا بسألها هي.... يبقي هي ال تجاوب، مش انتي.
حمدية اتر*عبت وسكتت
جاسر قرب من فارس وبص لايمان بحده:اتكلمي.
ايمان بقت بتبكي بخوف وهي مستخبية ورا فارس برعشة ودموع.
في الوقت دا خرجت حور من الاوضة ببطيء  بعد ما سمعت صوت عالي وكانت ماشية علي رجلها براحة.... ووقفت فوق واتفرجت عليهم.
ايمان بخوف ودموع :ج جاسر ا انا و ولله ك.....
سكتت وعيطت اكتر.
جاسر قرب  وامسكها من ذرا*عها وشدها لقدامه وبغضب : ما تتكلمي عدل، ساكتة لييييه؟!
فارس قرب منه :اهدي ياجاسر، متمسكهاش كدا.
جاسر بصله بغضب :متدخلش.
فارس :مدخلش ازاي يعني؟! ما انا ليا علا*قة في الموضوع برضوا.
جاسر بصله بغضب :طب متتكلم.....البت دي حامل فعلا ولا لا؟!
فارس نزل رأسه وبص لايمان، ال بتترجاه بعيونها انه يساعدها، والدموع مغرقة عينها.
جاسر بصله بصدمة وغضب، وبعدين بص عليها.... وفهم من سكوتهم ان الكلام صح.
ايمان بصت لجاسر بخوف ودموع ولسة هتتكلم..... فجاة نزل ك*ف قوي اوقعها ارضا صوته دو*ي في ارجاء القصر.
الكل اتصدم
حتي حور حطت ايدها علي فمها من كتر الصدمة، لاول مرة تشوف جاسر بالشكل دا عرو*ق يديه ورق*بته ظهروا.
ايمان نز*فت من فمها، ومسكت بطنها بخوف ودموع. 
جاسر قرب منها بغضب جحي*مي ومسك شعرها  بقوة. وقومها :ابن ميييين؟! انطقيييي.
فارس :اهدا يا جاسر مش كدا.
جاسر بعده بقوة وغضب وبص لايمان :انطقي يابت، غلطتي مع مين؟!
ايمان مكانتش عارفة تنطق من كتر الدموع والا*لم.
حمدية قربت من جاسر بخوف : ا اهدا يا جاسر وانا هفهمك كل حاجة.
جاسر بصلها بحده مخيفة : يستحسن تبعدي، عشان متجننش عليكي.
حمزة قرب من ايمان بغضب :ما تنطقي يابت، انتي حامل من مين.... فض*حتينا وجبتيلنا العا*ر مع مين؟! 
جاسر بص لفارس بغضب :انت عشان كدا كنت عايز تتجوزها، صح؟! عشان تداري علي فض*يحتها.... مين ال جبر*ك تعمل كدا. 
 ابراهيم بضيق وصوت عالي :انا ياجاسر.
جاسر والعيلة كلها بصت علي الباب، دخل ابراهيم وبعد ايمان عن جاسر ووقف قدامه :انا ال خليت فارس يوافق انه يتجوز ايمان.
جاسر بصدمة وغضب :انت؟! بقي انت ال داريت علي عملتها الو*سخة دي!
ابراهيم بغضب :يعني اعمل ايه؟! اف*ضح بنتي الوحيدة.
جاسر بغضب :قصدك بنتك الصا*يعة، من يوم ما اتولدت وانت سايبها لامها ودلعتوها دلع محدش ادلعه زيها.... وبعد ما غلطت تقولي بنتي الوحيدة!
ابراهيم بغضب :يعني اعمل ايه، الز*فت ال غلط معاها ما*ت وملحقناش نجوزهم.
جاسر بغضب : ومكنتش عايز تقولنا، كنت عايزنا نفضل علي عمانا.
ابراهيم بعصبية: بسبب غضبك وتصرفاتك، مكنتش عايز اقولك بسبب انك مش هتسكت.
جاسر :لا حلو، يعني كنت عايزني اقعد واحط ايدي علي خدي.
حمزة بغضب :كان المفروض تعرفنا، مش نعرف كدا بالصد*فة.
ابراهيم :كنت فاكر ان كل حاجة هتفضل مستخبية.
جاسر بحده:ويا ترا الهانم كانت متجوزاه عر*في ولا رسمي.
ابراهيم بص لحمدية بتوتر، وحمدية خافت.
جاسر لاحظ نظراتهم وبحده:في ايه؟!
حمزة :ما تتكلم، البت دي اتجوزته ولا لا.
فارس بسرعة :لا متجوزوش، كله بالحر*ام..... عمي ابراهيم ومراته ال فضلو يقنعوني اني اتجوزها، وانا اصلا بحب شروق وعايزها.... مش ايمان.... ايمان كانت ماشية مع واحد شمال وهو ال عمل فيها كدا.
حمدية بصت لفارس بعصبية، وابراهيم بصله بحزن وضيق..... اما ايمان بصتله نظرة مليانة دموع وق*هر وخوف، وعتا*ب.
الكل اتصدم وحمزة بص لاخته بغضب. 
جاسر بص لايمان بأندهاش وغضب جحي*مي.
ابراهيم قرب من جاسر بتوتر:اهدي ياجاسر، اهدي كل حاجة هتتحل.
جاسر مردش عليه وقرب من ايمان وامسكها من شعرها وضر*بها بالق*لم بقوة.
جاسر بغضب جحي*مي : انتي نا*قصك تربية، وانا بقي ال هربيكي من اول وجديد.
وضر*بها مرة اخري، وايمان عمالة تصر*خ با*لم.... امسكها بقوة وشدها واتجه خارج القصر.
ابراهيم وقف قدامه بغضب :واخدها فين يا جاسر.
جاسر بغضب :ابعد عن وشييي.
حمدية بقت بتصر*خ علي بنتها وبتعيط: ل لا يا جاسر، سيبهااااا....دي حامل. 
جاسر مردش عليها  وخرج من القصر
وحمزة خرج وراه.
حمدية بصرا*خ ودموع :الحق بنتي يا ابراهيم، ابنك هيمو*تها.
ابراهيم جري وراهم بسرعة.
وفارس اتردد بس راح وراهم كمان، وحمدية بتبصله بكر*ه وعصبية.
نغم وهي بتحاول تهدي حمدية :اهدي، ا اكيد م مش هيأذيها.
اما حور خافت ورجعت لاوضة وسمعت صوت عند البلكونة واتجهت هناك وشافتهم من الاسفل.
جاسر بيجر ايمان وراه بغضب، ودخل اوضة في الجنينة الخلفية.
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في المخزن
دخل جاسر بغضب ورما ايمان علي الارض.
جاسر بغضب : ان ما ربيتك يابنت حمدية، ميبقاش اسمي جاسر الدمنهوري. 
قرب منه ابراهيم بغضب : سيب بنتي يا جاسر.
جاسر بصله بغضب:متنساش انها اختيييي، واذا انت مش هتربيها يبقي انا اقوم بالواجب.
ابراهيم مقدرش يتكلم، لانه عارف ان كلام جاسر صح هو فعلا كان مدلع ايمان زيادة عن اللزوم.... ودا السبب ال خلاها تعمل كدا لانها مكانتش خايفة منه اصلا.
حمزة بغضب :سيبه يربيها شوية، بدل ما هي حطت رأسنا في الطين كده.
فارس كان واقف برا ومقدرش يدخل ولا يتكلم، بس كان حاسس بالذ*نب ناحية ايمان.
حمزة مسك ابوه وخرج من المكان، وجاسر جه يلف ويمشي.... ايمان مسكت فيه.
ايمان بدموع وخوف:لا يا جاسر ، والنبي ما تسيبني هنا.... انا غلطت وعرفت غلطتي سامحني والنبي.
جاسر نزل لمستواها ومسك رقب*تها بايده من الخلف وبحده:ال زيك لا يتعلم الخوف والقس*وي عشان يحر*م يغلط تاني. 
ورماها علي الارض وخرج وقفل الباب. 
وايمان فضلت تعيط.
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
خرج جاسر وبص لفارس بحده:كان لازم تقولي، ليه خبيت؟!
فارس بحزن :عمي ابراهيم يعتبر زي ابويا م مقدرتش اقوله لا.
جاسر بحده :ولو، كنت تيجي تكلمني الاول.... كنت هتك*سر شروق عشان ايمان.
فارس بضيق: مقدرتش اكمل اصلا، و وكنت مقرر اني هقول الحقيقة اصلا النهاردة.
جاسر :مكنش لازم ترد عليه، ماانت دايما بتقول اني صاحبك وسرك معايا.
فارس بصله بحزن :سامحني ياصاحبي.... بس صدقني مقدرتش.
وقرب منه وحضنه حضن اخوي،وجاسر بادله الحضن.
فارس بعد وبصله:طب طلعها طيب، حر*ام كدا.
جاسر بحده :مسمعش صوتك.
فارس سكت بقلة حيلة.
وبعدين اتجهوا داخل القصر.... بس جاسر لمح حور ال واقفة بتبص عليهم، ودخلت لجوا بسرعة لما شافته بيبصلها. 
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
دخل الكل، وحمدية كانت قاعدة تل*طم وتصر*خ.
شافتهم وقربت من ابراهيم:بنتي فين يا ابراهيم؟! رجعلي بنتي.
ابراهيم مردش عليها وسكت بضيق.
حمدية قربت من جاسر بحده ودموع: هات بنتي ياجاسر، انت ملكش حق تعمل فيها كدا.
حمزة بعصبية: هو مش اخوها برضوا ومن حقه يعلمها الاد*ب.
حمدية بعصبية :اسكت، دي اختك انت....ازاي تتكلم عليها كدا.
جاسر قرب منها وبنظرة مخيفة: ما هو انا لازم اعدل تربيتك شوية يامرات ابويا.
حمدية :انت متعرفش انا ممكن اعمل فيك ايه! انا اعمل اي حاجة عشان ولادي.
ابراهيم بغضب:حمديييية، متنسيش انه اخوها برضوا..... والكبير من بعدي ويعمل ال هو عايزه.
حمدية بعصبية : لااا ميعملش ال عايزه، دي بنتي.... وانا مش هسكت علي ال عمله النهاردة ديه.
جاسر بصلها بحده:ال عندك اعمليه.
وسابهم وطلع علي فوق بغضب.
حمدية بصت لفارس بعصبية ودموع:كله بسببك حسبي الله فيك ياشيخ.
ابراهيم بغضب وضيق :كتر خيره انه وافق علي ال قولناه اصلا.... وكفاية لحد كدا، هو ليه حياته خلاص.
حمدية بصت لابراهيم بش*ر وتوعد وطلعت علي اوضتها.
وحمزة طلع اوضته ونغم وراه.
وفارس بص حواليه، وطلع من وراهم.
اما فريدة كل دا كانت واقفة عند المطبخ بتاكل في نفسها.... لان خلاص خطتها با*ظت وحمدية مش هتجوزها جاسر.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفة جاسر.
حور راحت قعدت علي السرير بسرعة لما عرفت انه طالع.
فجاة الباب اتفتح بقوة وقفله وراه لدرجة ان حور اتخضت، ودخل جاسر بغضب واتجه للحمام ومبصش حتي علي حور.
حور كانت قاعدة ومتوترة، ومكانتش عايزة تكلمه ليتع*صب عليها.
.......... بعد مدة خرج جاسر وهو لابس بنطلون بس وشعره مبلول ونازل لتحت وقطرات الماء نازلة علي جس*مه ورق*بته.
حور مقدرتش تبعد انظارها عنه ولا عن عض*لاته.
جاسر قرب من التسريحة وامسك الفوطة وبدا ينشف شعره بضيق وهو بيفكر في ال ايمان عملته، او هيعمل فيها ايه.
حور استوعبت نفسها واتكسفت، واتكلمت بتوتر: ا احم، جاسر..... انت كويس؟!
جاسر مردش عليها وساب الفوطة من ايده وسند بايده علي التسريحة ونزل رأسه واخد نفس.
حور قامت وقفت وسندت علي الحيطة لان اصلا التسريحة جمبها بشوية.... قربت منه وحطت ايدها علي ايده بتوتر.
جاسر حرك رأسه وبصلها بهدوء.
حور بتوتر بعدت عيونها : م متضايقش، احم.... ك كل حاجة هتعدي.
جاسر قرب منها ومسك ايدها واخدها للسرير وهو ساندها.
غطاها واخد المخدة وجه يلف عشان يروح الكنبة بس حور مسكت ايده..... وجاسر بصلها
حور بصت علي ايدها واتحرجت وبعدت ايدها بسرعة ونزلت رأسها.
جاسر اتنهد ولف وقعد من الجهة الاخري علي السرير، وحور اتوترت.
فجاة جاسر نزل رأسه للخلف واستلقي ووضع رأسه علي رجلها.
حور اندهشت وقلبها بقي بينبض بقوة، ومكانتش عارفة تقول ايه!
اما جاسر وضع ذراعه علي رأسه وغمض عينه بتعب.
حور اتردتت بس مدت ايدها ناحية شعره وبدات تحركها ببطيء وتوتر..... وجاسر بدا يحس بالنعس ونام،من كتر التفكير والتعب. 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند ايمان
المكان كان مظ*لم وهي قاعدة في مكانها بتعيط وضامة رجليها.
فجاة سمعت صوت وخافت..... شباك المخزن اتفتح ودخل شخص منه، وايمان ماكنتش شايفاه بسبب الظلمة.
بدات تز*حف للخلف بخوف ودموع.
ونزل الشخص لمستواها:اهدي.
ثبتت مكانها لما سمعت صوته، كان صوت فارس..... ال شغل فلاش فونه.
ايمان بدموع : ف فارس.
وقربت منه وحضنته بقوة وخوف..... وفارس اتضايق بس مقدرش يمنعها.
ايمان بعدت عنه  بدموع وخوف :و والنبي خرجني من هنا،انا خايفة ولله..... و وولله هبعد عنك انت وشروق، ب بس ابوس ايدك خرجني.
فارس حزن عليها بس مبينش: مش هينفع، هيحصل مشا*كل بيني وبين جاسر لو خرجتك..... بس هبقي اتكلم معاه.
وقام عشان يمشي بس ايمان مسكت فيه.
ايمان بخوف :ط طب خليك معايا شوية، م متسبنيش والنبي، انا خايفة..... حاسة ان هيجرالي حاجة لو قعدت هنا..... و والنبي يافارس. 
فارس اتنهد وبصلها :انا اسف.
ولف وخرج من الاوضة وقفل الشباك تاني ومشي، وايمان قعدت تبكي بصوت مكتوم..... وبعدين شافت حاجة ابتسمت بحزن وقربت منها.
ايمان بدموع :سا محني يارب، ا انا عارفة اني غلطت.... والنبي سامحني. 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصباح
في بيت شروق
فارس كان قاعد معاها ومع مامتها وحكي ليهم ال حصل.
شروق بصدمة :يعني كل دا بسبب ايمان؟!
فارس :ايوا.
سماح بحده:وانت الله اكبر عليك وافقت كدا وخلاص.
فارس :عشان عمي ابراهيم، انتي عارفة هو بالنسبالي ايه؟!
سماح :ولو، دا انت خلاص كنت هتتجوزها النهاردة.
فارس :بس انا لحقت نفسي وقولت الحقيقة.
وبص علي شروق بحب : ومش هقدر ابعد عن شروق اكتر من كدا.
شروق نزلت وشها في الارض.
فارس :انا طالب ايد شروق ياخالتي، ومش هستني اكتر من كدا..... شروق لازم تبقي مراتي الليلة، انا جاهز بكل حاجة.
سماح:جاسر عارف؟!
فارس :هقوله متقلقيش.
سماح يبقي تقوله النهاردة، واذا كان علي الفرح فا خليها لبكرا.
فارس :بس.....
قاطعته سماح :بلا بس بلا بتاع، مش هلحق اجهز حاجة لليلة.
فارس قام بفرحة :اهم حاجة انك موافقة.
وقرب وبا*س رأسها.
سماح: خلاص اوعي كدا، بس اياك تعمل زي المرة ال فاتت.
فارس :وقتها بقي ابقي خلصي عليا.
وبص لشروق وغ*مز لها وخرج علطول.... وشروق بعدت عيونها عنه بخجل.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر
حمدية قاعدة وحاطة ايدها علي رأسها بحزن.
والعيلة موجودة ما عدا حور وجاسر
فجاة دخل شخص بصوت عالي :عيلتييييي حبيبتي وحشتوووني.
حمدية بصدمة واشتياق: اوسامة؟!
قامت بسرعة وجريت عليه وحضنته :وحشتني ياحبيبي عامل ايه؟!
اوسامة بفرحة انا كويس يا حبيبتي انتي عاملة ايه؟!
حمزة قرب منه وحضنه بفرحة، وبعدين اوسامة راح سلم علي ابراهيم ال حضنه بفرحة.
فجاة جاسر نزل، وبقت بتعرف تمشي علي رجلها حلو شوية.
اوسامة جري عليه وحضنه :وحشتني ياكبير.
جاسر بابتسامة خفيفة :عامل ايه؟!
اوسامة :كويس وزي الفل.
اوسامة بص حواليه وبعدين بص لامه :امال فين ايمان؟!
الكل بص علي جاسر ال واقف بجمود.
اوسامة :في ايه ياجماعة؟!
حمزة قرب منه :تعالي هقولك.
وقعده علي الكنبة وحكاله كل حاجة.
اوسامة بصدمة :ايه؟! ايمان تعمل كدا!
حمزة بضيق :ايوا.
اوسامة سكت ومعرفش يرد يقول ايه، هل يدافع عن اخته ولا يسكت.... بس سكت لانه مش هيقدر علي جاسر.
اوسامة :طب نا عايز اشوفها.
حمزة بص لجاسر ال اومأ ليه بالموافقة، واخده علي المخزن.
حمدية بصت علي فريدة ال واقفة عند المطبخ وقربت منها وبهمس لكن بحده :انتي مش كنتي عايزة تتجوزي جاسر؟! انا هجوزهولك.
فريدة بسعادة :بجد، يعني اناي مش ز*علانة مني؟! ط طب هتعمليها ازاي!
حمدية بصت علي ابراهيم بش*ر : ابراهيم لازم يقول وصيته خلاص.
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
عند ايمان
حمزة واوسامة فتحوا الباب، لكن اتصدموا من كمية الد*م ال موجودة..... وبصوا علي ايمان واتصدموا.
فارس قرب منهم بابتسامة : اوسامة، انت جيت امتا؟!
وبص علي ايمان واتصدم، وجري عليها بسرعة ووووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المستشفي، دخل جاسر وهو شايل ايمان ال بتنز*ف د*م من ايدها... وواضح انها كانت بتنت*حر.
نادا علي الدكاترة، وجابو الترولي ووضع عليه ايمان.
ودخلوها غرفة العمليات.
ابراهيم قعد علي الكرسي بقلق، والعيلة كلها كانت موجودة ما عدا حور ويارا ال قاعدة معاها في القصر.
حمدية قعدت علي الارض بصرا*خ ودموع :بتيييي، بتي هيجرالها حاجة بسببكوا.
ابراهيم بغضب :اخر*سي بقي، هو دا وقت كلامك الفا*رغ ديه.
حمدية بدموع :انا مش هسامح حد، لو بنتي جر ا ليها حاجة.
فريدة قربت منها وحطت ايدها علي كتفها :معلش ياخالتي، متخافيش.... هتبقي كويسة.
نغم قربت منها وبقت بتواسيها هي كمان.
حمزة بغضب :راحت تخلص علي نفسها، بعد الفضيحة ال عملتها.
جاسر بحده :خلاص.
فارس قرب منه بحزن :انا حاسس اني السبب في حصل.
جاسر يصله بحده :اخر*س انت كمان.
فارس نزل رأسه بحزن وسكت.
جاسر بعد عنهم بشوية ومسك تلفونه واتصل بحور.
حور :ايه ال حصل؟!
جاسر :متقلقيش، هتبقي كويسة.
حور سكتت شوية وبعدين قالت بتوتر:ط طب انت هتتأخر؟!
جاسر :لسة مش عارف.
حور سكتت بأحرا*ج.
جاسر :عايزة تقولي حاجة؟!
حور بتوتر:ها، ل لا.... ب بس ممكن متتأخرش عشان انا خايفة اقعد لوحدي.
جاسر بهدوء :حاضر.
حور:ب بس برضوا براحتك يعني، ما انا معايا يارا اصلا.
جاسر بابتسامة هادية: خلي بالك منها بقي، دي مش هتسيبك في حالك.
حور بضحكة خفيفة : ربنا يستر بقي. 
جاسر بهدوء : عايزة حاجة اجبهالك وانا جاي؟!
حور بخجل :لا، شكرا.
جاسر :طب خلي بالك من نفسك... ومتتحركيش كتير.
حور ابتسمت :حاضر.
قفل معاها والابتسامة كانت علي ووجهه، وفريدة عينها كانت عليه بضيق.
مشكت تلفونها وراحت لاخر الممر واتصلت بحد.
فريدة :هي لوحدها في البيت دلوقتي.
الشخص :متأكدة، يعني اروح وانا متطمن.
فريدة :ايوا، ما اكيد مش هديك معلومة غلط يا عثمان.
عثمان بخبث: تمام، بس اعرفي اني لو اتمسكت.... اسمك هيبقي علي لساني.
فريدة :تمام لما نشوف بس.
قفلت معاه وبصت علي جاسر بغ*ل :انت ال خلتني اعمل كدا.... بسبب البت دي خلتني اشترك مع عد*وك.....ان ما خلصت منها وبقيت انا مراتك!....ميبقاش اسمي فريدة.
رجعت مثلت الحزن واتجهت وقعدت جمب حمدية.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر، وتحديدا في الصالة. 
حور كانت عمالة تدور علي يارا في القصر، راحت عند الكنبة ومسكتها.
حور بضحك:مسكتتتتتك.
يارا بغي*ظ :يوه، حجمي الصغنن دا هو ال جايبلي المشا*كل.
حور :اممم، المهم دا دوري دلوقتي.
يارا ببراءة :بس انا عايزة اشرب حاجة حلوه.
حور : ها ايه الحاجة دي؟!
يارا بفرحة :ممكن تعمليلنا عصير مانجا، ماما مش بتخليني اشربها كتير.
حور بتفكير :تصدقي وانا كمان نفسي فيها.
يارا بسعادة :يبقي يلا، بما ان مفيش غيرنا في القصر.
حور بابتسامة :ماشي، اقعدي هادية بقي لحد ما اخلص.
يارا قعدت علي الكنبة باحترام:حاضر.
حور ضحكت عليها واتجهت للمطبخ، بس سمعت صوت قوي جاي من الخارج.
يارا جريت علي حور وحضنتها من رجلها بخوف.
حور بتوتر:اهدي، م مفيش حاجة.
حور اتجهت للباب، واتصدمت.
الغفير بغضب :انت مين يا جدع انت..... وداخل علينا كديه برجالتك ليه؟!
عثمان :بص بقي يا حلو انت، انا هدخل وهاخد المدام ال جوا.... فا اسمع الكلام وابعد.
الغفير :وانت فاكر اني هسمحلك، دي حياتنا قصاد حياتها.... وانا مش لوحدي.
وبعدين علي صوته:يا رجاااااالة.
فجاة جت مجموعة رجال من الجنينة الخلفية باسل*حة.
عثملن بصله بغضب: بقي كدا، ماشي..... يلا يا رجالة.
وشاور برجالته باطلا*ق النا*ر.
والكل بقي بيطلق علي التاني، وعثمان قاعد في عربيته بكل برود مع مساعده.
حور اتصدمت، وقفلت الباب، وجريت علي يارا ومسكتها من ايدها.
يارا بدموع :هنروح فين ياحور.
حور بخوف :ت تعالي معايا بس.
واخدتها وجريوا علي المطبخ.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المستشفي.
الدكتور خرج والعيلة قربت منه؟
ابراهيم :ها يا دكتور طمني؟!
الدكتور:هي كويسة دلوقتي، بس....
جاسر :بس ايه؟!
الدكتور :للاسف مقدرناش ننقذ الجنين.
حمدية اتصدمت ومقدرتش تقف وقعدت علي الكرسي.
الدكتور :حالات زي دي بنضطر نتصل بالبوليس.
جاسر :احنا هنهتم بالموضوع، مفيش داعي ندخل الحكومة.
الدكتور : زي مانت عايز يا جاسر بيه.
ومشي الدكتور.
اوسامة :يلا، اهو راح واحنا ملناش دعوة.
جاسر بصله بحده : عيب ال انت بتقوله دا، دا روح وهيبقي في رقب*تنا ليوم الدين. 
اوسامة اتحرج، ونزل رأسه.
ابراهيم قعد علي الكرسي بحزن، وفجاة تلفونه رن.
ابراهيم :في ايه ياعويس؟!
عويس :.........
ابراهيم قام وقف بصدمة :ايه؟! انت بتقوووول ايه؟!..... طب اقفل احنا جايين.
جاسر باستغراب :في ايه؟!
ابراهيم : بيقول في رجالة هج*مت علي القصر.... وبيضر*بوا علي رجالتنا.
جاسر بصدمة :حور.
وفجاة جري من قدامهم بسرعة وخرج من المستشفي.
ابراهيم :اجري وراه يا حمزة احسن يعمل حا*دثة.
فارس وحمزة واسماة جريوا وراه لكن ملحقهوش، لاقوه انطلق بالعربية بسرعة جنو*نية.
اخدوا العربية التانية بسرعة ومشيوا وراه.
دا خل المستشفي. حمدية ببرود :انا مليش دعوة بحد، كل ال يهمني هي بنتي وبس.
ابراهيم بصلها بضيق وقام خرج من المستشفي.
نغم بصدمة : دي يارا معاها.
وخرجت بسرعة هي كمان، وفريدة ال فضلت مع حمدية بتمثل انها بتواسيها.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر، وتحديدا في المطبخ.
حور كانت واقفة مش عارفة تعمل ايه.
اتجهت ناحية الباب الخلفي وفي ايدها يارا.
خرجت من الباب وهي ماشية بحذ*ر عشان محدش يشوفها.... لكن للاسف عثمان ومساعده شافوها.
عثمان بغضب :اهي، هاتوهاااااا.
مساعد عثمان جري وراها، وهي جريت ومعاها يارا.... لكن بسبب رجلها وقعت علي الارض.
اقترب منها مساعد عثمان وهي بيضحك بخبث :القطة وقعت، معلش.
وقرب منها وهي اخدت يارا ال بتعيط في حضنها.... ودموعها خذ*لتها ونزلت.
اقرب منها بخبث : ايه العيون الحلوه دي.... بس الحجاب مش لايق عليكي.
وقرب عشان يقل*عها الطرحة، وهي رجعت للخلف بخوف. 
فجاة سمعوا حد بيقول :جاسررررر بيه وصل يا رجااااالة.
بصت لمصدر الصوت بلهفة ودموعها في عينها وقلبها بينبض.
جاسر نزل من العربية بغضب وكان وراه مجموعة عربيات حراسة من بتوع القاهرة ، وعثمان اتجنن وهر*ب بعربيته بسرعة.
رجالة جاسر كانو اقوي واكتر، وقدروا علي رجالة عثمان.
جاسر راح لحور بعد ما نادت عليه بعلو صوتها، اتجه لهناك وضر*ب مساعد عثمان بوكس اوي، لدرجة وقعه في الارض وهو بينز*ف.
جاسر قرب منه ونزل لمستواه ومسكه من ياقة قميصُه بغضب :لا عاش ولا كان ال يتجرأ يقرب من حاجة تخص جاسر الدمنهوري. 
وضر*به تاني بقوه، لدرجة ان الراجل كان بيصر*خ من الا*لم.
حور بدموع وصوت خفيف:جاسر.
جاسر نظر لها، وبعدين نظر للراجل، ورماه علي الارض ونادا حراسه ياخدوه.
حور قامت وقفت وجاسر قرب منها وحضنها بقوة، وكان يقب*لها علي رأسها..... كل دا ويارا ماسكة في رجل حور.
جاسر بعد وحاوط وشها بايده:انتي كويسة، حد عملك حاجة؟!
حور حركت رأسها بمعني لا.
جاسر نظر في عيونها، وبعدين حضنها تاني.
يارا بغي*ظ طفولي : ما كفاية بقي، انا ال المفروض تتطمن عليا.
جاسر نظر لها :مراتي وبتطمن عليها.
حور ضحكت بكسوف.
يارا حطت ايدها علي وسط*ها :يوه، مش انا مراتك ولا ايه؟!
حور بضحك :كمان بقيتي ضر*تي.
جاسر ابتسم، وشال يارا ومسك ايد حور واتجوهو لداخل القصر.
دخل وإبراهيم وحمزة وفارس واوسامة دخلو.
ابراهيم :ايه ال حصل يابني؟!
جاسر :متقلقش، كل حاجة بقت كويسة.
نغم دخلت وجريت علي يارا وشالتها وحضنتها بقوة.
يارا ببراءة :حور خلت بالها مني كويس ياماما.
نغم بصت لحور بحب :شكرا ياحور.
حور ابتسمت لها.
جاسر :حمزة، انت وفارس اطلعوا وظبطوا ال حصل برا دا.
حمزة :ماشي.
جاسر اخد حور وطلع علي جناحه فوق.
ابراهيم اتنهد :انا مش عارف ايه المشا*كل ال بتيجي علينا مرة واحدة دي.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في اوضة جاسر.
دخل هو وحور وقعدها علي السرير، وحور قل*عت الطرحة.
جاسر حاوط خد*ها بايده وبصوته الرجولي الهادي :كنت قلقان عليكي.
حور بكسوف:بجد؟!
جار ابتسم بخفة :بجد.
حور اتكسفت من نظراته وقامت بسرعة :ط طب انا هدخل استحمي بقي.
جاسر بابتسامة :ماشي، وانا نازل شوية واطلع.
حور جريت علي الحمام، وهو انظاره عليها.
.......... بعد مدة خرجت حور وهي لابسة البرنص.
خرجت بعفوية وهي فاكرة ان جاسر مش في الاوضة.
اتجهت للدولاب وبدات تدور علي بيجامة تلبسها.
خرج جاسر من البلكونة وفي ايده التلفون.
عينه جت عليها وشاف شعرها المبلول، دا غير ان البرنص كان قصير ومبين رجليها.
اقترب منها ووضع التلفون علي الكومود، قرب منها اكثر وهو بنزع قميصُه وظهرت عضلا*ته وقوته، وبقي خلفها..... حضنها من الخلف وهي اتخضت.
حور بصدمة بعد ما شمت ريحته:ج جاسر؟!
جاسر دفن وجهه في رقب*تها بهيام وبهمس :قلبه.
حور قلبها بدا ينبض بقوة، ووشها بقي احمر.
حور بتوتر:ج جاسر، م مينفعش.
جاسر لفها وبقي قصادها :ليه مش انتي مراتي، وليا حق اني اقرب منك.
حور بتوتر:ب بس، احنا.....
جاسر اقترب منها وحا*وط خص*رها بايده : احنا متجوزين، وفي النهاية انتي مراتي..... ودا طبيعي انه يحصل بينا.....وانا بصراحة مبقتش قادر اتمالك اعصا*بي.
حور برعشة ودموعها بدات تتجمع في عينها :ب بس، ا انا.... خ خايفة.
جاسر اقترب من رق*بتها : مش هبقي عن*يف.... هحاول اسيطر علي نفسي.
حور سكتت وعينها مليانة خوف ورعشة.
جاسر مسك ايدها الاتنين ووضعها علي كتفه العا*ري العريض.
ونظر لها، وعينه نزلت علي شفا*يفها، بلع ريقه، وقرب منها وطبع قب*لة قوية علي شفا*يفها.... 
ويده علي خد*ها، واليد الاخري علي خص*رها يشدها لعنده اكثر واكثر.
وهي اغمضت عينها..... وهو عندما شعر بعدم استطاعتها علي الوقوف، شالها بايده، واتجه للسرير ووووووووو.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصباح، صحيت حور علي لمسات في شعرها،فتحت عينها ببطء....وشافت جاسر وهو بيمسح علي شعرها وبيبصلها وهو عا*ري الصد*ر..
خد*دودها احمرت بخجل ،بعد أن استوعبت وضعهم، وكانت لابسة قميصُه الابيض.
جاسر بابتسامة خفيفة:صباح الخير.
حور بصوت خفيف وخجل:ص صباح النور.
جاسر نظر لها وقرب وجهه منها وطبع قب*لة خفيفة علي خد*ها.
بعد وشه وبصلها بهدوء: عايزة تقولي حاجة؟!
حور رفعت عينها وبصتله بتوتر:ه ها ،لا.
جاسر ابتسم وقرب من أذنها وهمس: مكنتش متوقع انك بالحلاوة دي كلها....كنتي مخبية عني دا كله فين!!!
حور خد*ودها احمرت اكتر ،وسكتت.
جاسر ضمها بحضنه اكتر ،وهو بيستنشق رائحتها ال بتشده.
دفن وجهه في رقبـ.تها وهو شايف علا*مات ملكيـ.ته المطبوعة عليها.
همس  بخبث :نفسي اجرب تاني.
حور حطت أيدها علي صد*ره بخوف :لا ،انا مش قادرة ولله... ا انا اصلا حاسة أن....
مكملتش كلامها لما حست بأ*لم في معدتها،حطت أيدها علي بطنها بو*جع.
جاسر بصلها بقلق: انتي كويسة؟!
حور با*لم:ا اه ،ب بس عايزة ادخل الحمام.
جاسر قام وشالها ،ودخل الحمام ،حطها علي حافة البانيو،وبصلها.
جاسر:اجيب الدكتورة.
حور بخجل:لا ،هبقي كويسة ،ب بس ممكن تطلع؟!
جاسر اومأ لها ،وخرج.
حور مسكت بطنها بأ*لم ،وقامت بصعو*بة....اتجهت للحوض وغسلت وشها وهي ساندة عليه.
بطنها وج*عتها اكتر ،ورجلها مش شايلاها.
نادت بصوت مبحوح: ج جاسر.
حست انها هتستفرغ ،فا قربت من الحوض بسرعة،وبدات تستفرغ.
جاسر سمع صوت انيـ.ن خفيف ،دخل بسرعة وشافها،كانت خلصت ورفعت رأسها عشان تغسل وشها....قرب منها بسرعة ،وبدا يبل أيده بالمياه ويمسح وشها بخفة ،وهو شايف ملامحها التعبا*نة....وهي كانت ماسكة في بتعـ.ب
خلص واخدها للخارج ،وقعدها علي السرير.
مسك تلفونه وهو يبحث عن رقم الطبيبة.
حور بتنهيدة:جاسر.
جاسر بحده:بس ،هتصل يعني هتصل ....ما انا مش هستني لحد ما تقعي مني.
حور نزلت رأسها وسكتت.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في بيت شروق
فارس : انا ممكن اكلم جاسر ،والفرح يبقي بكرا.
سماح: مش هتبقي حلوة يابني تكلمه ،بعد ال حصل في أخته.
شروق بضيق: ال حصل حصل ،يبقي مفيش داعي نأجل.
سماح بصتلها بحده:شروق كدا عيـ.ب ،مهما راحت ولا جت هي بنت عمك.
شروق سكتت بضيق ولفت رأسها.
فارس بصلها بحب :خلاص بقي يا خالتي ،متز*عليهاش....مش بحب اشوفها زعلا*نة.
شروق بصتله بكسوف ،وخد*ودها حمرا.
فارس تاه فيها وفي خد*ودها.
سماح:احم ،احم ....ركز معايا انا.
فارس اتحر*ج وبصلها،وشروق ضحكت وقامت دخلت اوضتها.
فارس:طب ايه ،انا عايز اخد بنتك عشان نختار الفستان.
سماح:ماشي يا اخويا ،ابقي تعالي خدها بليل.
فارس قام وقف بابتسامة:تمام،هروح اكلم جاسر بقي.
وسلم عليها وخرج.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر 
وتحديدا في اوضة جاسر كان واقف وملابس تيشرت اسود يبر*ز عضلا*ته،وبنطلون بيش....وحور متغطية، وكمان غير الملاية.
الدكتورة كانت قاعدة جنبها وبتفحصها.
الدكتورة بصت لحور بهدوء:دا حصل امتا؟!
حور:الصبح.
الدكتورة: طب حصل بينكم حاجة؟!
حور اتكسفت ولفت وشها الناحية التانية.
جاسر بهدوء: ايوا حصل ،ودي اول مرة.
الدكتورة اتنهدت وطلعت الورقة والقلم بابتسامة:تمام ،متقلقوش دي حاجة طبيعية ،هي بس عشان شكلها لسة صغيرة....ويمكن انت كنت عنـ.يف معاها شوية،كان لازم تراعي سنها.
جاسر عض شفتـ.يه السفـ.لية ،ويده خلف رقبـ.ته ،وهو ينظر لحور باحر*اج.
الدكتورة:انا هكتب لها الأدوية دي ،وان شاء الله هتبقي احسن.
ومدت الورقة لجاسر ،وهو أخدها منها.
قامت وبصت لحور بابتسامة:خلي بالك من نفسك،والف سلامة عليكي.
حور ابتسمت لها بخفة ،وخرجت الدكتورة.
وجاسر قعد جمب حور ومسك أيدها :مكنتش اقصد....سامحيني.
حور نزلت رأسها بخجل :خلاص ال حصل حصل.
جاسر ابتسم ،واقترب منها وطبع قبـ.لة علي جبينها،وقام وخرج عشان يجيب لها الدوا.
أما حور ابتسمت بخجل ،وهي بقت حاسة أنها مش وحيدة طول ما جاسر معاها....وفرحت بتطور علا*قتهم.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تحت في الصالة.
نزل جاسر ولقي حمدية  داخلة من باب القصر ،وماسكة كرسي متحرك وإيمان قاعدة عليه بتعـ.ب وملامحها با*هتة. 
حمدية بصتله بسخرية:يعني مجيتش تكمن علي اختك يا جاسر.
جاسر مردش عليها واقترب من إيمان ونزل لمستواها ونظر ليها بحده:يا ريت تتعلمي من غلـ.طك ،ومتحطيش وشنا تاني في الطين.
ايمان رفعت عينها ونظرت ليه ودموعها بتتجمع في عينها.
جاسر قام وقف ،وشاف فارس أمام القصر ،خرج.
حمدية بحق*د :هو لسة ليه عين يتكلم يعد ال عمله.
اخدت بنتها وراحت اوضتها.
خارج القصر.
جاسر:في ايه؟!
فارس بتوتر: بصراحة كدا انا اتفقت مع خالتي سماح،واتفقنا نعمل الفرح بكرا.
جاسر بابتسامة:طيب ،كويس....قولها كل حاجة هتجهز هنا.
فارس:بس انا مش عايز اتقل عليكم.
جاسر ضر*به علي كتفه :بس ياض ،لما مش هتفرح مع أهلك وناسـ.ك هتفرح مع مين!!!
فارس ابتسم:طب وعمي ابراهيم.
جاسر بهدوء:متقلقيش ،هتكلم معاه....وغير كدا شروق تبقي بنت اخوه ،ولازم يشرفها.
فارس حضنه بفرحة ،وبعدين بعد:تسلم يا صاحبي.
جاسر ابتسم ،وحط أيده علي كتفه:يلا روح شوف عروستك.
فارس :حاضر.
ومشي من قدامها ،وجاسر دخل كلم ابوه ،وبعدين خرج عشان يجيب الدوا لحور.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفة حمدية وإبراهيم.
حمدية بعصبية:يعني ايه هتجوز فارس لشروق بكرا.
ابراهيم بحده:انا قولت ال عندي ،كتب كتاب شروق علي فارس بكرا.
حمدية بعصبية:وبنتي!!!
ابراهيم بغضب :مالها بنتك!!!عايزة ايه تاني بعد ما فضحتنا.
حمدية:بس هو كان خاطب إيمان.
ابراهيم :خاطبها غصـ.ب،احنا ال اجبـ.رناه.
حمدية بعصبية:بس انا مش موافقة بقي،لا وايه !عايز تعمل الفرح هنا كمان.
ابراهيم قام وقف بغضب:انا قولت ال عندي ،شروق بنت اخويا وتعمل ال هي عايزاه...دا بيت ابوها بردك.
حمدية :بس انا قولت مش موافقة يا ابراهيم.
ابراهيم وقف قدامها بصوت عالي:بصي بقي يا ولية انتي ،الفرح بكرا ....وانتي ال هتجهزي كل حاجة.وعليا الطلا*ج ،لو ما سمعتيش الكلام يبقي تروحي علي بيت أهلك.
حمدية سكتت بضيق،وابراهيم خرج.
وهي قعدت علي السرير بغـ.ل: بقي سماح الحر*باية دي تجوز بنتها وانا لا....دي ازاي وافقت بعد ما كان خاطب بنتي ال معندهاش كر*امة دي!!!....بس ماشي ،اصبروا عليا كلكم.
وبعدين قامت وخرجت من الاوضة وطلعت فوق.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفة حور 
خرجت من الحمام وهي لابسة عباية بيتي فضفا*ضة،لونها وردي.
لقت الباب بيخبط،لبست طرحتها وراحت فتحت....بقت حمدية في وشها.
حمدية بصت لها من فوق لتحت بسخرية :ايه يا عروسة ،مش ناوية تنزلي تساعدنا بقي!!!
حور بتوتر:ح حاضر ،بس ممكن تخليها يوم تاني ...انا تعبا*نة النهاردة.
حمدية بعو*ج:ما كلنا بنتعـ.ب ياختي ومش بنتكلم....يلا بلاش دلع.
حور :بس بقولك مش قادرة.
حمدية بعصبية: دقيقة والاقيكي عندي تحت ،يا انا هطلع عين ال جابوكي النهاردة.
ومشيت من قدامها ،وحور بصت لها بضيق....اتنهدت ونزلت وراها بضيق.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تحت القصر
نزلت حور ودخلت المطبخ ،لقت كل الخد*م واقفين وبيحضروا حاجات كتير.
جت نغم من وراها:هي نزلتك انتي كمان،دا احنا هنشوف ايام زي العسل.
حور بصت لها بضيق:هي ال فضلت تهد*دني.
جت حمدية من وراهم:يلا يا حتي انتي وهي ،عندنا فرح بكرا ،جهزو كل الحلويات.
حور :طب دا لسة بكرا مش النهاردة.
حمدية : لازم نجهز كل حاجة النهاردة بكرا مش هتبقي فاضيين ،هنعمل وليمة.
حور بضيق:طب ما نشتري حلويات ،لي نعمل ونتعب نفسنا....دول كتير اوي.
حمدية بعصبية:هو اي دا ال نشتري من برا ،ليه واحنا أيدها فين ،جت من شوية الحلويات.
حور:ايوا فعلا كتير،انتي مش شايفة انتي جايبة كمية قد ايه!!!
دخلت فريدة بسخرية: ما صحيح،انتي فا*شلة ،ومش هتعرفي تعملي حاجة.
حور بعصبية:احترمي نفسك.
فريدة :بتعملي ايه يعني!!!
حمدية :يلا بلاش دلع ،وروحي اعملي البسبوسة دي.
حور بصت علي اكياس البسبوسة ،وكانت كتير اوي ،تكفي شعب بحاله.
بصت لها بتحدي:وانا قولتلك اني تعبا*نة،ومش هعمل حاجة.
ومسكت أيد نغم:واظن انك عندك خد*م يبقي ايه لأزمة انك تنزلينا.
حمدية بحق*د :الله ،الله دا لسانك علي علينا بقي ،وبقيتي بتعرفي تتكلمي.
حور:ما انا مش هفضل ساكتة طول عمري يعني.
حمدية بعصبية:وانا قولت هتعملي يعني هتعملي....وريني بقي هامشي كلامك عليا ازاي.
حور بصت لها بتحدي ،ومسك أيد نغم ال واقفة مصدومة وخرجت من المطبخ.
حمدية بصت لها بغضب ،وفريدة بصت لها:سيبيهالي يا خالتي.
وأجريت ورا حور ،ومسكتها من طرحتها بقوة،ورجعت ضهرها للخلف.
فريدة بعصبية:لما خالتي تكلمك ،تسمعي وانتي ساكتة.
فجأة لقت ال بيمسح أيدها بقوة ،وبيبعدها عن حور ،وهو نزل كف جامد علي وشها.
رفعت رأسها واتصدمت لما لقيت جاسر بيبصلها بعيون حمرا ،ومسك حور وموقفها وراه.
جاسر بغضب: دقيقة وتلمي هدومك ،لو لمحتك هنا هخلص عليكي.
حمدية قربت منه بخوف :استني ياجا.....
قاطعها جاسر بحده:مش هعيد كلامي.
حمدية سكتت وبصت الفريدة.
فريدة بعصبية:لا مش نطلع انا قاعدة في بيت خالتي.
جاسر يصلها بغضب ،ومسكها من أيدها وحرصها لخارج القصر،وبص الغفير بغضب : لو شوفتها قريبة من القصر أضر*بها بالنا*ر ومتترددش.
رماها علي الارض ،ودخل وقفل الباب....وفريدة لما شافت الغفر بيبصوا عليها بحده ،قامت ومشيت علي بيتها علي طول.
دخل ومسك أيد حور وبص لحمدية :في ايه بقي؟!
حمدية بتوتر:بقولها تيجي تساعدنا في عمل الحلويات للفرح.
جاسر بحده :متعملش حاجة ،انا وصيت محل مشهور ،هيبعت كل الانواع ال انتي عايزاه بكرا الصبح.
حمدية بضيق:بس.....
جاسر بحده:مفيش بس،طالما في خد*م هنا وبياخدا مرتبات ،يبقي ستات البيت تشتغل ليه!!!
حمدية سكتت بضيق وبصت لنغم.
جاسر بحده:والكلام علي نغم برضوا ،كفاية لحد كدا ....خليها تهتم ببنتها.
حمدية بضيق وهي باصة لحور:ماشي.
جاسر اخد حور وطلعوا اوضتهم....ونعم ابتسمت بفرحة ،وطلعت لاوضتها هي كمان براحة.
حمدية بحق*د:ابوك هو ال قواك علينا يابن فايزة.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
فوق في اوضة جاسر 
دخل وقعد حور علي الكنبة وقعد جنبها ،حط الكيس ال كان معاه علي التربيزة وبصلها.
حور بتوتر:هو هي لو كلمتني كويس ولله ،كنت ساعدتها.
جاسر ابتسم ووضع أيده علي خد*ها:مش مصدق انك رديتي عليها.
حور بغي*ظ: هي ال ضا*يقتني بكلامها.
جاسر :ال حصل حصل خلاص،وانتي متنزليش تاني تحت.
حور بابتسامة خجولة:بصراحة ،مبسوطة انك خرجت ال اسمها فريدة دي من هنا.
جاسر بابتسامة:يعني مبسوطة!!!
حور بعفوية :اويييي.
جاسر ابتسم ابتسامة جانبية عليها وسكت.
حور بصت للكيس:دا ايه؟!
جاسر :فيه الادوية،و حاجة كمان.
حور مسكته وفتحته ،ولقت في الأدوية ومجموعة شيكولاتات.
حور بصتله بفرحة:شكرا ،شكرا ،شكرا.
وقربت وقعدت علي ركبـ.تها وحضنته ،وحا*وطن أيدها حواليه رقبـ.ته.
جاسر ابتسم ونز*ع عنها الطرحة ،وشعرها انفرد.
حور بعدت ومسكت الشيكولاتة وبدأت تاكل فيها بسعادة لدرجة أنه جوانب فمها بقي عليهم بعض قطع الشيكولاتة.
جاسر كان قاعد وعينه علي شفا*فيها ،بلع ريقه ،وعض شفـ.تيه بر*غبة.
حور مدت ليه الشكولاتة ببرواء:اتفضل.
جاسر : لا مش عايز من دي .
حور باستغراب:خلاص خد التانية ال في الشنطة.
جاسر نظر لها بحب :ولا مرة كنت بحب الحلويات ،ولا كنت بدوقها....بس انتي دخلتي حياتي ،ومبقتش يشبع منها.
حور بخجل :قصدك بمين.
جاسر قرب منها ،ورجعت بضهرها للخلف حتي استلقت علي الكنبة وعيونه قصاد بعض ،لحد ما جاسر اعتـ.لا*ها ،ونظر لها ،وبعدين نزل أنظاره لتحت.
اقترب منها ،وطبع فبـ.لة خفيفة بجانب شفا*يفها.
بعد وجهه عنه وهي بصتله بتوتر:جاسر ،متنساش الدكتورة قالت ايه.
جاسر :لسة فاكر،بس اعمل فيكي ايه.مخلياني حاسس بضعف طول الوقت.
حور بدهشة:انا!!!
جاسر اقترب من أذنها وهمس:وفي حد غيرك قدر يعمل فيا كدا،ويجيبني لعنده بالطريقة دي.
حور ابتسمت وحطت اايدها علي شعرها من الخلف بدلع: استحملني بقي،مش مراتك.
جاسر بعد وشه عنها وبصلها: حلاوتك دي ال جيباكي لورا.
حور ابتسمت بخجل وسكتت،وجاسر قرب منها ووووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في اليوم التالي
الكل كان فرحان والقصر مليان ناس،وحتي خارج القصر أهل البلد كلهم برا.
وجاسر وإبراهيم ،واقفين بيرحبوا بالناس....وجاسر لابس جلابية صعيدي فخمة لائقة علي هيبته ولونها اسود....تبر*ز عضلا*ته وقوته.
فجأة جاسر شاف حور وهي نازلة من على السلم ،قرب منها ومسك أيدها بحب.
 كانت لابسة دريس واسع ولونه في بلو سماوي ،وشاش ازرق من عند الخصـ.ر للاسفل منفوش،وحز*ام ابيض و سماوي ....وأكما*م،واسعة منفو*شة، وطرح لونها بلو سماوي.
جاسر بهيام:ايه الحلاوة دي!!!
حور بخجل :طلبته من الانترنت،بس كان غالي حبتين.
جاسر بابتسامة:مفيش حاجة تغلي عليكي،هاتي كل ال نفسك فيه...وجاسر وأمامه تحت ايدك.
حور نظرت ليه بحب :انت بتقبيل حلو اوي ياجاسر لما بتحب.
جاسر بابتسامة جانبية:ما انتي ال جبتيني علي وشي.
حور ضحكت:يعني مش عاجبك!!!
جاسر بضحكة خفيفة: عاجبني يا باشا.
فارس نادت لجاسر ،وجاسر راح ليه....وحور راحت وقفت جمب نغم،ونغم أهداها ومعرفتها علي كل الستات ال انبهروا بجمالها ورقتها.
قربت ست كبيرة من حور بابتسامة: انتي مرت الكبير ،ولازم تحافظي عليه وعلي اسمه يا بنيتي....دي مسؤولية كبيرة.
حور اومأت لها بابتسامة.
الكل كان مبسوط ،وخرجوا الرجال للخارج وبدأوا ير*قصوا بالطريقة الصعيدية.
وجت شروق ،وجمبها امها ،شروق كانت لابسة طرحة بيضة ،وفستان ابيض منفووووش،وكانت عروسة بمعني الكلمة.
قرب منها ابراهيم ،وبا*س رأسها :تعالي يابني.
وقعدت علي الكنبة وجه المأذون وبدأ يكتب الكتاب....ووكيلها كان ابراهيم.
خلصوا والكل بدأ يطلق نا*ر في الهواء.
حور كانت واقفة جمب جاسر وابتسمت :ياريت لو كتبنا كتابنا بنفس الطريقة دي ،في وقت مليان فرحة.
جاسر يصلها ،وبعدين نادت علي المأذون:تعالييي يا شيخناااا.....لسة في جوازة كمان.
الكل استغرب ،والمأذون قعد تاني....وحور بصت لجاسر باستغراب.
جاسر مسك أيد حور وقعد جمب المأذون وحور جمبه.
جاسر:اكتب كتابي يا شيخنا.
المأذون بضحك:مش هي مراتك يابني.
جاسر:عايز اتجوز ها قدام  كل اهل البلد،يلا.
ابراهيم بضحك:طب انا هبقي زي ابوها بقي،وانت هتتجوزها مني.
فارس بفرحة:ايواااا يابااااشاااا.
الكل بدأ يبارك بفرحة،والمأذون بدأ كتب الكتاب.
وحور ماسكة في دراعه ومنزلة وشها وبتبسم بكسوف.
المأذون خلص ،وبارك لهم وقام. ،والكل بدأ يضر*ب نا*ر تاني في الهوا.
جاسر قام وبا*س علي حبيت حور بحب وصلها:بحبك يا قلب الدمنهوري.
حور ابتسمت بخجل وبصتله:بحبك يا جاسر.
جاسر حضنها ورأسها علي صد*ره.
عدي اليوم بفرحة وسعادة ،وحمدية كانت واقفة بتا*كل في نفسها من ال بيحصل وساكنة خوفاً من ابراهيم.
وفارس اخد شروق في عربيته وانطلق لبيته في القاهرة،وشروق ودعت مامتها بدموع ،بس فارس قرر أنه هياخد سماح معاهم.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفة جاسر وحور.
كان مستلقي علي السرير عا*ري الصد*ر ،وفي حضنه حور ال لابسة بيجامة وبتتفرج علي تلفونه.
جاسر مسك حرف ذقنها بيده وابتسم: مبروك يا عروسة.
حور بكسوف:الله يبارك فيك يا عريس.
جاسر بعد التلفون من أيدها وصلها بخبث:طب ايه ،مش هنعمل زي ال بيعملوا اي عريس وعروسة ولا عايزة تنيميني كدا.
حور فاتت من أيده بسرعة وقامت وقفت: لا يا استاذ كفاية عليك لحد كدا.
جاسر نظر لها بحده خفيفة وخبث:متأكدة!!!
حور بثقة:اه.
جاسر قام بسرعة ولف ليها ،وهي طلعت علي السرير وتحاول تهرب منه ،لكن هو مسكها ....وحضنها من ضهرها.
جاسر بضحك:فاكرة نفسك هتهر*بي مني....انا محدش يقدر عليا غير ربنا.
حور لفت وبصتله بدلع وهي يتحرك أيدها علي صد*ره  والبراءة:بس انا تعبا*نة ،وانت بتحبني ومش هتز*علني.
جاسر بضحكته السا*حرة: حركاتك دي ال بتشدني اكتر اساسا.
حور اتوترت وحاولت تبعد عنه ،وهو بدأ يقر منها ....بس فجأة سمعوا صوت صر*اخ اوي.
جاسر استغرب ،وحور اتخضت ،جاسر لبس التيشيرت بتاعه ونزل تحت ،وحور لبست هي كمان، ونزل ت وراه واتصدمو وووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
جاسر نزل بسرعة ،والعيلة صحيت وجريت ،لاوضة ابراهيم ،لان الصوت طالع من هناك.
جاسر دخل بسرعة ،ولقي حمدية واقفة وبتصو*ت...وأبوه نايم علي السرير.
جاسر بص لحمدية بغضب: في ايييه؟!
حمدية سكتت بدموع وهي يتساوى علي ابراهيم.
جاسر  قرب من ابوه بسرعة وبدأ يحاول يصحيه.
جاسر بص لحمدية بصدمة:هو مش عايز يصحي ليه؟!
حمدية قعدت علي الارض وايدها علي رأسها بدموع: حاولت اصحيه بس مفاقش.
حمزة قرب من والده وحاول يصحيه ،لكن مفيش رد.
جاسر مسك أيده  الباردة ورفعها للأعلي، وقعت فورا، قـاس نبضه لكن مفيش.
اتصدم ورجع خطوتين للخلف ،وعلي ملامحه عدم الاستيعاب.
حمزة نظر لجاسر بصدمة ،ودموعه بدأت تتجمع في عينه،نظر لابوه وحضنه بقوة.
حمدية صر*خت بأعلي صوتها.
والكل واقف مصدوم وحزين.
حور قربت من جاسر بتوتر،وحطت أيدها علي كتفه.
جاسر عينه كانت علي ابوه ،مش مصدق أنه مشي ،دا كان لسة معاه وبيكلمه من شوية،قلبه وجـ.عه ،وحس بغصة فيه.
أسامة كان واقف مصدوم وبص علي جاسر.
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في الصباح
القصر كله اتحول لحزن ،وجميع النساء بالداخل يرتدون الأسود....وحور معاهم.
اما في الخارج يجلس الرجال،بس جاسر مكانش موجود معاهم،حمزة واوسامة ال موجدين.
في الداخل.
نغم:امال فين جاسر يا حور،الناس برا بيسألوا عليه.
حور بحزن :قاعد في مكتب عمي ابراهيم.
نغم راحت لحمزة وكلمته،وهو راح علي مكتب ابوه.
دخل المكتب ولقي جاسر قاعد علي الكرسي بتاع ابوه وماسك صورته ومرجع رأسه للخلف.
حمزة:جاسر.
جاسر نظر له بدون تعابير وجه ،وحمزة شاف عيونه الحمرا وملامحه البا*هتة وكان قاعد بجمود.
حمزة :جاسر ،الناس عايزين يشوفوك.
جاسر:مش قادر اشوف حد.
حمزة :لا يا جاسر ،هتشوفهم متنساش انك بقيت الكبير دلوقتي....ولازم تطلع وتقول كلمتين للناس.
جاسر اتنهد بحده:قولتلك مش عايز اشوف حد دلوقتي،اطلع.
حمزة اتنهد بضيق:ماشي يا جاسر ،براحتك.
وخرج ،وجاسر رجع رأسه للخلف تاني،اتنهد وقام بضيق.وخرج من المكتب والكل نظر ليه وهو طالع وواضح عليه الغضب والحزن.وطلع علي جناحه....حور شافته وطلعت وراه علي طول.
حمدية كانت قاعدة ورا*بطة رأسها ،وعمالة تند*ب حظها:اهههه يا ابراهيم ،سيبتي لوحدي ليه....هتسيب عيالك لمييين.
الكل بدأ يواسيها ويطـ.بطب عليها.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
فوق في غرفة جاسر ،دخل وقعد علي حرف السرير وحط أيده علي رأسه بغضب وحزن علي والده.
قام ورمي المزهرية علي الارض بغضب:لييييه ،ليه سبتني دلوقتي .....لسة بدريييي ،لازم ترجع ،انت الكبير ولازم تررررجع.
دخلت حور عليه واتصدمت من حالته،قربت منه بحزن وتوتر:جاسر.
جاسر بصلها شوية وبعدين قعد تاني علي السرير بحزن.
حور قربت ووقفت قدامه:اهدي مش كدا ،استغفر ربنا.
جاسر حضنها بقوة وحا*وط خصـ.رها،ورأسه أسفل صد*رها.
جاسر دموعه نزلت،لاول مرة يظهر ضعـ.فه قدام حد،خصوصا حور....لأول مرة تشوف جانبه الضعـ.يف.
جاسر بدموع: كان نفسي احضنه قبل ما يمشي،كان نفسي يفضل قاعد معايا شوية.
حور حطت أيدها علي كتفه بحزن:اهدي يا جاسر،اهدي ياحبيبي.
جاسر بدموع:استغفر الله العظيم يارب،انا راضي بقسمتك ونصيبك....ب بس دا ابويا.
حور حضنته ومقدرتش تمـ.نع دموعها من النزول.
حور بحزن وغصة: متز*علش ا اكيد هو في مكان احسن دلوقتي ،الله اعلم.
جاسر شد اكتر علي خصـ.رها وهو بيبكي.
حور بعدت وقعدت جمبه علي السرير ،وهو استلقي ورأسه علي رجلها،حور بدأت تمسح علي شعره بحنان....لحد ما بدا يهدي ،ويغمض عينه.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في مكان مجهو*ل 
تجلس بكل برود وامامها رجل.
هي ببرود:انتقـ.مت وخلصت عليه.
الرجل بغضب ،انتي اتجننتي ،لو جاسر عرف مش هيرحمك.
هي بضيق:اهو ال حصل بقي ،طلعت غ*لي فيه.
الرجل بعصبية:ادعي ربنا ميعرفوش حاجة يا فا*لحة....دول اخدوه للمستشفي عشان يعرفوا سبب الو*فاء.
هي بصدمة:ايه؟!
الرجل بغضب:امال انتي كنتي فاكرة ايه ياختي....جاسر دماغه سـ.م بيحسب اي حاجة بتحصل.
هي بخوف:طب وهنعمل ايه؟!
الرجل بعصبية:هنعمل ايه يعني،يعتبر المستشفي بتاعتهم اصلا ...مش هنقدر نعمل حاجة،ادعي ربنا بقي ميعرفوش انتي مين.
قعدت بخوف من أن يكشفها جاسر،عشان لو عرف مش هيسمي عليها.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر ،دخل الممرض ومعاه التفاصيل.
حمدية بضيق:يعني كان لازم تبهد*لو جتتة الراجل قبل ما يتد*فن.
حمزة:جاسر ال طلب كدا.
واخد التقارير من الممرض،والممرض مشي.
حمزة: اوسامة،اطلع نادي جاسر.
أسامة اومأ ليه وطلع.
فجأة دخل فارس ومعاه سماح وشروق ال علي ملامحهم الحزن.
فارس قرب من حمزة وحط أيده علي كتفه:البقاء لله.
حمزة اومأ ليه بحزن وسكت.
سماح قربت من حمدية بحزن:البقاء لله يا حبيبتي ،ربنا يصبر قلبك علي فرا*قه.
حمدية بصت لها بضيق وحزن وسكتت.
شروق قربت من إيمان ال قاعدة وباصة علي صورة ابوها ال علي الحيطة بدموع وصوت مكتوم.
قعدت جنبها وحطت أيدها علي أيد ايمان.
ايمان بصت لها بدموع وهي ساكتة، شروق حضنتها بحزن  وإيمان عيطت اكتر.
جاسر نزل ووراه حور، وفارس قرب منه بحزن :البقاء لله يا صاحبي.
جاسر سكت ،ومسك الورق ال في ايد حمزة ،فتحه وبدأ يقرأه....ظهرت ملامح الصدمة علي وشه.
حمزة باستغراب:في ايه؟!
جاسر نظر أمامه بصدمة:م مسمو*م.
العيلة كلها اتصدمت وبصوا عليه.
فارس بصدمة:يعني ايه؟!يعني في حد سـ.ممه!!!
حمزة بصدمة:ط طب ومين ال هيعمل كدا!!!
حمدية بدموع: انا كنت معاه اصلا،ازاي هيحصل كدا....ا ايوا افتكرت ا انا سبته عشان اروح اشوف البت إيمان....ولما رجعت لقيته نايم ومش راضي يصحي.
ايمان:ايوا صح،ماما جت بصت عليا بليل....واتكلمت معايا شوية.
الكل سكت،لانهم عارفين أن إيمان بتحب ابوها ومش هتكد*ب في حاجة زي دي.
جاسر بحده وعيون حمرا:ورب العزة ،للعمل كدا...رأسه هتبقي تحت رجلي.
وخرج بسرعة من القصر....واوسامة وفارس وحمزة لحقوه.
حمدية بدموع:يعني جوزي ما*ت مقـ.تو*ل.
سماح بحزن:اهدي يا حمدية لحد ما نشوف مين ال عمل كدا.
حور قعدت جمب شروق ونعم وإيمان ،وهي باصة علي الباب....مستنية جاسر يرجع.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
امام منزل عثمان.
قاعد علي الكنبة و قدامه الاب توب.
قربت منه ريم بحزن:ممكن اخرج؟!
عثمان بحده:قولت لا.
ريم بضيق:بس انا هفضل قاعدة هنا كتير يعني!!!
عثمان قام وقف وكان هيرد عليها ،بس دخل فجأة الحارس بخوف.
الحارث: جاسر بيه برا،ومعاه رجاله وأخواته....وشه مبيبشرش علي خيييير.
عثمان التوتر بس مبينش...ولسة هيرد علي الحارس.
دخل جاسر بغضب ،وفي أيده سلا*جه....ووراه حمزة واوسامة وفارس،ورجالته.
اسامه عينه راحت علي ريم ال بصله بصدمة ولهفة ظهرت في عينها.
عثمان شاف نظراتهم لبعض وبص لأخته بغضب:اطلعي فووووق.
ريم بصله بضيق ،وبعدين نظرت لاوسامة بحزن.
وطلعت فوق.
جاسر وقف قدام عثمان بهيبة والغضب واضح في عنيه.
عثمان بضيق:عايز ايه يا جاسر؟!
جاسر قرب منه بحده وهمس:تؤ،انا مش عايز....انت ال عايز.
عثمان التوتر ورجع خطوة للخلف....بص الحارس وشاورله عشان يجيب رجالته....لكن رجالة جاسر منـ.عوه.
عثمان بغضب: في ايه يا جاسر؟!
جاسر بنظرة مخيفة :زي ما انت عارف،ابويا اتو*في النهاردة....واكتشفت أنه ما*ت مقتـ.ول.
عثمان بلع ريقه بتوتر وخوف: وانا ايه علاقتي بالموضوع؟!
جاسر بحده:اتكلم احسن يا عثمان ،عشان مأخلكش تتكلم بطريقتي....وانا اكتر واحد عارف طريقتي.
عثمان بتوتر:معرفش حاجة.
جاسر اخد نفس بغضب ،وهوب نزل ببوكس اوي علي وش عثمان ،وقعه علي الارض.
نزل لمستواه بغضب ومسكه من ياقة قميصُه:ما انت هتتكلم،يعني هتتكلم.
عثمان بتوتر:قولتلك معرفش.
جاسر اتعصب اكتر وبص لواحد من رجالته: اطلع هات أخته من فوق.
أسامة بتوتر:ليه ياجاسر؟!
جاسر مردش عليه وبص لعثمان،وعثمان شاف الراجل هيتجه لفوق فا اتكلم:لاااا،ه هقول بس سيب اختي.
جاسر بحده:انطق.
عثمان بخوف: في واحدة كانت عاشة عندكم،وهي ال عملت كدا.
جاسر بحده:وهي برضوا ال قالتلك تخطـ.ف مراتي لما كنا في المستشفي.
عثمان اتصدم أنه عارف وسكت.
جاسر:انطق،اسمها ايه؟!
عثمان بتوتر: م مش فاكر...ب بس اسمها هو....ف،فريدة.
جاسر عينه اسودت وبص قدامه بشـ.ر.
ساب عثمان واتحرك للخارج،ووراه رجالته وأخواته وفارس.
عثمان بلع ريقه بخوف ،وقام وقف.
@@@@@@@@@@@@@@@@
في بيت فريدة.
كانت قاعدة علي الكنبة بضيق،بتفكر في ال عملته امبارح.
فلاااااااش بااااااااااك.
بعد ما الفرح خلص ،والكل دخل القصر....هي كانت دخلت المطبخ واستـ.خبت....وبعد ما الخد*م مشيوا،خرجت و قفت بعيد، وكانت مخططة تخلص من حور وكان في أيدها حق*نة.
استـ.خبت ورا السلم ،لما شافت حمدية خرجت من اوضتها وطلعت علي فوق.
كانت هتطلع بس سمعت صوت جاي من المطبخ،اتوترت وجريت ودخلت اوضة حمدية وقفلت الباب بخوف.
ابراهيم باستغراب:انتي بتعملي ايه هنيه؟!
فريدة بصتله بتوتر وخوف.
وإبراهيم قام من علي الكرسي وقرب منها بغضب:وايه ال في ايدك ديه؟!انتي مش جاسر طر*دك.
فريدة بصت حواليها بخوف بتفكر في حاجة تقولها.
ابراهيم:يا جااااسر.
فريدة بصت له بصدمة وخوف،وجريت عليه وحطت الابـ.رة علي رقبـ.ته بقوة.
ابراهيم اتصدم وحس بشـ.كة الابـ.رة.
فريدة بشـ.ر:ما انا مش هسمحلك تفـ.ضحني....خططتي هتنجح حتي لو علي حساب روحك.
ابراهيم حس بد*خة، وبدأ يرجع للخلف....وفريدة رمته علي السرير، وخرجت من الاوضة بسرعة وهر*بت من الباب الخلفي.
باااااااك.
كانت قاعدة بتاكل في نفسها بخوف.
قربت منها امها وهي بتلبس الطرحة:في ايه يابت ،قاعدة كدا من امبارح؟!
فريدة بضيق:ها،لا مفيش....تعبا*نة بس شوية.
امها:طب انا خارجة دلوقتي اجيب شوية طلبات للبيت،هلي بالك من البيت بقي.
اومأت لها فريدة وبعدين خرجت امها.
........بعد مدة 
شمت ريحة حر*يق،استغربت وقامت تبص من الشباك فتحته واتصدمت.....بيتها بيتحر*ق من الخارج.
جريت علي الباب بس لقيت النا*ر قدامها وبتقرب.
فضلت تصر*خ بخوف وتنادي علي حد يساعدها.
بصت من الشباك واتصدمت اكتر،لقت جاسر واقف وعينه عليها بشـ.ر.
صر*خت بقوة ودموع:طلعني يا جااااسر،ا انا معملتش حااااجة.
فضل واقف مكانه بجمود،وهي بصت علي الناس لقيتهم واقفين بعيد وخايفين يقربوا....خو*فاً من جاسر.
جت امها وشافت المنظر وفضلت تصر*خ أن حد يلحق بنتها.
سمعوا صر*يخ فريدة من جوا،وواضح أنها خلاص بتودع.
وجاسر لف وركب عربيته وانطلق....ووراه رجالته.
@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر 
رجع جاسر ودخل القصر بجمود،قربت منه حمدية:مين ال عمل كدا.
جاسر بحده:بنت اختك.
حمدية رجعت للخلف بصدمة:فريدة!!!
جاسر بس لحور وبعدين طلع علي جناحه،وهي طلعت وراه.
حمدية بدموع:بنت اختي....فريدة!!!!،ط طب ليه ع عملها ايه؟!
حمزة بغضب:وكنتي فرحانة بيها،ومقعداها وسطينا.
نغم:خلاص يا حمزة ،مش وقته الكلام دا.
فارس:يلا يا شروق،خلينا نرجع بيتنا.
حمدية بدموع:لا يا فارس يابني ،خليكم هنا شوية....ابراهيم كان نفسه كدا علي طول.
فارس اتنهد:حاضر يا مرت عمي.
حمدية قربت وحطت أيدها علي كتفه: سامحني يابني،سامحني علي كل حاجة.
فارس بابتسامة: انا مقدرش أ*عل منك.
سماح قامت:طب هرجع انا بيتي بقي.
حمدية بسرعة:لا يا سماح ياختي....دا بيتك،ومينفعش تطلعي منه....سامحيني علي كل ال حصل زمان.
سماح: سامحتك من زمان اصلا.
حمدية حضنتها وقعدت معاها.
@@@@@@@@@@@@@@@@
بعد مرور شهر.
العيلة اتجمعت مع بعض،وجاسر مبقاش يتكلم كتير....ويا اما في المكتب يا اما في الشركة....بيحاول ينسي بأي طريقة.
في المساء
رجع بليل في وقت متأخر،وطلع علي أوضته.
دخل بهدوء وقل*ع جاكت بدلته.
لقي حور خارجة من الحمام ولابسة بيجامة بشو*رت.
قعد علي الكرسي ومسك سيجا*رته،وبدأ ينفث الد*خان.
قربت و قفت قدامه:احضرلك العشا؟!
رفع عينه ليها بهدوء ونظر لها،مسك أيدها وقربها منه وقعدها علي رجله.
رجع خصـ.لات شعرها للخلف وهو ينظر لها.
حور بتوتر:مبقتش بتقعد في البيت كتير....أو بالأصح يعني مبقتش بتهتم اصلا.
جاسر بهدوء:حقك عليا، بس انا بحاول انسي بكل الطرق....لسة مش قادر اتخـ.طي.
حور حطت أيدها علي كتفه:انا معاك،ومش هسيبك تتخـ.طي لوحدك.
جاسر ابتسم ابتسامة خفيفة جدا....وقرب منها ودفن وجهه في رقبـ.تها،وحا*وط خصـ.رها.
حور اخدت منها السيجا*رة وطفتها.
جاسر نظر لها،وهي بصتله: كفاية بقي،انت كدا ممكن تتعـ.ب نفسك.
جاسر اتنهد تنهيدة طويلة وسكت.
حور حضنته وهو بادلها الحضن.
حور: دا انا حتي تعبا*نة اليومين دول.
جاسر بعد وجهه وبصلها:ليه؟!فيكي حاجة؟!
حور بطفولية: مش عارفة بقيت بستفر*غ كتير،وحاسة اني مليش نفس للاكل.
جاسر :اتصل بالدكتورة؟!
حور:لا،انا بقيت كويسة اصلا دلوقتي....بس انت اهتم بيا شوية ياجاسر.
جاسر ابتسم بخفة: حاضر يا قلب جاسر.
واقترب منها وشدها لعنده وطبع قبـ.لة خفيفة علي شفا*يفها.
حور بعدت وابتسمت بهدوء.
@@@@@@@@@@@@@@@
في الصباح،بعد ايام....
العيلة كلها مجتمعة
وجاسر قاعد علي الكنبة ومعاه الاب توب،وحمزة وفارس جمبه.
قربت حور بكوباية القهوة وعطتها لجاسر.
جاسر اخدها منها وبصلها وغمز....وهي اتكسفت وبعدت علي طول.
حمزة: انا مش عارف انت ازاي مظبط الشغل برا وهنا يا جدع.
جاسر بهدوء:كله بالخبرة.
حمزة:طب احنا لازم نعمل جلسة هنا قريب،اهل البلد عايزين يتكلموا معاك.
جاسر:ماشي،بس خليها بكرا....انا مش فاضي النهاردة.
حمزة:ماشي ياعم.
فارس كان قاعد وبيلعب مع يارا.
حمزة:سيبك من البت دي بقي وركز معانا شوية.
يارا بغي*ظ:هي مين دي ال بت يا راجل انت.
حمزة بذهول:راجل!!!
يارا ببراءة: ايه؟!انا قولت كدا....دا انا مظلو*مة.
 فارس ضحك عليها بقوة وحضنها:قولي ال انتي عايزاه ،ومحدش هيقدر يكلمك.
يارا:ولله انا بحبك يا عمو فارس.
جاسر:مش كنت انا ال بتحبيني؟!
يارا:بحبكم انتوا الاتنين.
حمزة :وانا؟!
يارا بزهق: يوووه،مبحبش حد فيكم ها.
الكل ضحك عليها من كلامها وسكت.
فجأة دخل اوسامة بضيق.
حمدية :كنت فين يا اوسامة ؟!
اوسامة بدون تردد:انا عايز اتجوز.
حمدية بابتسامة: حالا كدا....طب اهدا يومين بس ونشوف الموضوع دا.
اوسامة:بس انا عايز اتجوز دلوقتي.
حمزة: جوزيه خلينا نخلص من زنه.
جاسر بهدوء: ومين العروسة؟!
اوسامة بتوتر: ر ريم،اخت عثمان.
جاسر بصله بغضب وقام وقف ووووووو
@@@@@@@@@@@@@@@@
جاسر بغضب: نعم يا روح امك.... مين دي ال عايز تتجوزها!!!
اوسامة بضيق: ريم، اخت عثمان الشناوي.
جاسر بغضب:انت اتجننت يالاااا....
حمزة :اهدا يا جاسر.... خلينا نسمع الاول هو عايز يقول ايه.
فارس: هو ايه دا ال يقول ايه، انت متعرغش عثمان دا.... دا تعبا*ن.... واكيد هيس*تغل اخته عشان مصالحه.
حمدية:طب واحنا مالنا وماله، هو عايز البت بس.
جاسر بصلها بحده وسكت.
اوسامة: انا كنت بكلمها من زمان، وانا وهي بنحب بعض... وبصراحة كدا كنت متردد اني اتكلم بسبب عد*اوتك انت واخوها.
جاسر قعد علي الكنبة بغضب ووضع يده علي رأسه.
اوسامة قرب وقعد جمبه:والنبي يا جاسر، ولله انا بحبها... ووعدتها اني هتجوزها، مش هقدر اخلف بوعدي معاها.
جاسر نظر له، وحور قربت من جاسر من الخلف ووضعت يدها علي كتفه:خلاص يا جاسر، حاول تبعد عد*اوتكم دي علي جنب وفكر في اخوك والبنت.
جاسر نظر لها بحده.... واوسامة وقف وقرب منها:طب ولله انتي مرات اخ بجد.
حور ابتسمت بخفة.
نعم بغي*ظ:نعم يااخينا، اومال انا ايه؟!
اوسامة:انتي مرات الاخ الصامتة، اسكتي ياختي وخليكي في خي*بتك.
نغم قربت منه بغي*ظ، وهو استخبي ورا حور ال بتضحك.
جاسر شافهم  وحس بالغيرة.... وقام وقف وبعد حور بقوة عن اوسامة ووقفها جمبه.
نغم قربت من اوسامة وضر*بته علي كتفه:احترم نفسك بقي.
اوسامة بص علي جاسر، ال نظر لحور واتنهد بحده... وبعديت بص لاوسامة:تمام.... نروح الاول ونتكلم معاه.
اوسامة فرح وقرب منه وحضنه.
جاسر بحده:بس قسما بالله، لو اخوها فكر بس يتكلم بطريقة مش كويسة، انسي ان هيبقي في فرح.... هتكون جنا*زة.
اوسامة بتوتر:انا هتكلم معاها وهقولها تفهم اخوها.
جاسر بجمود:قولها تعقله، مش تفهمه.
اوسامة:ح حاضر.
حمدية بابتسامة:طب يلا بقي خلينا نفطر.
الكل اتجه للسفرة، وجاسر قعد علي كرسي والده، وحور في الكرسي ال جمبه.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في بيت عثمان.
عثمان بغضب:انتي اتجننتي، لا وجاية تقولي كدا في وشي.
ريم:ايوا، هيجي وهيخطبني منك.... وانا موافقة،وكفاية ظ*لم لحد كدا بقي.
عثمان بصدمة:ظ*لم!!! بقي في النهاية بعد ما صرفت عليكي وكبرتك بقيت ظا*لم.
ريم بدموع:ايوا، عشان عايزيني افضل تحت طوعك وبس، مش قادر حتي تصلح العد*اوة ال بينك وبينهم عشان اختك.
عثمان بغضب: طب ايه رأيك بقي مش هتتجوزيه، وانا مش موافق.
ريم :براحتك بقي، بس اعرف اني ممكن اهر*ب معاه.
عثمان بغضب:وانا مش هسمحلك.
ريم بانفعال:يبقي اخلص علي نفسي وارتاح من العيشة دي، وانت ترتاح مني.
وطلعت علي اوضتها بدموع، وعثمان واقف مصدوم من كلامها، لاول مرة تتكلم معاه بالطريقة دي.
قعد علي الكرسي بفكر، هو ملوش غيرها واخته ومن دمه ومش عايز يخليها تبعد عنه. 
قعد وقرر يحاول يصلح كل حاجة،عشان اخته.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
بعد يومين.... في القصر.
وتحديدا في غرفة جاسر وحور.
جاسر كان واقف قدام الدولاب بيقفل ازرار قميصُه و بهدوء: انا همشي عشانك انتي بس.
حور قربت منه وكانت لابسة بيجامة بحما*لات وبنطلون حرير  لونهم بيشي.... ووقفت امامه وبدأت تغلق الازرار :خلاص بقي يا جاسر، يوم وهيعدي.
جاسر بتنهيدة:اما نشوف.
حور قربت منه وحضنته وهي بتشم ريحته.
جاسر باستغراب:في ايه؟!
حور:ريحتك عجباتي اوي.
جاسر بابتسامة:مش عارف كدا، بس حاسس ان في حاجة غريبة.
حور بعدت عنه باستغراب:زي ايه؟!
جاسر بخبث:اصل الحجات دي ظهرت علي نغم برضوا في اول الحمل، كانت بتلزق في حمزة كتير.
حور بتوتر:ح حمل!!!
جاسر بعد من قدامها ومسك تلفونه، واتصل بكبيرة الخد*م: جيبي اختبار حمل، وعلي اوضتي.
:حاضر يابيه.
حور بتوتر:لا اكيد انت بتهزر، ا اكيد مفيش حاجة من كدا.
جاسر قرب منها بهدوء ونسك ايده: وحتي لو في، قلقانة ليه؟!
حور بحزن وهي باصة في الارض:ع عشان معرفش حاجة، ا انا واحدة اتربيت في ملجأ م مكنتش بفكر اني هيبقي عندي عيلة ا او اسرة.... او اطفال.
جاسر رفع وجهها بأصبعه: بس انتي مش لوحدك، انا معاكي... واذا كان علي التربية، انا اربيكي من اول وجديد.
حور ضر*بته علي كتفه بخفة وضحكة خفيفة: لا يابابا متربية كويس.
جاسر بخبث:قلب البابا.
حور اتكسفت وخد*ودها احمرت.
الباب خبط وجاسر راح فتح وكانت الخا*دمة، وعطته الاختبار.
اخده وقفل الباب ودخل وعطاه لحور ال واقفة مكسوفة.
جاسر:مفيش كسوف، يلا روحي.
حور اخدت منه الاختبار ودخلت للحمام وهو قعد علي السرير يستناها.
........ بعد مدة خرجت حور.... وهي مكسوفة ومتوترة.
جاسر قام وقرب منها:ها؟!
حور رفعت الاختبار قدامه:م مش عارفة حاجة.
جاسر اخده وانتظر شوية علي ما الخطوط تظهر.... وسند علي التسريحة.
وحور واقفة جمبه رافعة نفسها وباصة علي الاختبار ببراءة.
فجاة ظهر خطين، جاسر بص لحور بصدمة،. هي رفعت رأسها وبصتله بأستغراب، ما هي مش فاهمة حاجة اصلا.
جاسر قرب منها وحصنها بقوة، وشالها وقعدها علي التسريحة.
حور بصدمة:في ايه؟!
جاسر بابتسامة وعينه بتلمع:في انك حامل يا حبيبتي.
حور بصدمة اكبر:ب بجد؟!
جاسر مقدرش يسيطر علي نفسه، وقرب منها وطبع قب*لة قوية علي شفا*يفها.
ابتعد عنها وهو يبتسم بفرحة وقرب تاني وبا*س خد*ها.
حور بابتسامة:طب هنقول لحد؟!
جاسر :ال يعجبك.
حور :يعني انزل واقولهم؟!
جاسر بتفهم :انزلي... انا قد اني اقدر احميكي انتي وابني.
حور ابتسمت ونزلت من علي التسريحة وكانت هتتجه للباب، بس جاسر مسكها من دراعها بقوة.
جاسر بغضب:ايه؟هتنزلي كدا!!!
حور وهي بتبص علي نفسها وبصتله بخوف:ا ن نسيت ولله، خ خلاص هروح اغير.
جاسر بحده:يلا.
ساب دراعها وعي جريت علي الحمام بسرعة.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تحت في القصر.
حمدية كانت قاعدة علي الكنبة بتلعب مع يارا.
يارا بضحك:مش كدا يا تيتة، اعبي صح بقي.
حمدية بعدم فهم:بلعب اهو ياختي، بس مش فاهمة حاجة في اللعبة دي.... ايه كل البلاستيك ديه.
يارا :دي لعبة الليجو يا تيتة.
حمدية: هه ماشي ياختي، بالجو بتاعك دا.
نغم كانت واقفة بعيد عنهم وحمزة معاها.
نغم بابتسامة:مش ملاحظ ان امك بقت كويسة اوي مع يارا بعد و*فاة عمي.
حمزة بهدوء: الحمد لله علي كل شيء.
نغم حطت رأسها علي كتفه بابتسامة.
حمزة بخبث:طب ايه، مش ناوية برضوا تجيبي اخ ل يارا. 
نغم بتنهيدة:خلاص يا حمزة، نجيب.
حمزة بابتسامة: نجيب اتنين بقي.
نغم بصتله بذهول وضر*بته علي كتفه، وهو بيضحك.
نزل جاسر في الوقت دا ومعاه حور ال لابسة دريش لموني واسع ومعاه طرحة بيضاء.
وقف في منتصف القصر، والعيلة بصتله باستغراب.
جاسر بهدوء:جماعة، انا عايز اقول حاجة.
حمدية قامت وقفت وقربت منه:في ايه؟!
جاسر: حور حامل.
الكل ظهرت علي ملامحهم علا*مات الصدمة والفرح.
وشروق ونغم قربوا من حور ال واقفة مكسوفة: الف مبروك يا حور.
حمدية بفرحة: اخيرا ياختي، كنتي مستنية ليه كل دا.
جاسر بخبث:علي ما اتعودت بقي.
حمدية قربت منها بسعادة وحزن:سامحيني لو كنت ز*علتك في يوم.... انا اكتشفت اني مليش غيركم ولله.
حور بابتسامة:لا متقوليش كدا يا طنط.... انا مش ز*علانة منك.
حمدية حضنتها وسكتت.
الكل بدأ يبارك لها.
نفم بفرحة:مرات الكبير بقت حامل، دي محتاجة وليمة دي.
جاسر بابتسامة خفيفة وايده في جيبه: توافق هي بس وكل ال تطلبه هيبقي تحت اديها.
حور بخجل:لا انا مش عايزة وليمة، هي حفلة بسيطة بينا وخلاص.
حمدية بعو*ج:حفلة اي دي ياختي.... دا احنا لو معملناش عزومة تشرف كدا ميبقاش اسمنا عيلة الدمنهوري..... انتي شايلة ابن الكبير دلوجت، ولو ابراعيم موجود مكانش قبل اقل من كديه.
حور :خلاص،اعملوا ال انتو عايزينه.
اوسامة بابتسامة:الق مبروك يا مرات اخويا، ها يا جاسر هنمشي؟!
جاسر بضيق:يلا ياخويا.
حمزة:يلا بينا، يلا يا فارس.
مشيوا كلهم وحمدية مشيت معاهم هي ونغم.
وحور فضلت قاعدة معاها شروق وسماح.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في قصر عثمان كان قاعد بضيق، وجاسر وعيلته معاه قاعدين.
وريم قاعدة جمب عثمان بخجل.
جاسر بحده: جايين نطلب ايد اختك لابننا اوسامة يا عثمان.
عثمان بضيق:طب حتي قول يا استاذ عثمان.
جاسر قام وقف بغضب، وبس اوسامة مسك ايده وقعده وهو بيترجاه بعنيه.
جاسر قعد بحده وهو بيبص لعثمان.
عثمان بص لاخته بضيق: موافقة يا ريم؟!
ريم بابتسامة:موافقة ياخويا.
حمدية ميلت علي نغم بعو*ج وهمس:ايه ياختي البت المدلوقة دي، مفيش حتي حاجة اسمها هفكر.
نغم بأحر*اج:خلاص يا حجة مش دلوقتي.
عثمان بضيق:يبقي علي بركة الله... بس انا ليا شرط.
جاسر :ايه تاني؟!
عثمان:مهرها ميكونش اقل من من  خمسة مليون جنيه.
حمدية قامت وقفت بعفوية وعصبية:نعم يا خوياااااا، خمس ملاين اما يلهفوك..... ليه دي حتي اختك ال هتمو*ت علي الوااااد.
اوسامة قرب من امه بسرعة وتوتر:اقعدي يا امي، جاسر هيتفق علي كل حاجة.
حمدية قعدت بضيق وهي باصة لعثمان.
عثمان:اظن ان انتوا معاكوا، ومش قليلين في البلد.
جاسر بجمود:موافق.
عثمان سكت، وحمدية بصت لجاسر بصدمة.
اتفقوا علي كل حاجة وعلي ان الفرح هيكون بعد شهر، بما ان العريس والعروسة كانوا عايشين فترة خطوبة من زمان.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
بعد يومين في القصر.
في غرفة حور وجاسر.
كانت قاعدة بتاكل شيبسي وقاعدة علي السرير بتتفرج في لاب توب جاسر علي فيلم شاروخان.
دخل جاسر الغرفة، واقترب منها وقعد جمبها:هو انا مش قولتلك متمسكيش الاب توب تاني.
حور ببراءة: ابنك كان نفسه يتفرج، اعمل انا ايه بقي؟!
جاسر بضحكة خفيفة:يا راجل!!! بقي ابني قال كدا!!!
حور بتوتر:ا لا، ا انا حسيت كدا.
جاسر بهدوء:ماشي، لما ييجي بالسلامة هبقي اسأله.
حور بابتسامة:امبارح في العزومة، كل الستات عمالين يبصوا عليا كأنهم مشافوش واحدة قبل كدا.
جاسر بهيام:عنيكي دي هي السبب.
حور بابتسامة خفيفة:لي مالها عيني؟!
جاسر:تجيب اي حد الارض.
حور ضحكت،وجاسر ابتسم تلقاءي علي ضحكتها.
حور بصتله واتكسفت.
جاسر: خطيبة اوسامة اخدت مهرها.
حور:بجد،كام؟!
جاسر:خمسة مليون.
حور بصدمة:بجد؟! الله اكبر.
جاسر نظر لها بهدوء: وانتي، مش عايزة؟!
حور بابتسامة خفيفة: لا مش عايزة.
جاسر: بس انتي ليكي مهر عندي.
حور قربت وحصنته:وانا مش عايزة غيرك يا حبيبي.
(موكو*سة انا عارفة)
جاسر بهدوء:انا فتحت حساب بأسمك، وحطيت فيه 100 مليون.
حور بعدت وبصتله بصدمة:ايه؟!
جاسر مسك ايدها بهدوء ونظر لها بحنية:انتي مراتي يا حور، ودا حقك.... وقليل عليكي كمان.... متضمنيش الزمن ولا تضمني حد حتي انا ،لازم يكون معاكي قرش لكل حاجة.
حور دموعها بدأت تتجمع في عينها، وسكتت.
جاسر حا*وط وشها بأيده وابتسم بخفة:بحبك يا حور عيني.
حور ابتسمت وحضنته، وهو بادلها الحضن.
جاسر بابتسامة هادية: طب يلا قومي البسي بقي، هنروح انا وانتي المول نشتري لكي شوية هوم علي مجوهرات، علي هدوم النونة.
حور بعدت عنه بضحكة:نونة؟!
جاسر:اممم،انا عايز بنوتة شبهك.
حور بدلع:يعني مش عايز ولد، زي الباقي.
جاسر بهدوء: بصراحة لا، انا بحب خلفة البنات، ونفسي يكون عندي تلاتة عشان انا وانتي ندخل الجنة علي طول.
حور ضحكت بقوة من كلامه، وهو ضحك معاها بخفة واخدها في حضنه.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
بعد شهر.
في قاعة افراح فخمة وواسع كان الكل موجود ومعازيم كتيرة.
حور كانت قاعدة مع حمدية وشروق  وايمان علي التربيزة..... وكانت لابسة فستان لونه اصفر فاتح. واسع منفوش، لايق عليها. 
وجاسر واقف يكلم بعض الرجال.
قرب منه عثمان والرجال مشيوا.
جاسر:يارب تعقل بقي، وكل واحد يشوف نفسه.
عثمان:ما خلاص بقي ياعم، عقلت خلاص.
قرب منهم حمزة بضحك:عثمان عايز يقولك حاجة بس مكسوف.
عثمان بغي*ظ:بس ياض بقي.
جاسر بهدوء:عايز ايه؟!
عثمان بتوتر:احم، ا انا طالب ايد اختك ايمان.
جاسر بغضب:نعمممم؟!
عثمان بسرعة:ولله عقلت، وسبت الشغل القديم وركزت في الشركة..... انا عايز اتجوز بقي مش هفضل عايش لوحدي يعني.
جاسر هدي شوية،وحمزة بصله:خلاص ياجاسر، وافق وشوف رأي ايمان.
جاسر بجمود:ماشي، بس لما ايمان توافق، وصدقني البت لو شافت منك حاجة كدا ولا كدا..... ولله لاخليك تلف حوالين مصر كلها وانت حافي.
عثمان بتوتر:م ماشي.
جاسر بعد عنه وهو ينظر له بحده وراح لحور.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
بعد مرور ثماني اشهر، وتحديدا في المستشفي.في وقت الفجر. 
حور كانت نايمة علي الترولي وبتصر*خ، وجاسر معاها والعيلة وراه.
حور بدموع:اههههه، انت السبب، لي كدا يا جاسر.... قولتلك مش عايزززززززة.
جاسر بقلق:يابنتي اسكتي بقي فضحتينا.
حور بدموع:م متسبنيش يا جاسر، انا خايفة ولله....الحقنيييي.
واخدوها ودخلوا الغرفة وجاسر برا والعيلة ال واقفة تضحك عليه.
جاسر بغضب:ما خلاص بقي انتوا ما صدقتوا.
سكتوا كلهم بخوف من صوته.
قربت منه حمدية بتيشرت وهي ما*نعة ضحكتها:اافضل يابني، البس.... البنات عينهم عليك.
جاسر لاحظ انه خارج ببنطلون اسود فقط، وكل الممرضات ينظرون له باعجاب وبيتهامسوا وهم ينظرون لعضلا*ته وقوته.
اخد منها التيشرت ولبسه علي طول بضيق.
فارس :اهدي ياصاحبي هتبقي بخير.
قعد علي الكرسي وهو قلقان عليها، وقلبه وا*جعه عليها.
فارس بهمس لشروق:وانتي مش ناوية بقي، دا احنا داخلين علي السنة.
شروق بخجل:لسة بدري.
فارس بخبث:لسة بدري ايه بس، انا عايز اشوف حتة منك.
شروق سكتت بخجل.
.............. في الصباح
خرج الدكتور بابتسامة وهو بيبعد الكما*مة عنه:الف مبروك، بنت وولد.
جاسر بصدمة:توأم؟!
الدكتور بابتسامة:ايوا حضرتك، توأم.
جاسر :طب والمدام؟!
الدكتور:كويسة متقلقش.
جاسر قعد علي الكرسي بابتسامة، والكل قرب منه وباركله بفرحة.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
بعد خمس سنوات
في القصر. وتحديدا في غرفة حور وجاسر. 
جاسر كان قاعد علي الكنبة وبنته في حضنه، وبيجبلها كرتون علي الاب توب.
حور وقفت قدامهم بضيق:جاسر.
جاسر وهو مركز في الاب توب:نعم يا قلب جاسر.
حور بزعل:سيب يقين بقي شوية، انا عايزة اتكلم معاك.
جاسر رفع نظره لها، وبعدين بص ليقين:روحي انتي دلوقتي يا حبيبتي شوفي اخوكي.
يقين بهدوء:حاضر يا بابا.
واقتربت منه وطبعت قب*لة علي خد*ه..... جاسر ابتسموهي مشيت وخرجت من الغرفة.
جاسر بص لحور ال واقفة مضايقة، ومسكها من ايدها وقعدها علي رجله، واخدها في حضنه.
جاسر:القمر ز*علان ليه؟!
حور بز*عل:يعني انت مش عارف.
جاسر بهدوء:انا اسف، لو انتي اتضايقتي.
حور:امبارح يا سيدي، جيت متأخر ورحت شوفت يقين قبلي.
جاسر ضحك عليها وبعدين ركز معاها:انا اسف، اول واخر مرة.
حور:لا انت بتحب يقين اكتر مني.
جاسر :طب ورحمة ابويا انتي ال ليكي الاولوية كلها في قلبي.
حور بصتله وبتلقاءية ابتسمت بخفة.
جاسر اخرج شكولاتة من جيبه:والدليل اني خبيت دي ليكي.
حور فرحت وحضنته، واخدت الشكولاتة منه.
جاسر :طب ايه؟! انتي وحشتيني اوي.
حور بثقة: تستاهل، انا كنت فاضية امبارح، وانت ال روحت ليقين..... خلي يقين بقي تنفعك.
وقامت وقفت.
جاسر برفعة حاجب:يعني ايه؟! مفيش حاجة مقابل الشكولاتة دي حتي.
حور:لا مفيش، ولا روح شوف شغلك.
جاسر قام وقف بحده، وشالها وبصلها بخبث: ما انا فعلا هشوف شغلي.
واخدها ورماها علي السرير واعتلا*ها.
حور بتوتر:لا يا جاسر، مش دلوقتي..... ارجوك.... ط طب اقفل حتي الباب بالمفتاح.
جاسر مردش عليها ودفن وجهه في رقب*تها، وهو يطبع علا*مات ملكي*ته.
حور بأ*لم:ج جاسر، طب اقفل الباب.
:انتوا بتعملوا ايه؟!
جاسر بعد وجهه عن حور ونظر لمصدر الصوت، وحور اتصدمت لما لقت بنتهم واقفة عند الباب، وجاسر لسة معت*ليها.
حور ز*قت جاسر بسرعة وقامت وقفت بتوتر، وجاسر واقف جمبها.
حور قربت من يقين بتوتر:ايهي احبيبتي عايزة حاجة، د دا بابا كان بيشوف حاجة في شعري.
يقين ببراءة:اناي عندك قمل يا ماما.
حور بصت لجسار بغي*ظ، وهو واقف حاطط ايده في جيبه وبيبتسم بقوة.
حور بصت ليقين تاني: احم، اه يا حبيبتي.... كنتي عايزة ايه بقي.
يقين: ادم عمال يتخا*نق مع عموا فارس تحت.
جاسر اتصدم،وجري للخارج فورا.
وحور لبست طرحتها ومسكت يقين ونزلوا وراه هما كمان.
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
تحت في الصالة.
ادم واقف ووراه لين بنت فارس وشوق وعندها تلت سنوات.
ادم بغضب رغم صوته الصغنن: قولتك لا سيبها معايا شوية.
فارس :يابني، هات بنتي بقي كفاية ال عملته.
نزل جاسر ووقف قدامهم:في ايه؟!
فارس:شوف ابنك يا عم، لقيته واقف علي جنب وبيقول لبنتي لما اكبر هتحوزك، وانتي من دلوقتي مراتي واياكي تقعدي في حضن ابوكي تاني عشان انا بغار.
فجاة الكل ضحك بقوة، وما بينهم حور ال نازلة علي السلم.
ادم بغضب وهو يرفع اصبعه امام فارس: ايوا زي ما سمعت كدا..... البت دي مراتي، واياك تقرب منها بقي.
جاسر بحده:ادم، خلاص سيب يقين.
ادم :لا يابابا، مش هسيبها دا عايز يمد ايده عليها.
فارس:ولله ما هاجي جمبها، سيبها بقي.
لين ببراءة:خلاص يا ادم، هروح لبابا.
ادم بغضب:اسكتي انتي، لما الكبار يتكلموا انتي تسكتي.
الكل بصله بذهول، وهل له ان يقول هكذا وهو في هذا الحجم.
حور قربت منه ومسكت ايده بهدوء ونزلت لمستواه:خلاص ياحبيبي سيبها.... عشان خاطري.
ادم اتنهد وساب ايد ليل:عشانك انتي بس ياست الكل.
جاسر بدهشة:الواد دا اتعلم كتير من الشارع.
حور بصتله بسخرية:لا وانت الصادق، يعني مش عارف طالع لمين.
جاسر بصلها بخبث،وبعدين قرب من ابنه وشده من ودنه: تعالي معايا بقي يا فار انت.
ادم بأ*لم:لا انا اسد مش فار.
الكل ضحك عليه، وجاسر شاله علي ضهره وهو بيبتسم.
حمدية بابتسامة وهمس:ياريتك كنت هنا يا ابراهيم.
حور  قرب من حور ومسك ايدها وخرجوا علي الجنينة، وهو ايل ادم وهي ماسكة يقين.
حور بضحك: الولد طالع شبهك اوي ياجاسر.
جاسر بايتسامة:والبنت شبهك، امال انا بحبها ليه.
كل دا وادم انظاره علي فارس ال شايل لين وبيبو*س خد*ها، وعينه حمرا بغضب.
جاسر قعد علي الكرسي وحور جمبه وهي شايلة يقين، ال بتلعب في اللعبة.
جاسر شد الكرسي وقربها منه ونظر في عيونها:خط*فتي قلبي بعيونك دي.
حور ابتسمت بخجل:جاسر. 
جاسر بحب:بحبك يا قلب الجاسر.
حور ابتسمت :بحبك يا الحور.
جاسر ضحك ضحكة خفيفة، وسند ذراعه علي التربيزة وهو ينظر ويتأملها، وهي تنظر له بابتسامة وخجل.
فجاة نزل ادم من علي ضهره ومسك الس*كينه من علي التربيزة، وهو بيجري زي السلعوة وبيتجه لداخل القصر وبصوت عالي:هق*تلك يا فاااااااارس.
جاسر وحور اتصدموا وقاموا يجروا وراه، وفارس شال بنته وجري علي فوق بخوف من نظرات ذلك الطفل:انجدوووووووني. 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تمت بحمدلله

خلصتي؟ الرواية الجاية أقوى وأحلى… تعالي وعيشيها معانا👇

تعليقات